2023-12-20, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jag behöver inte bygga några halmgubbar, du klarar det alldeles utmärkt att förlöjliga dig själv titta bara på dina Halleluja-rop vid minsta nyhet som talar för Ryssland från din sida. Varenda normalt funtad människa inser att detta är absurt, men inte du eftersom du är lågintelligent

Så enligt dig har han haft fel i att Ukraina kommer vinna kriget. Hur vet du det? Har Ryssland vunnit kriget? Om inte, hur vet du att Ukraina inte kommer vinna kriget? Och för den delen, hur fan vet du krigets utgång? Tror du att du är någon jävla spåtant eller?
det är bara att öppna ögonen. du har säkert några veckor på dig innan ukraina rasar ihop som ett korthus. jag sympatiserar inte med ryssland eller ukraina men jag har svårt att se hur man någon gång har kunnat tala om en militär seger för ukraina.
Citera
2023-12-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
det är bara att öppna ögonen. du har säkert några veckor på dig innan ukraina rasar ihop som ett korthus. jag sympatiserar inte med ryssland eller ukraina men jag har svårt att se hur man någon gång har kunnat tala om en militär seger för ukraina.
Jag hoppas det leder till en debatt. Ska experter få ha hur mycket fel som helst utan konsekvenser. Kan vi lära oss något av detta. E det viktigt med kritiskt tänkande i militären eller e ens känslor det som har betydelse.
Citera
2023-12-21, 04:02
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Jag behöver inte bygga några halmgubbar, du klarar det alldeles utmärkt att förlöjliga dig själv titta bara på dina Halleluja-rop vid minsta nyhet som talar för Ryssland från din sida. Varenda normalt funtad människa inser att detta är absurt, men inte du eftersom du är lågintelligent

Så enligt dig har han haft fel i att Ukraina kommer vinna kriget. Hur vet du det? Har Ryssland vunnit kriget? Om inte, hur vet du att Ukraina inte kommer vinna kriget? Och för den delen, hur fan vet du krigets utgång? Tror du att du är någon jävla spåtant eller?

Nu till frågan vad vi borde göra med alla vidriga Putinrunkare som dig. Mitt förslag är att vi startar en insamling till flygbiljetter där vi erbjuder alla äckliga landsförrädare en flygbiljett till Ryssland där de hör hemma. De flesta Putinrunkare är misslyckade individer som inte klarat sig speciellt bra i livet på några fronter. De har aldrig lyckats skapa speciellt bra relationer och är därför socialt isolerade, de är lågintelligenta så de tvingas ofta jobba med de sämsta typerna av jobb (om de ens har jobb) och de har inte heller speciellt mycket struktur i livet vilket gör att många av dem fortfarande bor hos föräldrarna. Allt detta misslyckande skyller de inte på sig själva, utan oftast hittar de förklaringar till sina misslyckade liv att spelet redan är riggat och därför vänder de sig till konspirationsteorier. Det är skönt för dem eftersom de då slipper ta ansvar för sina värdelösa liv. Och dessa konspirationsteoretiker ser Putin som en hjälte mot det onda väst och därför runkar de upp honom och hejar på Ryssland i detta krig. Och eftersom de är just lågintelligenta är de inte kapabla att tänka kritiskt om det de hör, så de faller för rysk propaganda, och detta gör att de inte förstår att om de skulle ha en liknande parasiterande livsstil i Ryssland som de har i väst hade de svultit ihjäl. Så enda sättet att få dessa misslyckade avarter att förstå vad Ryssland är för något är genom att skicka dem till Ryssland och låta dem leva där så får de själva uppleva det skitlandet på nära håll! För att få komma tillbaka måste de böna och be på sina bara knän! Det vore extremt tillfredsställande! Och helt ärligt, vad fan tillför ett patetisk och ensam horunge som du Sverige? Inte ett skit! Du är en landsförrädare och därför borde du skickas till Ryssland! Ingen skulle sakna dig här hemma i Sverige!

