2023-01-31, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Fastighet, alltid! Och i storstad.

Kan du visa en fastighet i en storstad för 400K? Isåfall köper jag 7 stycken direkt
Citera
2023-01-31, 14:54
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Just nu sitter dom på handelsbankens Ekapitalkonto som ger 1,3 %...låser jag dom i flera år så dubblas räntan...
Steg ett är att flytta dem till ett sparkonto i en annan bank för att få så hög ränta som möjligt och samtidigt ha dem tillgängliga och säkra. Att ha dem på ett sparkonto med ungefär halva normala räntan är bara dumt.
Citera
2023-01-31, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
SBAB har 2,25% på sparkonto. Fria uttag.

Svea Bank har 2,45% utan bindningstid, fria uttag.
Citera
2023-01-31, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Fond/aktie töntarna ska du inte lyssna på. Hade dom varit så framgångsrika som dom påstår hade dom inte jobbat.

Köp klockor

Fonder är att rekommendera om man inte kan så mycket om investera för att någon annan gör jobbet åt dig.

Är man inte insatt i aktier bör man inte köpa företag utan att känna till dem och samma sak gäller så klart marknaden för klockor.

Det finns inget magiskt sätt att garanterat tjäna pengar på.
Citera
2023-01-31, 16:03
Medlem
Frisims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Svea Bank har 2,45% utan bindningstid, fria uttag.

Fick ett mail att de höjde idag 🙂

TS ifall du absolut inte kan tänka dig att gå back på kort sikt, innan det vänder upp igen på längre sikt, så är räntekonto det du vill ha.

Annars skulle jag säga börsen, pga. hur smidigt det är. Att köpa och sälja tex. indexfonder går på några dagar och kostar inget. Jämför det med att kränga tex. en fastighet då du ska städa, leja mäklare, har ansvar för dolda fel 10 år framöver etc.

Jag hade gått in med 200k i en global indexfonder med låg avgift. 100k i en bred och billig sverigefond, Spiltans som följer investeringsbolag är bra tex. De sista 100k hade gått till en tillväxtmarknadsfond med låg avgift. Fonder kan ju dock som sagt gå upp och ner i värde, men risken är relativt låg och på sikt har du goda förutsättningar att få fin avkastning.
Citera
2023-01-31, 16:06
Medlem
Allt på rött.

Nästan 50% chans att dubbla dina pengar.

Det kommer man inte i närheten av med aktier.
Citera
2023-01-31, 16:12
Medlem
Evil_Santas avatar
1. Det bästa alternativet om du inte behöver pengarna på några år är att:
Skaffa ett investeringssparkonto hos en nätmäklare som nordnet och avanza.
Köp billiga indexfonder med låg förvaltningsavgift.

2. Om du tror att du kommer behöva använda pengarna inom något år och inte har råd eller psyket att våga behålla fonden om den ~halveras i värde vid en börskrasch så bör du leta efter den bank som har högst ränta på sina sparkonton. Ibland kan man binda upp pengarna i 3,6 eller 12 månader och få lite högre ränta men då kan du inte ta ut pengarna i förtid utan att betala en slant.

En blandning av båda alternativen funkar också. Sätt in 100k på ett investerssparkonto och köp en global indexfond och resten sätter du på ett sparkonto med högre ränta hos någon av nischbankerna.
Citera
2023-01-31, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Fonder är att rekommendera om man inte kan så mycket om investera för att någon annan gör jobbet åt dig.

Är man inte insatt i aktier bör man inte köpa företag utan att känna till dem och samma sak gäller så klart marknaden för klockor.

Det finns inget magiskt sätt att garanterat tjäna pengar på.

Det finns ett magiskt sätt. Men det är inte lagligt. Sverige är uppbyggt att man inte ska ha pengar
Citera
2023-01-31, 16:39
Medlem
BearMonks avatar
under kudden.
Citera
2023-01-31, 16:58
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
som rubriken...var å hur går det till ??? skit i otrevliga kommentarer nu å svara bara på frågan..
önskvärt är att jag kommer åt pengarna när jag vill.

Rätt in i bitcoin. Sen väntar du på bull run och säljer vid 99000 dollar.
Citera
2023-01-31, 17:00
Medlem
Odagans avatar
100 000 i SCA B
100 000 i Pan American Silver
100 000 i Lundin Mining
100 000 i Pioneer Natural Resources

Då har du ägande i skog, silver, koppar och olja, där samtliga råvaruslag kommer att behövas i framtiden.
Citera
2023-01-31, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Fick ett mail att de höjde idag 🙂

TS ifall du absolut inte kan tänka dig att gå back på kort sikt, innan det vänder upp igen på längre sikt, så är räntekonto det du vill ha.

Annars skulle jag säga börsen, pga. hur smidigt det är. Att köpa och sälja tex. indexfonder går på några dagar och kostar inget. Jämför det med att kränga tex. en fastighet då du ska städa, leja mäklare, har ansvar för dolda fel 10 år framöver etc.

Jag hade gått in med 200k i en global indexfonder med låg avgift. 100k i en bred och billig sverigefond, Spiltans som följer investeringsbolag är bra tex. De sista 100k hade gått till en tillväxtmarknadsfond med låg avgift. Fonder kan ju dock som sagt gå upp och ner i värde, men risken är relativt låg och på sikt har du goda förutsättningar att få fin avkastning.

Jag håller med i ovanstående förslag med tillägget att du ska sprida ut inköpet exempelvis på ett års sikt. Dvs sätta in en 12:e del varje månad för då sprider du risken. Börsen går som känt är, både upp och ned. Tänk om du sätter in alla 400 000 kr i morgon och så får vi ett börsfall i vår med 20%. Eftersom det dröjer med att du investerar stora delar av beloppet kan du sätta in dem på ett fasträntekonto på 6 månader. Beroende på var så blir det åtminstone 2,5% ränta på pengarna. Enligt mig är detta ett riktigt safe val för den som inte vet så mycket. Ja, och glöm inte göra det på ett ISK konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in