• 1
  • 2
2023-01-27, 08:20
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det som är av intresse här, vad gäller betalning av boende, är att det inte kostar dig något. Du har tydligen godtagit boendet som är fixat (utan att behöva betala något).

Har du först nu kommit på (efter ett halvår) att du fått betala skatt på hela traktamentet?

Är du med i något fack?

Jaha, och vad hade varit alternativet? Att jag själv betalat för mitt boende under tjänsteresa?

Är inte med i något fack, och ja jag såg det nu efter ett halvår då jag aldrig kollar min lönespec.

Om jag betalar full skatt på traktamentet skiter jag i, det enda som egentligen intresserar mig är om jag kommer få betala restskatt pga upplägget, men så verkar ju inte fallet vara.
Citera
2023-01-27, 08:41
Medlem
Det låter som arbetsgivaren gjort fel på den punkten att de har möjlighet att betala upp till 260 kronor per dag i traktamente skattefritt förutsatt att arbetsgivaren inte står för någon mat. Står arbetsgivaren för maten (t ex frukost på hotell, lunch på utbildningsställe osv) så sjunker den skattefria delen.

Sen finns det andra regler som säger att beloppet 260 kronor sjunker om det rör sig om mer än 3 månader.

https://www.skatteverket.se/privat/s...f80006547.html

Den blir det ytterligare saker med hemresa osv.

Du ska nog i första hand prata med din chef så att 260 kronor per dag betalas ut som skattefritt traktamente och resterande som vanligt lönepåslag eller skattepliktigt traktamente.

Du kan inte själv göra avdraget i efterhand på traktamentet.
Citera
2023-01-27, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Jaha, och vad hade varit alternativet? Att jag själv betalat för mitt boende under tjänsteresa?

Är inte med i något fack, och ja jag såg det nu efter ett halvår då jag aldrig kollar min lönespec.

Om jag betalar full skatt på traktamentet skiter jag i, det enda som egentligen intresserar mig är om jag kommer få betala restskatt pga upplägget, men så verkar ju inte fallet vara.

Förstår inte hur du tänker här... eftersom du betalat full skatt för hela traktamentet kan du inte få restskatt pga det. Om du nu inte kommer upp i inkomst så du får betala statlig skatt.

Frågan är väl om du kan justera det vid deklarationen (eller om arbetsgivaren kan skicka in någon justering) och få skatt tillbaka på den delen som normalt är skattefri.
Senast redigerad av Tufsankatt 2023-01-27 kl. 09:00.
Citera
2023-01-27, 09:44
Medlem
lemmelns avatar
Med eget boende kan din chef välja att fördela de 500 kronorna som 360 i skattefritt och 140 i skattepliktigt traktamente.

Då slipper både du och chefen att skatta för de 360. Men det betyder också att de kronorna inte räknas som inkomst. De hjälper dig alltså inte med mer pension via staten, jobbskatteavdrag, om du skall söka lån, osv. du kommer också få lägre skattetryck då din beskattningsbara inkomst blir lägre.

Nu betalar chefen dessutom 31% A-skatt på hela traktamentet, givet jag tolkat allt rätt. Om ni lägger om det borde det finnas möjlighet för dig att få 70kr mer, utan att det kostar chefen en krona.

Men lita inte på anonyma tomtar på internet när det kommer till finansiella frågor, speciellt inte när det berör skatter. Skicka ett mejl eller ring till Skatteverket. De är väldigt hjälpsamma.
Senast redigerad av lemmeln 2023-01-27 kl. 09:47.
Citera
2023-01-27, 11:40
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Föreslår att du tar del av detta innan du går vidare.
I tråden föreslogs att du kontaktar Skatteverket, det går att mejla men å andra sidan så kan du fortfarande känna dig osäker och vill prata med nån.

Vem sköter företagets bokföring? Denne bör ju kunna vad som gäller.

Den här länken leder till SKV där det finns info, de länkar sen till en broschyr du kan ladda ner.
Även om du inte riktigt får ihop det (läs: fattar allt) så har du fått lite kött på benen när du ska forska vidare - det är så du får se det.

https://www.skatteverket.se/privat/s...f80006547.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in