Citat:
Ursprungligen postat av
svingit001
Ni som lider av ångest i de flesta sociala sammanhang och dåligt självförtroende i största allmänhet, vad har hjälpt er att få mindre ångest och bli tryggare i sociala sammanhang? Jag känner mig ofta otrygg innan jag lärt känna människor ordentligt och har svårt för nya situationer, detta gör att jag drar mig från att söka nya jobb, prova en ny fritidsaktivitet eller träffa nya vänner etc.
Tycker att det blivit lite bättre med åldern men det är absolut inte som jag vill att det ska vara. Alkohol o droger hjälper mig i vissa sammanhang men det är ingenting jag vill ha som långsiktig lösning eller använda mig av i vardagen. Jag har gått till psykologer och i KBT- terapi men tycker inte det har fungerat så värst mycket, allt verkar ändå handla om att utsätta sig för jobbiga saker.
Behöver tips!
Typ åka till andra sidan jorden ensam i ett år. Hjälpte mig mycket. Samt bara utsätta sig för jobbiga situationer.
Jobbade som dörrknackare ett tag för att just träna interaktion i jobbig och svår social situation.
Tyckte det var extremt jobbigt, men i efterhand ät det guld värt.
Skulle faktiskt tipsa om säljutbildning. Man lär sig hur man blir omtyckt och navigerar socialt för att få folk att gilla en samt styra det sociala åt håll man vill.
Observera hur självsäkra människor agerar, kopierar och när man fejkat det tillräckligt länge så har man förändrats till det.
Tycker fortfarande det är relativt jobbigt med sociala sammanhang, men alla runt mig ser mig som väldigt social och så.
Däremot ser dom inte all tid jag spenderar ensam för att "ladda" till nästa sociala sammanhang.
Är väl mina tips typ, men tror jag mer varit blyg än haft riktigt svår social ångest och så. Men skrev ändå bara för att det kanske kan vara behjälpligt.
Jag tror verkligen på att man växer som person av att göra saker som är jobbigt. Det är dom områdena man behöver träna på.