Citat:
Ursprungligen postat av
harlettoscara
Tja, om datorn för alltid ska vara offline så är det nog inget problem. Du har rätt i att datorn behöver nätverk för att börja söka sig vid autopilot mot företagets tenant. Men så fort maskinen kopplar upp sig eller får nätverk så kommer den att bli enrollad på nytt. Ganska meningslöst att köra en dator som man aldrig kan koppla upp mot internet enligt mig.
Det sker som sagt via datorn serienummer som är inpräntat på moderkortet, så byter man detta, så blir datorn brukbar. Men inte värt det. Då kan man lika gärna köpa ny enligt mig.
Vet ej om serienumret verkligen ligger i moderkortet, ibland finns det i BIOSet.
Och den kretsen brukar gå att byta.
Citat:
Ursprungligen postat av
harlettoscara
Det är en maskin som är med i företagets intune autopilot. Datorns serienummer är registrerat via företaget som sålde datorn till företagets miljö. Vilket gör att den kommer få företagsprofiler och konfiguration automatiskt när man installerar om datorn.
Du får be någon på företaget att plocka bort maskinen därifrån.
Nja, det lär ska fungera att ha en ungefär likadan dator som man installerar Win 10 på en helt ren hårddisk.
Den hårddisken flyttar man sedan över till din (företags-)dator, och du får starta med att trycka F8 några gånger, OBS ej ha nätverket anslutet.
Du kan behöva installera drivrutiner mm.
En fråga som kan komma upp är Windows aktivering.
Tryck på defaulten där.
Citat:
Ursprungligen postat av
JimmyAbbekos
Byt bios, finns på Ebay och en hederlig gammal tv reparatör löder dit nytt, är det en stationär så är det enklast att byta mkort
BIOS på stationära löds inte dit längre, utan de ser ut som en liten brun chokladruta/sockerbit, och som sitter i en sockel. Som man kan lyfta ur med en liten flat skruvmejsel.
Det är på laptops som BIOSet kan vara fastlött.
Man kan också flasha om BIOSet,
eller resetta BIOSet, finns en bygel som man flyttar på på moderkortet.
Kolla Youtubevideos på hur man gör.
Det är delikata operationer och man ska vara försiktig förstås.
Moderkortet måste vara frånkopplat från strömmen ifall du ska byta BIOS-kretsen.
Jag vet ej dock närmare vilket "skydd" din dator har så tipsen här
kan vara felaktiga.