Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-26, 20:19
  #1
Medlem
Jag har en bas lön på 39000kr men jag har tjänat mer än 42000kr varje månad vilket inte står på mitt kontrakt utan det förekommer i lönespecifikation.

frågan är då, när jag fyller i hur mycket jag tjänar skall det då vara 39k eller 42k? Eller behöver jag ta upp detta med banken?
Citera
2023-01-26, 20:37
  #2
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baronbijon
Jag har en bas lön på 39000kr men jag har tjänat mer än 42000kr varje månad vilket inte står på mitt kontrakt utan det förekommer i lönespecifikation.

frågan är då, när jag fyller i hur mycket jag tjänar skall det då vara 39k eller 42k? Eller behöver jag ta upp detta med banken?
Kolla med banken. Exempelvis vill inte SBAB att man tar med extrainkomster eller övertid.
Citera
2023-01-26, 22:19
  #3
Medlem
kovidnittions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baronbijon
Jag har en bas lön på 39000kr men jag har tjänat mer än 42000kr varje månad vilket inte står på mitt kontrakt utan det förekommer i lönespecifikation.

frågan är då, när jag fyller i hur mycket jag tjänar skall det då vara 39k eller 42k? Eller behöver jag ta upp detta med banken?
39. Behövs ingen förklaring på varför egentligen utan kort är det grundlönen som är intressant.
Citera
2023-01-27, 08:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
39. Behövs ingen förklaring på varför egentligen utan kort är det grundlönen som är intressant.

För 90% av befolkningen ja.

Sen finns ju sådana som vi där det enbart produceras är ute långa dagar på projekt. Där 12 timmars pass 6 dagar i veckan är standard. Lönen har inte ens legat nära grundlönen på 10 år.

Gå och prata med banken direkt. Det funkar.
Citera
2023-01-27, 08:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
För 90% av befolkningen ja.

Sen finns ju sådana som vi där det enbart produceras är ute långa dagar på projekt. Där 12 timmars pass 6 dagar i veckan är standard. Lönen har inte ens legat nära grundlönen på 10 år.

Gå och prata med banken direkt. Det funkar.

Tackar för svar! Har bokat ett möte nu.
Citera
2023-01-27, 10:36
  #6
Medlem
kovidnittions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
För 90% av befolkningen ja.

Sen finns ju sådana som vi där det enbart produceras är ute långa dagar på projekt. Där 12 timmars pass 6 dagar i veckan är standard. Lönen har inte ens legat nära grundlönen på 10 år.

Gå och prata med banken direkt. Det funkar.
Du menar alltså att du jobbar på ett ställe som har 12 timmar 6 dagar i veckan?
Vi leker med tanken att du har det, då ska ju självklart detta tas upp med banken.

Men i regel är det grundlönen dom alltid vill ha. Skulle din lön avvika avsevärt (ej räknat att du kanske jobbar någon timma extra och tjänar en tusing mer) så är det den dom går efter.

Idag behöver man inte ens besöka banken utan det kan ske digitalt vilket kan vara till fördel för dig som arbetar all vaken tid.
Citera
2023-01-27, 13:12
  #7
Medlem
madtops avatar
Bostadsorter -> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2023-01-27, 17:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Idag behöver man inte ens besöka banken utan det kan ske digitalt vilket kan vara till fördel för dig som arbetar all vaken tid.

Riktigt så illa är det inte, blir runt 3-4 månader ledigt om året och nära dubbla grundlönen.

Får ta ledigt för att åka på viktiga ärenden om så måste.
Citera
2023-01-27, 19:46
  #9
Medlem
kovidnittions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Riktigt så illa är det inte, blir runt 3-4 månader ledigt om året och nära dubbla grundlönen.

Får ta ledigt för att åka på viktiga ärenden om så måste.
Jaha, tog dig på orden. 12h pass 6 dagar i veckan.
Var det snack?
Citera
2023-01-27, 20:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Jaha, tog dig på orden. 12h pass 6 dagar i veckan.
Var det snack?

?

Det blir månader med sådana projekt ja. Sedan får man (om man vill) vara ledigt i mellan.

Point is att min grundlön säger inte mycket.
Citera
2023-01-27, 21:47
  #11
Medlem
kovidnittions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
?

Det blir månader med sådana projekt ja. Sedan får man (om man vill) vara ledigt i mellan.

Point is att min grundlön säger inte mycket.
Nej du säger det.
Citera
2023-01-27, 21:58
  #12
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baronbijon
Jag har en bas lön på 39000kr men jag har tjänat mer än 42000kr varje månad vilket inte står på mitt kontrakt utan det förekommer i lönespecifikation.

frågan är då, när jag fyller i hur mycket jag tjänar skall det då vara 39k eller 42k? Eller behöver jag ta upp detta med banken?

Initialt skulle jag skriva 39 om det inte finns något mer att fylla i.

Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kolla med banken. Exempelvis vill inte SBAB att man tar med extrainkomster eller övertid.

Vet att jag pratade med SBAB när jag skulle ta lånet, då var de åtminstone intresserad av både min löneutveckling och årliga rörliga bonus. Hur mycket det påverkade vet jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback