Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-27, 22:00
  #13
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Vet att jag pratade med SBAB när jag skulle ta lånet, då var de åtminstone intresserad av både min löneutveckling och årliga rörliga bonus. Hur mycket det påverkade vet jag inte.
Fann den uppgiften på deras hemsida.

Men jag inser nog att alla regler är förhandlingsbara. De vill veta att de får tillbaka sina pengar, det handlar inte om att jävlas med låntagare.
Citera
2023-01-27, 22:14
  #14
Medlem
Duerfs avatar
Det beror på vilken inkomsthistorik du har och varför du får ut mer än grundlönen. Om det är övertid är det svårare än om det är bonus, provision eller jourtillägg. Det enklaste är som sagt att prata med din bank.
Citera
2023-01-28, 00:15
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det beror på vilken inkomsthistorik du har och varför du får ut mer än grundlönen. Om det är övertid är det svårare än om det är bonus, provision eller jourtillägg. Det enklaste är som sagt att prata med din bank.
Helt rätt från Duerf.

Om någon jobbar 150% kommer banken inte vara helt bekväm med att gå på den lönen, då det inte är hållbart på sikt.

Är man tex anställd på treskift, då tar banken med lön för ob. Kan du visa att en bonus varit varaktig på samma nivå under ett par år, då kan man räkna med delar av, eller hela bonusen också.

Beror även på hur nitisk rådgivare du har, så enda rätta är att kolla med banken.
Citera
2023-01-28, 00:25
  #16
Medlem
lemmelns avatar
Deklarerad inkomst de senaste tre-fyra åren sedan är det banken bryr sig om.
Citera
2023-01-28, 05:30
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Nej du säger det.

Varför kan inte vissa som du bara acceptera att de kan ha fel ibland? Har man låg grundlönen och stor del provision, eller inom vissa brancher som tex vissa IT-områden eller inom vården är tex jour mer regel än undantag. Då går man aldrig på grundlönen utan på deklarerad inkomst för att visa att den har varit långvarig.
Citera
2023-01-28, 05:34
  #18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Deklarerad inkomst de senaste tre-fyra åren sedan är det banken bryr sig om.
Näe. De bryr sig även om andra saker, som din ålder. Och som jag skrev vill SBAB veta din inkomst utan bonusar och övertid.
Citera
2023-01-28, 10:17
  #19
Medlem
Har gjort tre bostadsaffärer i Stockholm med SBAB. Du ger den lön som ger dig mest lånelöfte. Det viktigaste är att du kan backa upp den. Några exempel nedan:

• Genomsnitt senaste 6 mån
• Senaste deklarerade årsinkomsten delat på 12
• Egen kalkyl som du kan backa upp

I en egen kalkyl ta med provision och bonusar OB osv om du kan visa en track record. Det enda jag hade varit försiktig med är ifall bonusen kan utebli helt och hållet. Då kanske jag hellre försökt köra på senaste deklarerade årsinkomsten. Själv har jag en bonus som är garanterad men den justeras beroende på olika parametrar. Den har jag tagit med.

Banken vill ha dig som kund, dock vill de att du kan betala räntorna. Om du gör en glädjekalkyl så är det ju framförallt du som kommer förlora på att inte klara av räntebetalningarna.
Citera
2023-01-28, 10:49
  #20
Medlem
kovidnittions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Varför kan inte vissa som du bara acceptera att de kan ha fel ibland? Har man låg grundlönen och stor del provision, eller inom vissa brancher som tex vissa IT-områden eller inom vården är tex jour mer regel än undantag. Då går man aldrig på grundlönen utan på deklarerad inkomst för att visa att den har varit långvarig.
Tar ingen som kallar sig kramiz seriöst…
Citera
2023-01-29, 23:16
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Tar ingen som kallar sig kramiz seriöst…

Undvik att bemöta poängen du. Du gör som du vill. Självinsikten är hög här. Du har aldrig fel antar jag. Tar ingen som inte kan stava till covid 19 seriöst... Mitt användarnamn är sarkastiskt BTW. Men det går dig förstås över huvudet.
Citera
2023-01-30, 06:04
  #22
Medlem
kovidnittions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Undvik att bemöta poängen du. Du gör som du vill. Självinsikten är hög här. Du har aldrig fel antar jag. Tar ingen som inte kan stava till covid 19 seriöst... Mitt användarnamn är sarkastiskt BTW. Men det går dig förstås över huvudet.
Du har aldrig funderat att namnet är upptaget nej det har aldrig slagit dig din dumme fan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback