2023-01-31, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Frågan är omöjlig att svara på utan att veta din risktolerans därför kan du bortse från alla svar du har fått hittills. Är det okej för dig att förlora hälften av pegnarna? Om svaret är nej, glöm aktier.
svaret är nej...
Citera
2023-01-31, 13:21
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
svaret är nej...

Okej så glöm aktier. Glöm även Bitcoin som är ännu mer volatilt. För att köpa BTC ska vara aktuellt måste du vara beredd att förlora 100% av kapitalet. Hitta något räntekonto med fria uttag. Du kommer få i runda slängar 2% per år.

Ett annat alternativ är kanske att köra 10% aktier och resten på räntekonto. Om du får en 50%-ig nedgång i din allokering till aktier förlorar du endast 5% av portföljen. Något sånt upplägg kan funka också men som sagt vi måste veta vad du har för risktolerans.
Citera
2023-01-31, 13:28
Citat:
Okej så glöm aktier. Glöm även Bitcoin som är ännu mer volatilt. För att köpa BTC ska vara aktuellt måste du vara beredd att förlora 100% av kapitalet. Hitta något räntekonto med fria uttag. Du kommer få i runda slängar 2% per år.

Ett annat alternativ är kanske att köra 10% aktier och resten på räntekonto. Om du får en 50%-ig nedgång i din allokering till aktier förlorar du endast 5% av portföljen. Något sånt upplägg kan funka också men som sagt vi måste veta vad du har för risktolerans.

Bättre att köpa bitcoin o få 10x pengarna.
Citera
2023-01-31, 13:40
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Bättre att köpa bitcoin o få 10x pengarna.

Nej därför att TS har inte risktoleransen för BTC. Att du säger att BTC kommer ge 10 gånger pengarna visar bara att du inte förstår investeringen du förspråkar. Bitcoin har ingen känd förväntad avkastning på något tidsintervall. Dina tio gånger pengarna är helt tagna ur luften och ska tas med en stor nypa salt. Ingen vet vad BTC kommer göra.

Jag försöker placera TS i något som passar honom personligen. Du försöker placera TS i det som passar dig. Enda sättet att tjäna pengar på BTC är ju som bekant att lura in nya spekulanter därför att BTC inte producerar något av värde
Senast redigerad av KJosef 2023-01-31 kl. 13:47.
Citera
2023-01-31, 13:52
Medlem
Vanligtvis är det ingen enorm vinstaffär att bara låta pengarna ligga på banken speciellt med denna inflationen.
Men 2022 gick börsen riktigt dåligt och det är ingen garanti att 2023 blir bättre.

Så tänk på att du inte behöver ha bråttom med att investera dina pengar så länge räntorna går upp utan under denna unika situation kan tålamod och försiktighet vara lönsamt också.
Citera
2023-01-31, 13:53
Medlem
vichy6s avatar
Fastighet, alltid! Och i storstad.
Citera
2023-01-31, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Vanligtvis är det ingen enorm vinstaffär att bara låta pengarna ligga på banken speciellt med denna inflationen.
Men 2022 gick börsen riktigt dåligt och det är ingen garanti att 2023 blir bättre.

Så tänk på att du inte behöver ha bråttom med att investera dina pengar så länge räntorna går upp utan under denna unika situation kan tålamod och försiktighet vara lönsamt också.
Just nu sitter dom på handelsbankens Ekapitalkonto som ger 1,3 %...låser jag dom i flera år så dubblas räntan...
Citera
2023-01-31, 13:59
SBAB har 2,25% på sparkonto. Fria uttag.
Citera
2023-01-31, 14:00
Citat:
Nej därför att TS har inte risktoleransen för BTC. Att du säger att BTC kommer ge 10 gånger pengarna visar bara att du inte förstår investeringen du förspråkar. Bitcoin har ingen känd förväntad avkastning på något tidsintervall. Dina tio gånger pengarna är helt tagna ur luften och ska tas med en stor nypa salt. Ingen vet vad BTC kommer göra.

Jag försöker placera TS i något som passar honom personligen. Du försöker placera TS i det som passar dig. Enda sättet att tjäna pengar på BTC är ju som bekant att lura in nya spekulanter därför att BTC inte producerar något av värde

Det är din åsikt.
Citera
2023-01-31, 14:03
Medlem
Citat:
Just nu sitter dom på handelsbankens Ekapitalkonto som ger 1,3 %...låser jag dom i flera år så dubblas räntan...

I hög inflation kommer en ränta på 2,6% i princip innebära att din köpkraft minskar så det är absolut ingen bra deal och rent av farligt i denna ovanliga ekonomiska situation vi är i.

Fysiskt guld är skattefritt så det är ett alternativ och höjs räntan kan bostadsmarknad och flera företag gå under och där kan du hitta billiga köp.

Har du bostad betald redan? Tyvärr kan jag inte ge dig några mer råd nu än att vara försiktig.
Citera
2023-01-31, 14:04
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
som rubriken...var å hur går det till ??? skit i otrevliga kommentarer nu å svara bara på frågan..
önskvärt är att jag kommer åt pengarna när jag vill.

Eftersom du ställer en idiotisk fråga utan att ange andra förutsättningar än "önskvärt är att jag kommer åt pengarna när jag vill" får du här en otrevlig kommentar. Du behöver inte tacka mig.

Ska du komma åt dem när du vill får du väl lägga dem i plånboken!
Citera
2023-01-31, 14:18
Bannlyst
Citat:
som rubriken...var å hur går det till ??? skit i otrevliga kommentarer nu å svara bara på frågan..
önskvärt är att jag kommer åt pengarna när jag vill.

Fond/aktie töntarna ska du inte lyssna på. Hade dom varit så framgångsrika som dom påstår hade dom inte jobbat.

Köp klockor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in