Citat:
Ursprungligen postat av
svingit001
Ni som lider av ångest i de flesta sociala sammanhang och dåligt självförtroende i största allmänhet, vad har hjälpt er att få mindre ångest och bli tryggare i sociala sammanhang? Jag känner mig ofta otrygg innan jag lärt känna människor ordentligt och har svårt för nya situationer, detta gör att jag drar mig från att söka nya jobb, prova en ny fritidsaktivitet eller träffa nya vänner etc.
Tycker att det blivit lite bättre med åldern men det är absolut inte som jag vill att det ska vara. Alkohol o droger hjälper mig i vissa sammanhang men det är ingenting jag vill ha som långsiktig lösning eller använda mig av i vardagen. Jag har gått till psykologer och i KBT- terapi men tycker inte det har fungerat så värst mycket, allt verkar ändå handla om att utsätta sig för jobbiga saker.
Behöver tips!
Hej,
Jag tänker att det kan vara bra att prova att diska med din granne varje dag i resten av ditt liv.
Jag tror den sociala fobin inte bara handlar om dig själv.
Jag tror alla människor i Sverige och västvärlden nu är uppfostrade till att alla får klara sig själva.
Vi lär oss inte längre att det kan vara bra att hjälpa andra. Det får de klara själv.
Alltså om du nu går ut på stan och säger hej till en människa kommer de titta på dig som om du vore en utomjording från mars.
”Varför säger han hej för?”
”Är han inte klok?”
Jag tror däri ligger din sociala fobi.
I andra människors bemötande mot dig.
Andra människor tror inte längre de behöver hjälpa andra människor.
Alltså blir det svårt för dig att få kontakt med andra människor.
För andra människor verkar tro att det inte är mänskligt längre.
Jag tror snarare att att hjälpa andra människor är vår mänskligaste förmåga.
Så om du provar att hjälpa andra människor med något litet och enkelt varje dag. Som t.ex. att fråga din granne om du får diska med honom varje dag.
Så kanske du märker att de också egentligen bara ville ha en vän.
Men att de inte vågade fråga.
Alltså var de de som hade den sociala fobin.
Inte du.
Ja…
Hoppas det hjälpte lite.
Fråga människor om de behöver hjälp med något litet och enkelt varje dag så kanske du upptäcker att alla på jorden egentligen vill prata med dig.
Bara att de inte egentligen vågar
Lycka till