Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-01-27, 18:03
  #25
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Jag upplever att om man tvättat i sköljmedel så får vissa plagg den "egenskapen", framförallt plastkläder men även bomull.
Har slutat med sköljmedel nu, förstår inte varför jag använde det i så många år, sjukt onödigt.

Aldrig använt sköljmedel faktiskt. Kläderna i fråga är dessutom bomull. Men kan ju vara så att billiga flerpack med t-shirts inte är helt ärliga på lappen
Citera
2023-01-27, 18:25
  #26
Medlem
448s avatar
Det räcker med väldigt lite syntet inblanding för att en bomulls ticha blir stinkbomb
Citera
2023-01-27, 22:34
  #27
Medlem
vantablacks avatar
Man får vara jävligt uppmärksam idag när man köper kläder. Även "vanliga" t-shirtar som tidigare var 100% bomull blandas nu upp med polyester. Samma för andra "bomullsplagg" vilket jag upptäckte förra sommaren när jag skulle köpa några gå runt hemma-mjukisar. Nästan alla hade polyester i sig, men såg såklart ut som vanliga bomullsmjukisar. Så jag kollar alla lappar jävligt noga för jag vill inte ha något plastskit på mig.

Som flera redan nämnt, det räcker med en pytteliten mängd polyester för att kläderna ska börja lukta illa.

Men åter till ämnet, du har fått många bra tips redan. Jag svettas inte så mycket i och med att jag bara bär naturmaterial men på sommaren om man svettats lite extra så tycker jag det funkar fint att bara låta dom hänga ute på vädring.
Citera
2023-01-28, 12:12
  #28
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vantablack
Man får vara jävligt uppmärksam idag när man köper kläder. Även "vanliga" t-shirtar som tidigare var 100% bomull blandas nu upp med polyester. Samma för andra "bomullsplagg" vilket jag upptäckte förra sommaren när jag skulle köpa några gå runt hemma-mjukisar. Nästan alla hade polyester i sig, men såg såklart ut som vanliga bomullsmjukisar. Så jag kollar alla lappar jävligt noga för jag vill inte ha något plastskit på mig.

Som flera redan nämnt, det räcker med en pytteliten mängd polyester för att kläderna ska börja lukta illa.

Men åter till ämnet, du har fått många bra tips redan. Jag svettas inte så mycket i och med att jag bara bär naturmaterial men på sommaren om man svettats lite extra så tycker jag det funkar fint att bara låta dom hänga ute på vädring.


Använder dessa polyester/elastan vid terränglöp - totalt luktfria efter 3 dygn - man skulle kunnat ha dom på en dejt , kollat med brud


https://sailracing.com/se/sv/product...e-ls-rashguard
Citera
2023-01-29, 09:30
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer
Hej.

Jag har några tröjor som trots att de är nytvättade börjar lukta svett i armhålan efter bara några timmar.

Skall tilläggas att jag inte brukar lukta svett eller har några problem med svettlukt annars utan att det gäller några få specifika plagg. Men har hänt med några olika plagg genom åren ändå.

Två tröjor är ziphoods som jag hade när jag var sjuk en vecka och satt och svettades i. Resten är gamla t-shirts.

Finns ju en del husmorsknep angående detta och de flesta verkar involvera ättika i olika former. Men funkar det?

T-shirtsen är väl egentligen ingen fara då det är gamla tröjor jag glider runt i hemma och jag inte kommer att sörja nämnvärt om jag slänger. Bara att köpa ett nytt flerpack billiga t-shirts.

Men ziphoodsen skulle jag gärna vilja behålla.

Dock vore det ju bra om man kunde fixa t-shirtsen ändå så man vet om det funkar om det skulle ske med tröjor jag bryr mig mer om.

Så har ni lyckats fixa detta nån gång, kära Flashbackare? Hur i så fall?

Ledsen att säga det men det är du som är problemet, inte kläderna. Byt deodorant, skrubba armhålorna och tvätta kläderna på högre värme.
Citera
2023-01-29, 09:31
  #30
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Ledsen att säga det men det är du som är problemet, inte kläderna. Byt deodorant, skrubba armhålorna och tvätta kläderna på högre värme.

Nej det är det bevisligen inte. Då skulle som sagt alla kläder jag äger vara "drabbade".
Citera
2023-01-29, 09:42
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer
Nej det är det bevisligen inte. Då skulle som sagt alla kläder jag äger vara "drabbade".

Nej kläder är olika toleranta för bakterier, men inga kläder ska lukta svett efter en användning. Det är ett hygienproblem. Själv har jag använt Rexona Invisble i en månad för att upptäcka att antiperspiranten var kass och skyddade knappt ett dygn, bytte deodorant och problemet försvann. Brukar normalt kunna ha kläder i mer än ett dygn, även gymkläder. Självklart märks svettlukt olika för olika material.. Möjligtvis så försvinner inte bakterierna efter tvätten p.g.a. deorester på kläderna. Byt isf tvättmedel och torktumla efter tvätt.

Man ska inte lukta svett under armar och i kläder efter ett dygn oavsett aktiviteter.
Citera
2023-01-30, 11:43
  #32
Medlem
448s avatar
Finns syntetplagg som luktar svett efter en timma.

I tvättkorgen efter varje pass

Bomullstischor kan klara tre gympass i nödfall
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback