Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-27, 10:47
  #13
Medlem
Gammalt husmorsknep (min gamla mormor). Torka kläderna i solen, vänd dem ut och in så att de inte bleks. De ultravioletta strålarna tar död på det som luktar.
Lycka till
Citera
2023-01-27, 10:49
  #14
Medlem
Kör lite Vanish spray i armhålorna på tröjorna innan tvätt, och kör dom i en lång bommulstvätt på 60°C. Annars testa ättika. Vet inte hur mkt , men tror det räcker med nån matsked till en full maskin.
Citera
2023-01-27, 10:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Märkligt fenomen. Har haft mängder med kläder av 100% bomull som jag pga hårt fysiskt arbete och träning varit totalt sjöblöt av svett i men som aldrigt haft tillstymelse till doft kvar efter en tvätt. Även om plaggen legat flera veckor innan tvätt.

Däremot kommer ju svettdoften fortare i plagg som har syntet i sig.

Vad står det på lappen att det är för material i tröjan?

Kör du egen tvättmaskin eller tvättar du i tvättstuga där tvättmedel ingår?
Där har du svaret. Köp inte kläder av plast - de stinker och ger dig cancer.
Citera
2023-01-27, 11:00
  #16
Medlem
momongos avatar
Ättika i en öppen syltburk, brevid kläderna så försvinner dåliga lukten ganska snabbt.
Annat knep är in i frysen med plagget under några timmar.
Citera
2023-01-27, 11:02
  #17
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Gammalt husmorsknep (min gamla mormor). Torka kläderna i solen, vänd dem ut och in så att de inte bleks. De ultravioletta strålarna tar död på det som luktar.
Lycka till

Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Kör lite Vanish spray i armhålorna på tröjorna innan tvätt, och kör dom i en lång bommulstvätt på 60°C. Annars testa ättika. Vet inte hur mkt , men tror det räcker med nån matsked till en full maskin.

Citat:
Ursprungligen postat av momongo
Ättika i en öppen syltburk, brevid kläderna så försvinner dåliga lukten ganska snabbt.
Annat knep är in i frysen med plagget under några timmar.

Får bli att testa lite av varje då! Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Där har du svaret. Köp inte kläder av plast - de stinker och ger dig cancer.

Det är bomull
Citera
2023-01-27, 11:24
  #18
Medlem
Brukar hälla 0,5/1 dl ättika i tvättmedelsfacket, köra en snabbtvätt och sedan en vanlig tvätt med tvättmedel. Då luktar alla kläderna fräscht igen och håller sig fräscha.
Citera
2023-01-27, 11:42
  #19
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer
Hej.

Jag har några tröjor som trots att de är nytvättade börjar lukta svett i armhålan efter bara några timmar.

Skall tilläggas att jag inte brukar lukta svett eller har några problem med svettlukt annars utan att det gäller några få specifika plagg. Men har hänt med några olika plagg genom åren ändå.

Två tröjor är ziphoods som jag hade när jag var sjuk en vecka och satt och svettades i. Resten är gamla t-shirts.

Finns ju en del husmorsknep angående detta och de flesta verkar involvera ättika i olika former. Men funkar det?

T-shirtsen är väl egentligen ingen fara då det är gamla tröjor jag glider runt i hemma och jag inte kommer att sörja nämnvärt om jag slänger. Bara att köpa ett nytt flerpack billiga t-shirts.

Men ziphoodsen skulle jag gärna vilja behålla.

Dock vore det ju bra om man kunde fixa t-shirtsen ändå så man vet om det funkar om det skulle ske med tröjor jag bryr mig mer om.

Så har ni lyckats fixa detta nån gång, kära Flashbackare? Hur i så fall?

Lägg kläderna i frysen ett dygn. Slå in dem i en påse först bara

Fungerar grymt bra på skor...
Citera
2023-01-27, 12:49
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo
Tvätta de stinkande kläderna i Ättika och sen en tvätt med tvättmedel kommer lukten försvinna

Det här är ett bra tips. Ett riktigt husmorstips som jag lärde mig sent i livet. Att dagens tvättmaskiner är skit som designats mer med "klimatet" i åtanke än att faktiskt rengöra textilier är en fråga för sig.
Citera
2023-01-27, 12:50
  #21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer
Hej.

Jag har några tröjor som trots att de är nytvättade börjar lukta svett i armhålan efter bara några timmar.

Skall tilläggas att jag inte brukar lukta svett eller har några problem med svettlukt annars utan att det gäller några få specifika plagg. Men har hänt med några olika plagg genom åren ändå.

Två tröjor är ziphoods som jag hade när jag var sjuk en vecka och satt och svettades i. Resten är gamla t-shirts.

Finns ju en del husmorsknep angående detta och de flesta verkar involvera ättika i olika former. Men funkar det?

T-shirtsen är väl egentligen ingen fara då det är gamla tröjor jag glider runt i hemma och jag inte kommer att sörja nämnvärt om jag slänger. Bara att köpa ett nytt flerpack billiga t-shirts.

Men ziphoodsen skulle jag gärna vilja behålla.

Dock vore det ju bra om man kunde fixa t-shirtsen ändå så man vet om det funkar om det skulle ske med tröjor jag bryr mig mer om.

Så har ni lyckats fixa detta nån gång, kära Flashbackare? Hur i så fall?

Bajsa på tröjorna så försvinner svettlukten.
Citera
2023-01-27, 14:10
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Bajsa på tröjorna så försvinner svettlukten.
Ett väl beprövat knep 👌🏻.

Har varit med om samma sak med en skräptröja jag hade. Prova häll i ättika i sköljmedelsfaclet när du tvättar dem. Hjälper inte det, så är det bara sättet ovan som återstår. Eller kasta.
Citera
2023-01-27, 14:46
  #23
Medlem
sackblabbaths avatar
Klorin! Även för invärtesbruk, rensar ut allt och lämnar kvar en frisk doft av swimingpool!
Citera
2023-01-27, 15:44
  #24
Medlem
g-in-a-gis avatar
Jag upplever att om man tvättat i sköljmedel så får vissa plagg den "egenskapen", framförallt plastkläder men även bomull.
Har slutat med sköljmedel nu, förstår inte varför jag använde det i så många år, sjukt onödigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback