Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-29, 18:43
  #1
Medlem
Så jag har 3D-printat en produkt för min egen användning men fick frågan av några vänner om de också kunde få en sån. Så jag tog ut ett litet belopp per produkt genom swish, verkligen små-pengar och gav dem varsitt ex. Sen fick jag frågor från vännernas vänner om de kunde och få köpa så jag gjorde två ex till och sålde dem. Nu börjar jag få fler förfrågningar...

Såg det från början i princip som att sälja skit man har hemma på blocket. Jag hade redan köpt materialet, skrivaren etc själv(med moms iom privatperson) för egna pengar. Har inte räknat på det men inte ens säker på om jag gjort någon vinst iom att skrivaren i sig kostade en summa. Men i den här takten lär jag göra det. Särskilt om jag faktiskt försöker sälja, vilket jag inte gjort än. Har inte sagt till någon att jag säljer och jag har ingen sida jag säljer genom. Varit helt genom rykte.

Verkar löjligt att jag måste registrera företag och sätta upp konton för att betala moms etc för såna här struntsummor. Blir i princip tvungen att börja driva verksamheten för att göra tiden spenderad på bokföring m.m. värd. Vilket är irriterande för vill egentligen inte börja driva verksamhet. Det här var bara nån skit jag gjorde vid sidan om för att jag blev tillfrågad och är i princip tvungen att ta betalt för annars tjänar jag inte bara noll på det utan jag går minus. Tar tid/el att skriva ut och sen mer tid att montera...

Så finns det verkligen inga minimum-belopp för att man ska vara tvungen att sätta upp hela företagsskiten och betala moms? Väl ingen jäkel som betalar moms på sina hemstickade strumpor som ligger på blocket eller facebook marketplace? Eller skolungarna som knackar på och vill sälja kakor? Men när man läser på skatteverket ser det verkligen inte ut som det gör det vilket verkar löjligt. Har tänkt att fråga skatteverket men det lär väl ta sin tid och kan såklart inte vara helt transparent, så jag frågar här...
Citera
2023-01-29, 20:33
  #2
Medlem
Du kan ställa frågor anonymt till skatteverket, de brukar svara snabbt.

Annars är det firma som gäller i ditt fall om du ska vara 100% korrekt, det finns inga fribelopp om du gör det i vinstsyfte. De flesta skulle nog köra på ändå i en liknande situation om det inte är en heltidssysselsättning, risken att åka dit är minimal om du bara använder lite sunt förnuft.
Citera
2023-01-29, 20:52
  #3
Medlem
frdks avatar
Digitala överförningar är en tacksam uppenbarelse för skatteverket, de ser alla summor och kommenterar på vad som köpts. Går såklart inte igång några röda varningslarm i skatteverkets lokaler för småsummor. Men blir de många för dig okända personer och växer summorna, ja då ligger du nog närmare till att bli utvald för en granskning.

Är det en bråkdel av din lön skulle jag inte fundera så mycket, ha kvar 30% av pengarna om du får en skattesmäll, och spara en lista på alla utlägg med kvitton du kan koppla till verksamheten för att iaf försöka förklara bort merparten.

Går det upp till en bra sidoinkomst, så skulle jag nog överväga om det inte är värt att ta via firma och skatta korrekt.
Förenklad deklaration är inte så jobbig när man gjort det en gång och du kommer alltid ligga med ångesten över en smäll som kan sträcka sig ganska lång tid tillbaka.
Citera
2023-01-29, 21:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron740
Så jag har 3D-printat en produkt för min egen användning men fick frågan av några vänner om de också kunde få en sån. Så jag tog ut ett litet belopp per produkt genom swish, verkligen små-pengar och gav dem varsitt ex. Sen fick jag frågor från vännernas vänner om de kunde och få köpa så jag gjorde två ex till och sålde dem. Nu börjar jag få fler förfrågningar...

Såg det från början i princip som att sälja skit man har hemma på blocket. Jag hade redan köpt materialet, skrivaren etc själv(med moms iom privatperson) för egna pengar. Har inte räknat på det men inte ens säker på om jag gjort någon vinst iom att skrivaren i sig kostade en summa. Men i den här takten lär jag göra det. Särskilt om jag faktiskt försöker sälja, vilket jag inte gjort än. Har inte sagt till någon att jag säljer och jag har ingen sida jag säljer genom. Varit helt genom rykte.

Verkar löjligt att jag måste registrera företag och sätta upp konton för att betala moms etc för såna här struntsummor. Blir i princip tvungen att börja driva verksamheten för att göra tiden spenderad på bokföring m.m. värd. Vilket är irriterande för vill egentligen inte börja driva verksamhet. Det här var bara nån skit jag gjorde vid sidan om för att jag blev tillfrågad och är i princip tvungen att ta betalt för annars tjänar jag inte bara noll på det utan jag går minus. Tar tid/el att skriva ut och sen mer tid att montera...

Så finns det verkligen inga minimum-belopp för att man ska vara tvungen att sätta upp hela företagsskiten och betala moms? Väl ingen jäkel som betalar moms på sina hemstickade strumpor som ligger på blocket eller facebook marketplace? Eller skolungarna som knackar på och vill sälja kakor? Men när man läser på skatteverket ser det verkligen inte ut som det gör det vilket verkar löjligt. Har tänkt att fråga skatteverket men det lär väl ta sin tid och kan såklart inte vara helt transparent, så jag frågar här...

Du kan ju börja med att läsa på om momsen hos Skatteverket, det tar inte "sin tid" https://skatteverket.se/foretag/moms...e38000256.html
Citera
2023-01-29, 22:11
  #5
Medlem
Och där fanns precis vad jag undrade om, https://skatteverket.se/foretag/moms/momsregistrering/momsbefrielseforomsattningpahogst80000kronor.4.315 2d9ac158968eb8fd1efe.html.

Okej, då verkar det ändå vara någorlunda rimligt. Jag hamnar under den gränsen(som är förvånande hög). Men det gäller såklart inte skatt och sociala avgifter, som jag fortfarande borde redovisa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback