2023-01-31, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ofta beror sådant på någon form av trauma under uppväxten. Det bästa är nog att med en psykolog gå igenom hela uppväxten med fokus på dina relationer till dina närstående. Det är dock ingen Quick fix.
Social ångest beror inte alls ofta pga trauma i barndomen. Möjligtvis att det finns en första händelse som var jobbig socialt men detta betyder ej att det var ett trauma. Kan räcka med att man stammade lite på historialektionen och så skrattade Snygg-Danne litegrann.
Om du går till en psykolog med social ångest så kommer ni med största sannolikhet arbeta med exponering dvs att man utsätter sig för sociala situationer som väcker ångest. Det kommer inte handla om att gå igenom hela uppväxten. Den typen av psykodynamisk terapi är inte något du finner inom offentlig vård och ska du ha den typen av terapi för enbart social ångest så är det stort slöseri med pengar då man kommer få betala detta ur egen ficka.
Citera
2023-01-31, 17:11
Medlem
krakkels avatar
Jag kan endast tala för mig själv men jag har nog en släng av social fobi. Jag fullkomligt bävar för de flesta sociala sammanställningar som inte rör nära och kära, som vissa arbetssituationer där man måste stå i centrum och prestera inför helt okända människor. Ibland kan jag verkligen ångra att jag stämt träff med polare. DÄREMOT vet jag innerst inne att det i 99% av fallen går bra och faktiskt är rätt kul. Vettefan vad det handlar om, lathet och en ovilja att lämna min komfortzon kanske.

Edit: glömde helt svara på TS frågeställning och det blir ett ganska krasst och tråkigt svar: man får helt enkelt bita ihop, man överlever och har i bästa fall roligt. I värsta fall mår man lite dåligt av stressen som social ångest kan åsamka en. Och apropå det, man borde givetvis söka vård ifall man känner sig helt handikappad av sin sociala ångest.
Senast redigerad av krakkel 2023-01-31 kl. 17:17.
Citera
2023-01-31, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulaFulaFarbror
Social ångest beror inte alls ofta pga trauma i barndomen. Möjligtvis att det finns en första händelse som var jobbig socialt men detta betyder ej att det var ett trauma. Kan räcka med att man stammade lite på historialektionen och så skrattade Snygg-Danne litegrann.
Om du går till en psykolog med social ångest så kommer ni med största sannolikhet arbeta med exponering dvs att man utsätter sig för sociala situationer som väcker ångest. Det kommer inte handla om att gå igenom hela uppväxten. Den typen av psykodynamisk terapi är inte något du finner inom offentlig vård och ska du ha den typen av terapi för enbart social ångest så är det stort slöseri med pengar då man kommer få betala detta ur egen ficka.
Ett litet trauma är fortfarande ett trauma.
Offentlig vård måste ge KBT (i första hand) eftersom det är mer framgångsrikt på kort sikt. Samhället har inte råd med att ge alla med något slags trauma flera år av samtal med psykolog.
Citera
2023-01-31, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ett litet trauma är fortfarande ett trauma.
Offentlig vård måste ge KBT (i första hand) eftersom det är mer framgångsrikt på kort sikt. Samhället har inte råd med att ge alla med något slags trauma flera år av samtal med psykolog.
Offentlig vård måste inte ge KBT. Det finns psykodynamiker som är verksamma i den offentliga vården också och det finns psykodynamiska korttidsterapier också som är lika långa som en vanligt KBT-behandling.

Oavsett om vi hade råd eller ej så ska inte alla som har varit med om ett trauma gå till psykolog. De allra flesta människor som är med om traumatiska upplevelser blir ej traumatiserade och behöver inte någon vård.
Citera
2023-01-31, 20:34
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svingit001
Ni som lider av ångest i de flesta sociala sammanhang och dåligt självförtroende i största allmänhet, vad har hjälpt er att få mindre ångest och bli tryggare i sociala sammanhang? Jag känner mig ofta otrygg innan jag lärt känna människor ordentligt och har svårt för nya situationer, detta gör att jag drar mig från att söka nya jobb, prova en ny fritidsaktivitet eller träffa nya vänner etc.

Tycker att det blivit lite bättre med åldern men det är absolut inte som jag vill att det ska vara. Alkohol o droger hjälper mig i vissa sammanhang men det är ingenting jag vill ha som långsiktig lösning eller använda mig av i vardagen. Jag har gått till psykologer och i KBT- terapi men tycker inte det har fungerat så värst mycket, allt verkar ändå handla om att utsätta sig för jobbiga saker.

Behöver tips!

Ssri tyvärr. Tog bort det på 1 månad.
Citera
2023-01-31, 20:45
Medlem
HasseBanans avatar
Jag har väl inte direkt ansett mig ha social fobi, men taskigt självförtroende, mest när jag var yngre.

Jag har efterhand brutit det mönstret genom att tvinga mig själv att vara social och öppen, även i sammanhang när jag inte känt för det, och det har gett positiva resultat. Jag tror på att man måste våga utmana sig själv och bryta barriärer och låsa upp sig när man känner att man kommer till korta i sociala sammanhang. Det är så man upptäcker sina förmågor och upptäcker vad man är kapabel till.

Tillför man inte något får man inget gensvar. Och den som inte vågar ta plats blir ofta ignorerad och utstött.
Citera
2023-01-31, 21:11
Medlem
Inderal
Citera
2023-02-01, 05:31
Medlem
Citat:
Ni som lider av ångest i de flesta sociala sammanhang och dåligt självförtroende i största allmänhet, vad har hjälpt er att få mindre ångest och bli tryggare i sociala sammanhang? Jag känner mig ofta otrygg innan jag lärt känna människor ordentligt och har svårt för nya situationer, detta gör att jag drar mig från att söka nya jobb, prova en ny fritidsaktivitet eller träffa nya vänner etc.

