2023-01-30, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlettoscara
Är precis samma princip som Apple redan kört under mycket lång tid. Faktum är att Autopilot mer eller mindre är ett koncept kopierat rakt av från Apples så kallade 'DEP'-process. Enda sättet är att byta moderkort eller hitta en hackad de-serialiser för att byta ut serienummer på maskinen eftersom att dom automatiskt söker sig mot företagets Azure AD för aktiveringen.

Har aldrig sett en "intunad" dator. Hur fungerar det om nätverkskortet är inaktiverat i BIOS vid installation? Givetvis är alla återställningspartitioner och liknande borttagna, vi pratar om en nyinstallation på en helt blank hårddisk (ev. lågnvåformaterad eller nollutfylld). Utan nätverk kan den inte söka sig någonstans.
Citera
2023-01-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Du måste byta moderkort, ram minnen hårddisk fläkt ja allting.

Nej då.
Lägg in ny Windows image på en bootbar usb-sticka. Som här:
https://www.tomshardware.com/how-to/...-install-drive

Sedan blåser du rent hårddisken och kör in ny windows. Eller Linux-distro kan vara bra om datorn är äldre.
Citera
2023-01-30, 18:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Är precis samma princip som Apple redan kört under mycket lång tid.
Var i datorn finns informationen, och hur vet datorn att den ska skickas?
Citera
2023-01-30, 19:19
Avstängd
GIMP-SUITs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Moderkortets HWID.
Citera
2023-01-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Har aldrig sett en "intunad" dator. Hur fungerar det om nätverkskortet är inaktiverat i BIOS vid installation? Givetvis är alla återställningspartitioner och liknande borttagna, vi pratar om en nyinstallation på en helt blank hårddisk (ev. lågnvåformaterad eller nollutfylld). Utan nätverk kan den inte söka sig någonstans.

Tja, om datorn för alltid ska vara offline så är det nog inget problem. Du har rätt i att datorn behöver nätverk för att börja söka sig vid autopilot mot företagets tenant. Men så fort maskinen kopplar upp sig eller får nätverk så kommer den att bli enrollad på nytt. Ganska meningslöst att köra en dator som man aldrig kan koppla upp mot internet enligt mig.

Det sker som sagt via datorn serienummer som är inpräntat på moderkortet, så byter man detta, så blir datorn brukbar. Men inte värt det. Då kan man lika gärna köpa ny enligt mig.
Citera
2023-01-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare

Just för Apples datorer? Det sker redan när datorn får serienummer i fabriken där den tillverkas. Så samma princip. Det är hårdkodat rakt i moderkortet.

Så företaget som säljer hårdvara, köper in x antal maskiner, dessa registreras via något som kallas 'Apple Business Manager' och när datorn finns registrerad där, så kommer Apple Business Manager att automatiskt peka datorn mot företagets MDM.
Senast redigerad av harlettoscara 2023-01-30 kl. 22:07.
Citera
2023-01-30, 23:25
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jo det är väl så det har fungerat under många år. Både förra och nuvarande arbrtsgivsres datorer är helt ointressanta att stjäla. Går inte att få datorerna rena igen utan det är bara soptippen som gäller. Det gör därför inte så mycket om man glömmer datorväskan på bussen för ingen stjäl den då de inte kommer att ha någon användning för datorn.

TS dator "från förra arbetsgivaren" ägs utan företaget och han kommer inte att få igång den. Oavsett om han faktiskt haft inloggningsuppgifter eller om det är en stulen dator. Tänk hur många skoldatorer som skulle "försvunnit" om man kunnat blåsa rent dem.

Mina användare får "köpa" sin gamla PC när de får en ny, tidigare kunde de själva pilla bort den från firmaportalen, men nu gör jag det, så att det inte "blir fel".
Samma med Mac, bara en annan MDM man skall in i.

Tjuvpacket kollar inte den här "nya" funktionaliteten, så stulna blir dom i alla fall, men vi kan säkra datan (bättre), och så blir maskinerna bara slängda i närmaste dike.
Citera
2023-01-30, 23:33
Medlem
Citat:
Tja, om datorn för alltid ska vara offline så är det nog inget problem. Du har rätt i att datorn behöver nätverk för att börja söka sig vid autopilot mot företagets tenant. Men så fort maskinen kopplar upp sig eller får nätverk så kommer den att bli enrollad på nytt. Ganska meningslöst att köra en dator som man aldrig kan koppla upp mot internet enligt mig.

Det sker som sagt via datorn serienummer som är inpräntat på moderkortet, så byter man detta, så blir datorn brukbar. Men inte värt det. Då kan man lika gärna köpa ny enligt mig.

