• 1
  • 2
2023-01-27, 23:08
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Har frågor som jag inte riktigt kan googla mig till.
Jag undrar hur det är på behandlingshem, alltså hur kan själva schemat se ut dag för dag?
Jag har hört att det är mycket dötid att bara chilla runt. En gammal kompis till mig drog därifrån för att det inte händer nånting. Det kändes som att hon bara tagit in på ett vandrarhem sa hon.
Stämmer det?
Jag förstår att det såklart är väldigt olika på olika ställen. Men har du nån erfarenhet och vill berätta hur det KAN se ut? Vill ha lite exempel.
Citera
2023-01-28, 01:04
Medlem
Där jag jobbar ska det vara lite lugnare tempo schemat ser ut såhär ungefär

mån-onsd

frukost/medicinutdelning 07:00-09:00

morgonmöte 0900

Grupp 09:30 eller 10:30 beroende på hur långt man har kommit

lunch ca 11:30

13:00 eller 14:00 grupp

varannan dag är det handling runt 15:00

middag 16:30

kvällsmöte 19:00

medicin 20:00

våra grupper är även ganska korta på fritiden har vi ett gym på stället

torsdagar har vi någon form av aktivitet typ äventyrsbad, ridning , gokart osv

fredagar

har vi en speglings grupp

annars är dom fet markerade stående på schemat

vi brukar åka iväg på NA/AA möte på kvällen på fredag ibland även dagen på lördagen vilket är frivilgt. ibland åker vi även kvällstid på veckodagarna

helgen är den enda tiden man måste hålla är medicin tiderna om man har medicin och kvällsmötena. inga morgonmöten på helgerna.

det är som sagt väldigt olika hur de ser ut men här får du ett exempel
Citera
2023-01-28, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen25

mån-onsd

morgonmöte 0900

fredagar

vi brukar åka iväg på NA/AA möte på kvällen på fredag ibland även dagen på lördagen vilket är frivilgt. ibland åker vi även kvällstid på veckodagarna

helgen är den enda tiden man måste hålla är medicin tiderna om man har medicin och kvällsmötena. inga morgonmöten på helgerna.

Tack! Har några följdfrågor:
Vad betyder morgonmöte och kvällsmöte?
Går alla boende på alla grupptider?
Vad betyder speglingsgrupp?
Vad får man ta för mediciner?
Citera
2023-01-28, 09:10
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen25

mån-onsd

morgonmöte 0900

fredagar

Vad är det för typ av medicinering, är den obligatorisk?
Citera
2023-01-28, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torch-McFly

Gissar att vi inte får något svar 😆
Citera
2023-01-29, 16:28
Medlem
En till fråga - Hur strikt är det med de boendes rum? Får man hänga på varandras rum osv?
Citera
2023-01-29, 17:28
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torch-McFly

Har du någon medicin utskriven av läkare så får du den utdelad vid speciella tider. Det är ju inte direkt så att alla intagna automatiskt blir insatta på maxdos haldol.

Citat:
Ursprungligen postat av tellmeyoursecrets
En till fråga - Hur strikt är det med de boendes rum? Får man hänga på varandras rum osv?

Väldigt olika. Vissa behandlingshem kan de vara lite kinkiga om man hänger på varandras rum. Andra bryr de sig inte.

De frågor du ställer har generellt inga entydiga svar. Det skiljer sig så pass mycket från ställe till ställe. Du kan få ett svar här i tråden, men så är det precis tvärt om på behandlingshemmet. Det finns till exempel ställen som inte tillåter mobil eller dator öht, och så skriver vi i tråden att "det brukar man få ha". För att få rätt svar på dina frågor får du ta kontakt med behandlingshemmet direkt och fråga.
Citera
2023-01-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Har du någon medicin utskriven av läkare så får du den utdelad vid speciella tider. Det är ju inte direkt så att alla intagna automatiskt blir insatta på maxdos haldol.

Väldigt olika. Vissa behandlingshem kan de vara lite kinkiga om man hänger på varandras rum. Andra bryr de sig inte.

De frågor du ställer har generellt inga entydiga svar. Det skiljer sig så pass mycket från ställe till ställe. Du kan få ett svar här i tråden, men så är det precis tvärt om på behandlingshemmet. Det finns till exempel ställen som inte tillåter mobil eller dator öht, och så skriver vi i tråden att "det brukar man få ha". För att få rätt svar på dina frågor får du ta kontakt med behandlingshemmet direkt och fråga.

Yes förstår! Har du varit på något själv? Nyfiken på hur de där gruppgrejerna går till tex. Går inte att googla sig till.
Citera
2023-01-30, 14:26
Medlem
Julle128s avatar
Jag kan läggaupp en bild under dagen med ett exempel på hur dagen ser ut på det stället jag själv är på för tillfället.
Citera
2023-01-30, 15:07
Medlem
Julle128s avatar
Här är en bild på dagens schema där jag är: https://sthlmhaxor.net/s.jpg just på måndagar är det lite lugnare med grupper men normalt har vi det till runt 15 tiden..
Citera
2023-01-30, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Här är en bild på dagens schema där jag är: https://sthlmhaxor.net/s.jpg just på måndagar är det lite lugnare med grupper men normalt har vi det till runt 15 tiden..

Tack! Det var rätt mycket grejer på en dag. Är det samma nästan varje dag eller? Mycket städ 😯
Måste man gå på allting? Vad händer om man struntar i en aktivitet?
Citera
2023-01-30, 16:21
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Yes förstår! Har du varit på något själv? Nyfiken på hur de där gruppgrejerna går till tex. Går inte att googla sig till.

Har varit på flera. LVU, HVB och LVM. Grupper på KBT inriktat behandlingshem ser olika ut, och olika ut från dag till dag och vem som håller i det. Något som ofta förekommer är olika ämnen som diskuteras. Exempelvis kan ett möte handla om att diskutera "ilska", eller "skam" eller nåt i den stilen. Andra möten kan vara att diskutera hur man hanterar drogsug, och mötesdeltagarna ger varandra tips i stil med "jag brukar gå till gymmet", eller "jag tar en promenad", "jag spelar datorspel".

Sen finns det mer specifika "program" typ krimprogram tror jag något kallades. Återfallsprevention är också något som kan förekomma. Då brukar det vara mer strukturerat över kanske 10 tillfällen eller något, med små uppgifter att göra emellan tillfällena. Vad för uppgifter frågar du då. En uppgift kan vara något i stil med "Beskriv en gång när du fick drogsug men lyckades stå emot att ta droger. Förklara varför du lyckades stå emot", ja eller något i den stilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Julle128

Ser ut som ett standardschema för valfritt HVB hem. Verkar vara rätt stort ställe om de delar upp lunchen på två...? Man vill väl fan inte bo i Ladan.

Citat:
Tack! Det var rätt mycket grejer på en dag. Är det samma nästan varje dag eller? Mycket städ 😯
Måste man gå på allting? Vad händer om man struntar i en aktivitet?

Då brukar man få den högst berättigade frågan om vad man ens gör där.
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2023-01-30 kl. 16:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in