2023-11-07, 08:19
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du tycker förstås att de lyckats med det och jag har inga föreställningar om att du ska ändra uppfattning. Men för sakens skull vill jag helt enkelt påpeka att den ukrainska förhandlingspositionen har försämrats för varje dag sedan ryssarna tågade in. De förhandlingsposition ryssarna hade före inmarschen är något de ukrainska företrädarna bara kan drömma om, eller hur? Den här mycket märkliga uppfattningen - sett till styrkeförhållandena och hur det går - att Ukraina behöver lite mer tid för att ordna en bättre förhandlingsposition är ju något som leder till det rakt motsatta, det vill säga att för Ukraina vore det bättre om striderna avbröts så snart som möjligt.

Förstår inte din vilja att ständigt ljuga.

Ryssarna hade ett bättre förhandlingsläge det första halvåret av kriget när de även ockuperade områden kring Kharkiv och även Kherson.

Du har inte en jävla aning om hur stridsviljan och moralen ser ut i den ryska armén. Faktum är att hela skiten höll på att rämna när Progozhin fick för sig att marschera mot Moskva. Vad säger dig att detta inte kan hända igen?

För jag lovar dig att missnöjet i den ryska armén växer också dag för dag. När tror du allmänheten i Ryssland kommer att förstå att de tvingar soldater att marschera mot fienden och att dra sig tillbaka är förbjudet. Har du sett videoklippen på de ryska soldaterna som bara väntar på att drönaren ska släppa bomber på dem. Med flera minuters mellanrum utan att de vågar lämna området. Varför är det så tror du?

Jag vet att du inte kan ändra åsikt för att du redan är indoktrinerad men min slutsats är att ingen av oss vet hur stridsviljan ser ut varken på den ryska eller ukrainska sidan. Du kämpar hårt ser jag för att folk ska tro att stridsviljan saknas helt på den ukrainska sidan men sanningen är att du har ingen aning om det. Lika litet som jag vet om stridsviljan i den ryska armén.
Citera
2023-11-07, 08:31
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Förstår inte din vilja att ständigt ljuga.

Ryssarna hade ett bättre förhandlingsläge det första halvåret av kriget när de även ockuperade områden kring Kharkiv och även Kherson.

Du har inte en jävla aning om hur stridsviljan och moralen ser ut i den ryska armén. Faktum är att hela skiten höll på att rämna när Progozhin fick för sig att marschera mot Moskva. Vad säger dig att detta inte kan hända igen?

För jag lovar dig att missnöjet i den ryska armén växer också dag för dag. När tror du allmänheten i Ryssland kommer att förstå att de tvingar soldater att marschera mot fienden och att dra sig tillbaka är förbjudet. Har du sett videoklippen på de ryska soldaterna som bara väntar på att drönaren ska släppa bomber på dem. Med flera minuters mellanrum utan att de vågar lämna området. Varför är det så tror du?

Jag vet att du inte kan ändra åsikt för att du redan är indoktrinerad men min slutsats är att ingen av oss vet hur stridsviljan ser ut varken på den ryska eller ukrainska sidan. Du kämpar hårt ser jag för att folk ska tro att stridsviljan saknas helt på den ukrainska sidan men sanningen är att du har ingen aning om det. Lika litet som jag vet om stridsviljan i den ryska armén.

Jag vet att du har en annan uppfattning än den jag har, men om du kallar det för lögn bör du ta reda på vad ordet betyder egentligen och i anslutning till det fundera över vad det betyder för ett meningsutbyte att lättvindigt skylla någon för att ljuga.

Jag märker också att du ändrat ton. Tror du att dina upptrissade uttryck och oförskämdheter leder till att dina argument och den position du intar stärks?
Citera
2023-11-07, 08:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du tycker förstås att de lyckats med det och jag har inga föreställningar om att du ska ändra uppfattning. Men för sakens skull vill jag helt enkelt påpeka att den ukrainska förhandlingspositionen har försämrats för varje dag sedan ryssarna tågade in. De förhandlingsposition ryssarna hade före inmarschen är något de ukrainska företrädarna bara kan drömma om, eller hur? Den här mycket märkliga uppfattningen - sett till styrkeförhållandena och hur det går - att Ukraina behöver lite mer tid för att ordna en bättre förhandlingsposition är ju något som leder till det rakt motsatta, det vill säga att för Ukraina vore det bättre om striderna avbröts så snart som möjligt.

