2023-02-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
https://antagningspoang.se/lunds-uni...ristprogrammet

1.5 respektive 1.45.

Finns fler ställen än Lund att plugga juridik
Citera
2023-02-01, 19:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmetack
Hade under 1.0 men har aldrig övat eller pluggat inför det heller

Snarare att man kommer in med 1.2 eller 1.15 som reserv.
Citat:

1.5 respektive 1.45.
Citat:
Finns fler ställen än Lund att plugga juridik
Fick du, säg, 0,7 så skulle jag nog släppa juristprogrammet. Det kräver en hyfsad nivå av verbal förmåga som du förmodligen inte besitter. Ledsen att behöva säga det; jag vill inte vara elak, utan bara ge dig en realistisk syn på dina möjligheter.

Men alla kan ju ha fel, inklusive jag (har haft det ett flertal gånger, bara tre år sen sist nu). Så du kanske kommer köra 2,0 på HP nästa gång, spika raka AB, och komma tillbaka hit och fem år och be mig dra åt skogen.

Men det kanske inte är så troligt - du får själv avgör vad du vill göra.
Citera
2023-02-01, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Fick du, säg, 0,7 så skulle jag nog släppa juristprogrammet. Det kräver en hyfsad nivå av verbal förmåga som du förmodligen inte besitter. Ledsen att behöva säga det; jag vill inte vara elak, utan bara ge dig en realistisk syn på dina möjligheter.

Men alla kan ju ha fel, inklusive jag (har haft det ett flertal gånger, bara tre år sen sist nu). Så du kanske kommer köra 2,0 på HP nästa gång, spika raka AB, och komma tillbaka hit och fem år och be mig dra åt skogen.

Men det kanske inte är så troligt - du får själv avgör vad du vill göra.

Jag förstår vad du menar! Jag ska väl ge HP en chans till och verkligen lägga tid på förberedelserna. Och sätta någon rimlig nivå, kanske 1.0 eller iaf högre än normen annars släpper jag det nog. Men vi får hoppas jag löser det för att komma tillbaka hit och peka finger till dig
Citera
2023-02-01, 19:50
Medlem
Citat:

1.5 respektive 1.45.
¨
Lol det där är från HT2020, sen kan den siste reserven som kom in haft lägre än 1.45, som krävdes i urval 2..
Citera
2023-02-01, 20:30
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Inne på termin 2 på en samhällsvetenskaplig utbildning på universitetet men drömmor om jurist som jag haft i iallafall 6 år till o från. Men med lågt resultat på högskoleprovet och låga gymnasiebetyg samt att jag inte är anmäld till vårens prov så börjar jag spåna på idéer.

Höst 2023 planer:
- Läsa UJIKEN (tufft att få plats i lund på jp) + lite hp parallellt
- Försöka komma in på rättsvetenskapliga programmet, plugga hp parallelt och försöka komma in på jp (tufft men då pluggar man iallafall någon form av juridik
- Jobba heltid och plugga hp

Vet egentligen inte syftet med detta inlägg var, men efter att jag mer eller mindre kommit fram till att jag inte vill/kommer få biologiska barn så vill jag inte ta pension om sisådär 45 år och ångra saker, eller lägga tid, energi och CSN på något jag inte vill till 120%

Edit: När jag menar lågt resultat på HP så menar jag sinnessjukt lågt resultat med hänsyn till mitt iq resultat enligt Mensa.se

Klarar du inte HP lär du väl inte klara utbildningen heller? Det krävs väl minst sagt en analytiskt förmåga för att jobba med det. Dessutom så kommer AI ta över juridiken, de har redan börjat testa AI-advokat. Då de kan få tillgång till tusentals böcker, studier, fakta osv så lär människans roll i detta bli minimal, hitta en annan dröm sorry
Citera
2023-02-01, 21:14
Jag var i liknande sist. Läste UJIK. Kom nästan in i Lund genom UJIK vilket var tråkigt att jag inte lyckades med där och då men insåg också att jag inte ville läsa juridik så det var bra att jag testade.