Det du säger är alltså att om jag installerar min Win10 på en sådan dator, med nätverket avstängt, och därefter kopplar upp mig på internet, så kommer moderkortet att "ringa hem" och låsa mig ute från min egenhändigt installerade windows-installation? Intressant! Jag skulle vilja komma över en sån dator för att mickla med som ett hobbyprojekt
Citera
2023-01-30, 23:40
Medlem
konstits avatar
Citat:
Så företaget som säljer hårdvara, köper in x antal maskiner, dessa registreras via något som kallas 'Apple Business Manager' och när datorn finns registrerad där, så kommer Apple Business Manager att automatiskt peka datorn mot företagets MDM.

Nja, företagen som säljer Apple registrerar inte något per automatik, det är du/jag/vi som skall be säljaren att registrera varan, och så kan köparna (vi), bestämma vad vi vill styra... De flesta noterar en önskan om att få registrerat serienumren redan vid beställning, men man kan naturligtvis göra det senare också, om man kommer ihåg var man köpte varan (Man har naturligtvis fakturan )

Varför man valt att låta återförsäljarna fungera som nödvändigt mellanled vet jag inte, finns säkert någon logisk förkalring...

Vi har alla våra Macs registrerade, men inte alla styrs av vår end-point (ännu), men det beror på att vi fortfarande använder oss av två olika deployment-system, det ena under utfasning.
Anyways, här finnes besparingar att hämta, både arbetsmässigt, men framförallt snabbare utrullning, vilket för slutanvändaren betyder mindre väntetid, framförallt märkbart vid ominstallation. Alla glada. Nästan.
Citera
2023-01-31, 00:14
Medlem
Citat:

Vet ej om serienumret verkligen ligger i moderkortet, ibland finns det i BIOSet.
Och den kretsen brukar gå att byta.

Citat:
Det är en maskin som är med i företagets intune autopilot. Datorns serienummer är registrerat via företaget som sålde datorn till företagets miljö. Vilket gör att den kommer få företagsprofiler och konfiguration automatiskt när man installerar om datorn.

Du får be någon på företaget att plocka bort maskinen därifrån.

Nja, det lär ska fungera att ha en ungefär likadan dator som man installerar Win 10 på en helt ren hårddisk.
Den hårddisken flyttar man sedan över till din (företags-)dator, och du får starta med att trycka F8 några gånger, OBS ej ha nätverket anslutet.
Du kan behöva installera drivrutiner mm.
En fråga som kan komma upp är Windows aktivering.
Tryck på defaulten där.
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyAbbekos
Byt bios, finns på Ebay och en hederlig gammal tv reparatör löder dit nytt, är det en stationär så är det enklast att byta mkort

BIOS på stationära löds inte dit längre, utan de ser ut som en liten brun chokladruta/sockerbit, och som sitter i en sockel. Som man kan lyfta ur med en liten flat skruvmejsel.
Det är på laptops som BIOSet kan vara fastlött.
Man kan också flasha om BIOSet,
eller resetta BIOSet, finns en bygel som man flyttar på på moderkortet.
Kolla Youtubevideos på hur man gör.
Det är delikata operationer och man ska vara försiktig förstås.
Moderkortet måste vara frånkopplat från strömmen ifall du ska byta BIOS-kretsen.

Jag vet ej dock närmare vilket "skydd" din dator har så tipsen här
kan vara felaktiga.
Senast redigerad av BabianBlatten 2023-01-31 kl. 00:59.
Citera
2023-01-31, 16:29
Medlem
GrillTeknikers avatar
Kan man inte kringgå det hela med nån brandvägg eller någon slags blockering i routern? Antar att det inte räcker att modifiera host-filen (eller vad det nu kallas på Windows)? Med reservation för att jag inte vet ett skit om hur Intune funkar.
Citera
2023-01-31, 18:19
Bannlyst
Kommer du in i bios och kan boota den ifrån annan device än hdd?

Citat:
Ursprungligen postat av alfredsson1993
Har en jobbdator från mitt tidigare jobb, som är låst till företaget, men då jag inte längre har något microsoft-konto hos företaget är det omöjligt att logga in, inte heller funkar det att göra en total återställning. jag blir ändpå tvungen att logga in med ett företagskonto när jag försöker installera windows på nytt.
Det kvittar vad jag gör. har installerat ubuntu för att därifrån göra en total wipe av hårddisken i hopp om att efter det kunna installera om windows, men samma problem återkommer.
Så frågan är, finnas det något sätt radera företagsinformation från datorn, så att jag kan logga in med ett personligt konto?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in