Visst, förhandlingsläget ser inte bra ut för dagen, och i någon mån är det förståeligt att man inte vill acceptera nederlaget. Men det blir ju inte mer än reaktionen hos en spelmissbrukare som spelat bort hela sin förmögenhet och sitter med några enstaka marker kvar vid roulettbordet och håller sig kvar vid den gröna duken så länge som möjligt eftersom att lämna duken är att göra klart att matchen är över. Så länge striderna är i gång finns alltid en chans till någonting fantastiskt, men att hålla igång dem kommer inte utan kostnad.

Varför vill Ryssland så gärna förhandla? Zelensky är fortfarande statschef i Ukraina. Den evigt ryska oblasten Zaporizhzhia är inte under rysk kontroll, och de verkar inte kunna nå det. Ukraina är så långt ifrån avmilitariserat de någonsin varit. Pridetågen går i Europa som vanligt. Ukrainas band till Nato är starkare än någonsin.
Citera
2023-11-07, 08:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag vet att du har en annan uppfattning än den jag har, men om du kallar det för lögn bör du ta reda på vad ordet betyder egentligen och i anslutning till det fundera över vad det betyder för ett meningsutbyte att lättvindigt skylla någon för att ljuga.
Men du skriver ju att Ukrainas läge ständigt försämrats. Det kan det ju omöjligt ha gjort eftersom Ryssland dragit sig tillbaka flertalet gånger sedan inledningen av kriget. Är det inte så?

Citat:
Jag märker också att du ändrat ton. Tror du att dina upptrissade uttryck och oförskämdheter leder till att dina argument och den position du intar stärks?
Jag skiter i hur du känner att du upplever mig.

Jag vet att Ukraina har övertaget på slagfältet och att Ryssland förlorar mer trupper och materiel. Nu senast var det väl en korvett för ett antal miljoner som försvann i Kerch.

Sånt jävla misslyckande för Ryssland att Ukraina kan pricka vad de vill inom 300km.
Citera
2023-11-07, 09:02
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men du skriver ju att Ukrainas läge ständigt försämrats. Det kan det ju omöjligt ha gjort eftersom Ryssland dragit sig tillbaka flertalet gånger sedan inledningen av kriget. Är det inte så?

Ryssarna går för ovillkorlig kapitulation. Om de nu lyckas i sitt företag är förstås inte säkert, med som det ser ut i dag sannolikt. Det spelar stor roll strategiskt att dra sig tillbaka för att undvika förluster samtidigt som man tillfogar motsidan förluster.

Om ryssarna eller snarare, när ryssarna, slagit de ukrainska styrkorna i spillror och tvingat fram överenskommelser som kan liknas vid en fullständig kapitulation så kan ryssarna stort sett ta vad de vill ha. Det verkar vara den plan ryssarna jobbar efter, alltså att förgöra de ukrainska styrkorna och på samma gång försvaga Ukrainas föhandlingsposition.
Citera
2023-11-07, 09:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ryssarna går för ovillkorlig kapitulation. Om de nu lyckas i sitt företag är förstås inte säkert, med som det ser ut i dag sannolikt. Det spelar stor roll strategiskt att dra sig tillbaka för att undvika förluster samtidigt som man tillfogar motsidan förluster.

Om ryssarna eller snarare, när ryssarna, slagit de ukrainska styrkorna i spillror och tvingat fram överenskommelser som kan liknas vid en fullständig kapitulation så kan ryssarna stort sett ta vad de vill ha. Det verkar vara den plan ryssarna jobbar efter, alltså att förgöra de ukrainska styrkorna och på samma gång försvaga Ukrainas föhandlingsposition.

Jaha. Men om inte Ryssland vill förhandla är det väl ingen idé att skrika på att Ukraina ska förhandla? It takes two…
Citera
2023-11-07, 09:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Absolut, det finns en taktisk vinning i det men de ryska tillbakadragandena har inte varit taktiska. Den från Lyman var i ren panik där Ukraina tillfångatog bra många ryska fordon.

Flodövergången vid Kherson var inte så jävla planerad den heller.
https://www.theguardian.com/world/2022/nov/11/reports-of-wounded-soldiers-being-abandoned-as-russia-retreats-from-kherson-city
Citat:
Other Russian social media channels also used the word “panic” to describe the situation among some units waiting to cross amid warnings that the new Russian defensive lines on the east bank of the Dnipro may soon be attacked.

Kom också ihåg att det är Ryssland är den sida som fört offensiva operationer under längst tid. Alla kommer komma ihåg misslyckandena vid Bakhmut och nu vid Avdiika. Ryssland må ta städerna men förlusterna är rent av otroliga. 140 ryska fordon bara under de första timmarna.