Därför rekommenderar jag att läsa UJIK så du vet om du ens vill satsa på juridik.
Citera
2023-02-01, 21:16
Medlem
Bli kriminell åk dit rejält så du får några år sen kan du plugga inne på kåken plus att du har lite "erfarenhet" och kanske kan bygga upp en kundkrets där inne
Citera
2023-02-01, 21:30
Medlem
Är du vass nog så skulle jag nog rekommendera att du satsade på denna kurs: https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12

Lyckas du hamna bland top 20, då får du en plats i deras juristprogram. Höst 22 hade de närmare 550st intagna och endast 20 av dessa fick plats i programmet.
Citera
2023-02-01, 22:00
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Har man motivationen och tänker göra det som krävs, då kan man bli läkare eller jurist med max 100 i IQ. Att saker blir svårare om man är lågbegåvad är ett faktum, då får man förlita sig på sin kämparglöd.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Kanske... Men kan kommer has vårt att ens komma in på programmen, och kommer få jobba otroligt hårt för att ens klara sig igenom programmen. Dessutom kommer man nog inte direkt bli en stjärna inom yrket sen.
IQ 90-109 utgör normal IQ. Halva befolkningen ligger i det spannet. Är man av uppfattningen att det inte examineras ett helt gäng jurister varje år vars IQ hör till undre halvan av det spannet, är det nog läge att fundera över ens egen placering på normalfördelningskurvan.

Det existerar absolut exceptionellt intelligenta personer på juristprogrammet. Likaså finns det juriststudenter som i vart fall inte är långt ifrån att uppfylla definitionen för svag begåvning. En överväldigande majoritet hör inte till någon av grupperna.
Citera
2023-02-01, 22:05
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
IQ 90-109 utgör normal IQ. Halva befolkningen ligger i det spannet. Är man av uppfattningen att det inte examineras ett helt gäng jurister varje år vars IQ hör till undre halvan av det spannet, är det nog läge att fundera över ens egen placering på normalfördelningskurvan.

Det existerar absolut exceptionellt intelligenta personer på juristprogrammet. Likaså finns det juriststudenter som i vart fall inte är långt ifrån att uppfylla definitionen för svag begåvning. En överväldigande majoritet hör inte till någon av grupperna.
Håller med om att majoriteten av juristprogramsstudenterna inte direkt ligger på gränsen till geni, men det är knappast så att det finns en större mängd svagbegåvade. Det finns definitivt fler intelligenta än dumma, och snittet ligger garanterat över snittet hos befolkningen som helhet. Vilket är ganska uppenbart, med tanke på att både betygs- och högskolekvoterna ligger märkbart över medel.

(Instämmer dock även i att majoriteten ligger mellan geni och idioti.)
Citera
2023-02-01, 22:08
Medlem
kaerakels avatar
Lägg manken till för högskoleprovet. Du klarar det. Matten har många lågt hängande frukter, och du börjar bakifrån.
Citera
2023-02-01, 22:19
Medlem
Det verkar som om du är orolig för framtiden och oroar dig för att ångra dina beslut i framtiden. Det är helt normalt att ha tvivel och frågor om sin framtid. Det viktigaste är att göra det du brinner för och följa din passion. Det finns många olika vägar till att bli jurist, så det är viktigt att du utforskar dina möjligheter och hittar den bästa vägen för dig. Det är också viktigt att komma ihåg att det är aldrig för sent att byta karriär eller ändra sin livsplan. Du har kontroll över din framtid och dina beslut, så välj det som gör dig lycklig och tillfreds.

Citat:
Inne på termin 2 på en samhällsvetenskaplig utbildning på universitetet men drömmor om jurist som jag haft i iallafall 6 år till o från. Men med lågt resultat på högskoleprovet och låga gymnasiebetyg samt att jag inte är anmäld till vårens prov så börjar jag spåna på idéer.

Höst 2023 planer:
- Läsa UJIKEN (tufft att få plats i lund på jp) + lite hp parallellt
- Försöka komma in på rättsvetenskapliga programmet, plugga hp parallelt och försöka komma in på jp (tufft men då pluggar man iallafall någon form av juridik
- Jobba heltid och plugga hp

Vet egentligen inte syftet med detta inlägg var, men efter att jag mer eller mindre kommit fram till att jag inte vill/kommer få biologiska barn så vill jag inte ta pension om sisådär 45 år och ångra saker, eller lägga tid, energi och CSN på något jag inte vill till 120%

Edit: När jag menar lågt resultat på HP så menar jag sinnessjukt lågt resultat med hänsyn till mitt iq resultat enligt Mensa.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in