Nu ska jag gå och sova för har jobb imorgon. Du får gärna sitta uppe hela natten och runka yill Putin för du har inget jobb att gå till, ingen kvinna att stoppa pitten i eller ett liv att leva, så fyll dina dagar och nätter med denna patetiska smörja!

Det är lite oklart i allt ditt massiva ordbajseri. Påstår du att jag feltolkat Pajaskiwi när jag hävdar att han erkänt hur fel han haft?

https://samnytt.se/svts-ukraina-expert-kovander-tror-inte-langre-pa-krigsvinst
Citera
2023-12-21, 04:24
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal

Det är väl ungefär som Pajaskiwi förklarade…han ville sprida glada budskap till folk. Som den berömde Bagdad Bob. Alla som använde förnuftet däremot insåg förstås att Ukraina var rökta redan från början.
Citera
2023-12-21, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
NATO inträde står dock i Ukrainas konstitution om man ska tro en av de Ukrainska förhandlarna i Istanbul förra året. Se själv här. Se vad de ondskefulla ryssarna ville.

https://www.youtube.com/watch?v=sNG28NiGCU0&t=63s&ab_channel=TheJimmyDoreS how
Tack för länken. När det här kriget är över, undrar jag om hohol kommer att ångra den väg de tog. De kommer ändå att bli av med de 4 regionerna som Ryssland annekterat. Ekonomin är körd i botten, de har sålt sig till USA och Blackrock, miljoner har lämnat landet och ett par generationer av män kommer att vara döda.
Citera
2023-12-21, 07:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Tack för länken. När det här kriget är över, undrar jag om hohol kommer att ångra den väg de tog. De kommer ändå att bli av med de 4 regionerna som Ryssland annekterat. Ekonomin är körd i botten, de har sålt sig till USA och Blackrock, miljoner har lämnat landet och ett par generationer av män kommer att vara döda.

Det sorgliga är att få tänker så, ens om sitt eget land. Skolan lägger sällan upp till den slags tänkande. Vi lär oss t ex att vi blev av med Finland. Vi lär oss absolut inget om geopolitik - var där något vi kunde gjort annorlunda? Nästan alltid blir vi undervisade som om där inte var ett val, utan det var "historiens nödvändighet".

Man hittar något som känns skönt att tro på. Typ "Putin försökte återupprätta Zovjetunionen, världens ondaste imperium". Direkt från Star Wars. Massan köper det direkt.
Citera
2023-12-21, 08:33
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Se där, nu ändrar sig Putinrunkarna. Förut hette det att Ukrainas inträde i NATO som aldrig inträffade var ett så extremt stort hot mot Ryssland att krig var hrlt oundvikligt, men nu var det tydligen inte ett speciellt viktigt krig alls för Ryssland och det faktum att de har förlorat och gjort sig ordentligt i världens ögon beror på att Ryssland inte tofmg det här kriget seriöst. Detta betyder därför att NATO inte alls är ett speciellt stort hot mot Ryssland eftersom detta krig, vars syfte bland mycket annat sägs vara att stopps NATO:s expansion österut, aldrig tagits på så stort allvar, åtminstone enligt vad du säger. Hade NATO varit ett reellt hot mot Ryssland hade de tagit detta påstådda krig mot NATO på extremt mycket större allvar.

Det säger ingenting om allvaret. Man gick in med en halvstor styrka eftersom intentionerna aldrig var att erövra landet, dvs. era föreställningar om att Putin vill ta över världen är felaktiga. Utanför ekokammaren inom etablerad media, med omnejd, är det uppenbart.

Citat:
Lite roligt är att detta skrevs kl. 4 på natten av dig. (...)

Nu kommer jag inte skriva förrän efter jul eller nyår för jag har fullt upp med jobb, studier och privata saker. Att du innehar den tveksamma lyxen att kunna vara tillgänglig 24/7 eftersom du är totalt ensam och saknar en vettig sysselsättning är jag inte avundsjuk på!

En välbehövlig paus, om jag får säga det själv! Byt ordsallad mot glögg och ladda batterierna.
Citera
2023-12-21, 09:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Alla krig USA har bedrivit sedan andra världskriget har väl varit SMO?

