Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Det du skriver beror nog på någon misskomunikation mellan dig och chefen, eller att du har en oerfaren chef.
Men står firman för kostnaden för lägenheten och du får detta utöver den skattefria traktamentet så är det korrekt.
Är det däremot så att du enbart får dessa 500 så finns det bättre sätt att bokföra dem till dig.
Framför allt skall den skattebefriade delen av traktamentet räknas bort, och står inte företaget för övernattningen kan du få ett skattebefriad ersättning för det.
Men det är olagligt att betala ut obeskattad erättning(Svart lön), till anställda.
Så Står företaget för övernattningen och du får det skattebefriade traktamentet utöver dessa 500 är det helt korrekt bokfört, och du får betala din marginalskatt på beloppet.
Mjo, han är lite av ett pucko, därav min oroan att han gjort bort sig.
Företaget står inte för övernattning (tror jag) då lägenheten tillhör vår beställare/kund, så företaget betalar inget utöver mitt traktamente.
Får inget skattefritt traktamente vad jag kan utröna på min lönespec, står bara "traktamente skattepliktig" 500 (plus antal och total summa). Denna summa (5000 förra månaden) räknas ihop med bruttolönen och beskattas med samma skattesats som min reguljära lön.
Vad jag förstår om traktamenten är 260kr skattefria, så då borde väl det bara vara skatt på typ hälften av de 500 jag får?