Tycker att det blivit lite bättre med åldern men det är absolut inte som jag vill att det ska vara. Alkohol o droger hjälper mig i vissa sammanhang men det är ingenting jag vill ha som långsiktig lösning eller använda mig av i vardagen. Jag har gått till psykologer och i KBT- terapi men tycker inte det har fungerat så värst mycket, allt verkar ändå handla om att utsätta sig för jobbiga saker.

Behöver tips!

Typ åka till andra sidan jorden ensam i ett år. Hjälpte mig mycket. Samt bara utsätta sig för jobbiga situationer.
Jobbade som dörrknackare ett tag för att just träna interaktion i jobbig och svår social situation.
Tyckte det var extremt jobbigt, men i efterhand ät det guld värt.
Skulle faktiskt tipsa om säljutbildning. Man lär sig hur man blir omtyckt och navigerar socialt för att få folk att gilla en samt styra det sociala åt håll man vill.

Observera hur självsäkra människor agerar, kopierar och när man fejkat det tillräckligt länge så har man förändrats till det.

Tycker fortfarande det är relativt jobbigt med sociala sammanhang, men alla runt mig ser mig som väldigt social och så.
Däremot ser dom inte all tid jag spenderar ensam för att "ladda" till nästa sociala sammanhang.

Är väl mina tips typ, men tror jag mer varit blyg än haft riktigt svår social ångest och så. Men skrev ändå bara för att det kanske kan vara behjälpligt.

Jag tror verkligen på att man växer som person av att göra saker som är jobbigt. Det är dom områdena man behöver träna på.
Citera
2023-05-10, 17:32
Medlem
Jag kan inte mycket om social fobi. Men tror inte bara att det handlar om blyghet.
Vanlig blyghet brukar försvinna när man bli äldre.
Fobier brukar handla mer om panik, skräck, flykt osv...

Men vanlig osäkerhet är lätt att göra något åt.
Mobbning och förtryck, i skolåldern, kan kanske vara orsaken till dåligt självförtroende.
Tyvärr lär vi ofta våra barn att man aldrig får visa ilska, bli arg helt enkelt.
Men hur ska de då kunna försvara sig ute på skolgården?
Ibland måste man få bli förbannad och verbalt uppfostra både barn och vuxna.
Det gäller hela livet. Det underlättar väldigt mycket att få rensa luften ibland.

Tyvärr lär vi oss, tidigt i livet, att man inte får visa känslor. Vilket inte alltid är så bra.
Medan i andra länder är man konstig om man inte gör det.
Citera
2023-05-14, 19:18
Medlem
Ziggy.Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Hej,

Jag tänker att det kan vara bra att prova att diska med din granne varje dag i resten av ditt liv.

Jag tror den sociala fobin inte bara handlar om dig själv.

Jag tror alla människor i Sverige och västvärlden nu är uppfostrade till att alla får klara sig själva.

Vi lär oss inte längre att det kan vara bra att hjälpa andra. Det får de klara själv.

Alltså om du nu går ut på stan och säger hej till en människa kommer de titta på dig som om du vore en utomjording från mars.

”Varför säger han hej för?”
”Är han inte klok?”

Jag tror däri ligger din sociala fobi.

I andra människors bemötande mot dig.

Andra människor tror inte längre de behöver hjälpa andra människor.

Alltså blir det svårt för dig att få kontakt med andra människor.

För andra människor verkar tro att det inte är mänskligt längre.

Jag tror snarare att att hjälpa andra människor är vår mänskligaste förmåga.

Så om du provar att hjälpa andra människor med något litet och enkelt varje dag. Som t.ex. att fråga din granne om du får diska med honom varje dag.

Så kanske du märker att de också egentligen bara ville ha en vän.

Men att de inte vågade fråga.

Alltså var de de som hade den sociala fobin.

Inte du.

Ja…

Hoppas det hjälpte lite.

Fråga människor om de behöver hjälp med något litet och enkelt varje dag så kanske du upptäcker att alla på jorden egentligen vill prata med dig.

Bara att de inte egentligen vågar

Lycka till

Har du något tips på hur man kan hjälpa andra och i vilken form? Hur man kan väva in det i sin vardag utan att det blir ett ”heltidsarbete”?
Citera
2023-05-14, 19:37
Medlem
Citat:

Behöver tips!
Förstå att det är en onödig känslomässig reaktion. Den kommer från när vi levde i mindre flockar där du var tvungen att dominera eller åtminstone bli accepterad. Annars riskerade du att bli sedd som en fiende och bli dödad. Den risken är väldigt låg på en ny arbetsplats eller liknande. Med detta i tanken kan det hjälpa mig åtminstone att mildra rädslan. Känslan är inte ändamålsenlig och det är bara en känsla, inget som faktiskt är farligt.
Citera
2023-05-14, 19:56
Medlem
Kolla upp kostillskotten L teanin, gaba, glutamin. Såg nån l teanin + gaba jag nog ska testa. Intr helt insatt men tror L teaning kan va vört att testa för att dänpa stress och ångest.

Keta hjälper rätt bra för sociaö fobi men ingen långsiktig lösning känner ja. Meditera mera hjälper me tror jag men så trist ^^ ska försöka få in det i rutin typ 10min om dagen iallafall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in