Krig måste kongressen godkänna och det har de inte gjort sedan andra världskriget. Istället har man kallat det SMO. Att Putin kallar sitt krig så är nog delvis en passning till USA.

Du anser alltså att även USAs alla SMO är den feges sätt att säga krig? Eller är det ok när vissa gör det men inte andra?

Inget krig har varit SMO. Detta är bara en feg fras från Putin att han inte vågar säga sanningen.

USA säger aldrig SMO.
Citera
2023-12-21, 12:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Inget krig har varit SMO. Detta är bara en feg fras från Putin att han inte vågar säga sanningen.

USA säger aldrig SMO.

Jo faktiskt, både Afganistan, Syrien och Iraq var "special operation" krigsinsatser
https://www.army.mil/article/264978/to_baghdad_and_beyond_arsof_in_operation_iraqi_fre edom
https://www.history.navy.mil/browse-by-topic/wars-conflicts-and-operations/middle-east/operation-iraqi-freedom.html

Inga formella krigsförklaringar - det är inte modernt längre.

För övrigt ang TS så ligger inte problemet hos Paasikivi utan hos våra MSM som inte har förmågan att redovisa olika ståndpunkter i en fråga.
Senast redigerad av Pottkusk 2023-12-21 kl. 12:19.
Citera
2023-12-21, 18:41
Medlem
texashatts avatar
Hur går det med Fuckrainas stolta våroffensiv?
Citera
2023-12-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

USA säger aldrig SMO.
Vad kallar USA det då?
Är Tomten riktigt frånvänd verkligheten och "marinerad" och totalt blind av propagandan som skett de senaste "krigen" USA med allierade startat?

Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Jo faktiskt, både Afganistan, Syrien och Iraq var "special operation" krigsinsatser
https://www.army.mil/article/264978/to_baghdad_and_beyond_arsof_in_operation_iraqi_fre edom
https://www.history.navy.mil/browse-by-topic/wars-conflicts-and-operations/middle-east/operation-iraqi-freedom.html

Inga formella krigsförklaringar - det är inte modernt längre.

För övrigt ang TS så ligger inte problemet hos Paasikivi utan hos våra MSM som inte har förmågan att redovisa olika ståndpunkter i en fråga.
Klockren replik - den kommer han nog aldrig svara på eller bemöta.

Jag tror Paasikivi är en del av "problemet". MSM har fått sin uppgift och sitt narrativ från staten och Paasikivi är en del i detta.
Det finns väl ett par krigsteoretiker som uttalat sig också (mer eller mindre enligt gängse narrativ) men den jag tror jag hört allra mest är ändå P.

Jag mår illa av propagandan eftersom den är ute efter att kontrollera dig och styra ditt val, din åsikt och tanke. Avskyvärt är det.
Citera
2023-12-21, 20:21
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Vad kallar USA det då?
Är Tomten riktigt frånvänd verkligheten och "marinerad" och totalt blind av propagandan som skett de senaste "krigen" USA med allierade startat?

Klockren replik - den kommer han nog aldrig svara på eller bemöta.

Jag tror Paasikivi är en del av "problemet". MSM har fått sin uppgift och sitt narrativ från staten och Paasikivi är en del i detta.
Det finns väl ett par krigsteoretiker som uttalat sig också (mer eller mindre enligt gängse narrativ) men den jag tror jag hört allra mest är ändå P.

Jag mår illa av propagandan eftersom den är ute efter att kontrollera dig och styra ditt val, din åsikt och tanke. Avskyvärt är det.

Det fetade är precis så man ska se på fenomenet Pajaskiwi. Han är inte unik på något sätt. Tvärtom är han en produkt av den sugrörssmala åsikskorridor som vuxit fram i Sverige. Så illa var det inte förr utan olika åsikter och bedömningar fick ta plats i den offentliga debatten. De senaste 15-20 åren har det emellertid gått väldigt fort i riktning mot monoåsiktssamhälle och propaganda. En diskussion om varför vore intressant att ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in