• 1
  • 2
2023-01-29, 23:02
Medlem
Har en jobbdator från mitt tidigare jobb, som är låst till företaget, men då jag inte längre har något microsoft-konto hos företaget är det omöjligt att logga in, inte heller funkar det att göra en total återställning. jag blir ändpå tvungen att logga in med ett företagskonto när jag försöker installera windows på nytt.
Det kvittar vad jag gör. har installerat ubuntu för att därifrån göra en total wipe av hårddisken i hopp om att efter det kunna installera om windows, men samma problem återkommer.
Så frågan är, finnas det något sätt radera företagsinformation från datorn, så att jag kan logga in med ett personligt konto?
Citera
2023-01-29, 23:05
Medlem
GIMP-SUITs avatar
Du måste byta moderkort, ram minnen hårddisk fläkt ja allting.
Citera
2023-01-29, 23:09
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Du måste byta moderkort, ram minnen hårddisk fläkt ja allting.
Kvack!

Vad menas?
Citera
2023-01-29, 23:10
Medlem
Kommer du in i Bios?

Vad är det för dator?

När du installerar Windows, måste du bort de gamla partitionerna och göra nya
Senast redigerad av peckapecan 2023-01-29 kl. 23:21.
Citera
2023-01-29, 23:18
Medlem
Papper1512s avatar
Har mycket svårt att se hur ditt förra jobb skulle ha en egen bios/moderkort som bara accepterar sina anställda. Du har sannolikt inte lyckats rensa hårddisken. Prova med en annan hårddisk.
Citera
2023-01-29, 23:27
Medlem
GIMP-SUITs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Har mycket svårt att se hur ditt förra jobb skulle ha en egen bios/moderkort som bara accepterar sina anställda. Du har sannolikt inte lyckats rensa hårddisken. Prova med en annan hårddisk.
Det är nog en intune-ansluten dator
Citera
2023-01-29, 23:43
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfredsson1993
Det kvittar vad jag gör. har installerat ubuntu för att därifrån göra en total wipe av hårddisken i hopp om att efter det kunna installera om windows, men samma problem återkommer.
Är du säker på att du rensat disken helt, att ingen partion som datorn startar från som ligger kvar?

Hur ser det ut om du går in på BIOS?

Sorry. Typ puck-tvåa på det.
Citera
2023-01-30, 00:04
Medlem
Det är en maskin som är med i företagets intune autopilot. Datorns serienummer är registrerat via företaget som sålde datorn till företagets miljö. Vilket gör att den kommer få företagsprofiler och konfiguration automatiskt när man installerar om datorn.

Du får be någon på företaget att plocka bort maskinen därifrån.
Citera
2023-01-30, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlettoscara
Det är en maskin som är med i företagets intune autopilot. Datorns serienummer är registrerat via företaget som sålde datorn till företagets miljö. Vilket gör att den kommer få företagsprofiler och konfiguration automatiskt när man installerar om datorn.

Du får be någon på företaget att plocka bort maskinen därifrån.
Jo det är väl så det har fungerat under många år. Både förra och nuvarande arbrtsgivsres datorer är helt ointressanta att stjäla. Går inte att få datorerna rena igen utan det är bara soptippen som gäller. Det gör därför inte så mycket om man glömmer datorväskan på bussen för ingen stjäl den då de inte kommer att ha någon användning för datorn.

TS dator "från förra arbetsgivaren" ägs utan företaget och han kommer inte att få igång den. Oavsett om han faktiskt haft inloggningsuppgifter eller om det är en stulen dator. Tänk hur många skoldatorer som skulle "försvunnit" om man kunnat blåsa rent dem.
Citera
2023-01-30, 01:28
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det gör därför inte så mycket om man glömmer datorväskan på bussen för ingen stjäl den då de inte kommer att ha någon användning för datorn.
Men ts har ju kört Linux på sin. Men det kanske inte fungerar att installera?
Citera
2023-01-30, 03:43
Medlem
Byt bios, finns på Ebay och en hederlig gammal tv reparatör löder dit nytt, är det en stationär så är det enklast att byta mkort
Citera
2023-01-30, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jo det är väl så det har fungerat under många år. Både förra och nuvarande arbrtsgivsres datorer är helt ointressanta att stjäla. Går inte att få datorerna rena igen utan det är bara soptippen som gäller. Det gör därför inte så mycket om man glömmer datorväskan på bussen för ingen stjäl den då de inte kommer att ha någon användning för datorn.

TS dator "från förra arbetsgivaren" ägs utan företaget och han kommer inte att få igång den. Oavsett om han faktiskt haft inloggningsuppgifter eller om det är en stulen dator. Tänk hur många skoldatorer som skulle "försvunnit" om man kunnat blåsa rent dem.

Är precis samma princip som Apple redan kört under mycket lång tid. Faktum är att Autopilot mer eller mindre är ett koncept kopierat rakt av från Apples så kallade 'DEP'-process. Enda sättet är att byta moderkort eller hitta en hackad de-serialiser för att byta ut serienummer på maskinen eftersom att dom automatiskt söker sig mot företagets Azure AD för aktiveringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in