Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Jag gör det ca 2 mån per år och reser runt i Europa. Har en liten skåpbil som jag isolerat och byggt en säng i.
Härlig frihet. Skulle lätt kunna göra det på heltid men jag måste ju jobba för att försörja mig.
Alla frågar om samma sak. Hygien, toalett, tvätta kläder, laga mat. Allt det finns det lösningar på.
Hygien: Finns duschar på en del ställen. T ex i Norge och Sverige är det inte ovanligt med duschar på offentliga toaletter på mackar o turistställen. I Frankrike finns det gratisplatser för husbilar med dusch o toa i varenda by. I värsta fall tar in på camping eller vandrarhem då o då men undviker det. På sommaren badar jag i sjöar/floder. Våtservetter fungerar utmärkt.
Toalett: Finns offentliga toaletter nästan överallt. Har en pissflaska jag använder ofta om i en miljö där det inte är lämpligt att pissa mot ett träd. Har en hink för nr 2 i nödfall (3-dubbla lager plastpåsar och toapapper i botten, knyt ihop o släng i vanlig soptunna).
Tvätta kläder: Busenkelt nere i Europa där det finns tvättomater överallt. Ett allvarligt problem i Norden dock där såna är ovanliga. Tar in på camping/vandrarhem då och då för det.
Laga mat: Har ett gasolkök i bilen och ett litet kylskåp som drivs på ett litet extrabatteri som laddas när motorn är igång. Funderar på att komplettera med solcell på taket. Äter ofta kallskuret eller ute för att slippa krångla dock.
Grymt! Tack för att du delade med dig. Funderar på att göra detsamma någon dag. Hur gör du med laddning av mobil? Har du annat som behövs laddas i bilen? Har du en Powerstation?