Citat:
Du tror att ett land där befolkningen nu hatar ryssar kommer att lägga sig platta om den ukrainska armén skulle kapitulera. Det kommer bli ett helvete för den ryss som vill ockupera områden där pro-ukrainare är majoritet. Skottpengar på idioter i ryska uniformer. Inget krigsmakt i världshistorien har lyckats ockupera och annektera ett land där inte befolkningen är villiga.

Även om den ukrainska armén skulle kapitulera så är det inte över på långa vägar. Till skillnad mot om den ryska armén skulle försvinna från Ukraina och den ryska federationen skulle upplösas. Då är det över på riktigt.

Att du önskar detta helvete fortsätta får stå för dig.
Citera
2023-11-07, 12:08
Medlem
Citat:

Visst, förhandlingsläget ser inte bra ut för dagen, och i någon mån är det förståeligt att man inte vill acceptera nederlaget. Men det blir ju inte mer än reaktionen hos en spelmissbrukare som spelat bort hela sin förmögenhet och sitter med några enstaka marker kvar vid roulettbordet och håller sig kvar vid den gröna duken så länge som möjligt eftersom att lämna duken är att göra klart att matchen är över. Så länge striderna är i gång finns alltid en chans till någonting fantastiskt, men att hålla igång dem kommer inte utan kostnad.

Tack för din reflektion, instämmer i sak.
Lyssnade på en pod från Svenska Dagbladet som inte lät direkt positiv i frågan heller - till motsats vad Paasikivi då sa i början på året (för koppling till tråden).
Lyssna gärna https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9wb2RjYXN0LnN0cmVhbS5zY2hpYnN0ZWQubWVkaW Evc3ZkLzI2NzMxNjE5OQ/episode/c3ZkLTI2ODQxMTI3Ng?ep=14
Citera
2023-11-07, 12:14
Medlem
george.sthlms avatar
Jag har sagt det hela hösten sedan slutet på augusti. Tiden rinner iväg.
Snart är Ukrainas åkrar en snöblandad regnvälling, oframkomlig utanför etablerade vägar.

Leoparder, stridsfordon ja rubbet som levererades har resulterat i minimala landvinningar.
Vi bör lära av detta , vi i väst. Vi kan inte göra det som inte går att genomföra.

Enda chansen att vinna detta krig är att dom Ryska soldaterna på egen hand deserterar och åker hem
och då pratar vi på brigadnivå. Inte kompaninivå.
Citera
2023-11-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jaha. Men om inte Ryssland vill förhandla är det väl ingen idé att skrika på att Ukraina ska förhandla? It takes two…
Det är väl just det att om ryssen upplever att den inte är i underläge och om de inte tycker att de har uppnått sina mål med kriget så kommer de att fortsätta kriga. Däremot så är Ukraina helt beroende av allmosor från omvärlden (till skillnad från ryssen- även om jag tror ryssen har stora behov av hjälp från allierade) och om det sinar det minsta så blir det allt annat än hållbart för dem.
Trots Paasikivis prognos och hur han förutspådde krigets gång detta året efter att Ukraina fått stridsvagnar, raketer, etc så har Ukraina inte kastat ut ryssen. De har på sin höjd bromsat ryssarnas framfart något. Så fort stödet sinar så kanske ryssen t.o.m. ökar takten i offensiven och övertagandet av områden.
Det är så jag tror Arnstad tänker att Ukrainas förhandlingsposition försämras ju längre tiden går.
Citera
2023-11-07, 13:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du hänger visst inte med i utvecklingen,
Putin är inte längre intresserad av vapenvila och förhandlingar, det tåget har redan gått.
Han har gett Zelensky flera chanser tidigare men hela tiden fått nobben.
De som nu föreslår vapenvila är faktiskt Väst. Men Zelensky stiftade en lag förra året som gjorde det olagligt att förhandla med ryssarna. Skulle han ens försöka blir han väl avrättad av de högerextrema.
Kriget kommer därmed att sluta när endera sidan har en armé som imploderar, dvs när någon av generalerna blåser av det hela. Vad t.ex. Zelensky än tycker och tänker så hjälper det föga om armén bromsar. Bollen ligger hos Zolusny.
Eftersom ryssarna har mer resurser totalt sett så ser det faktiskt mörkt ut för Kiev, men mirakel kan hända, kanske dör äntligen Putin och det utbryter uppror i Kreml?
Det tändes ett hopp i Ukraina förut när Prigoszin härjade men det lade sig snabbt.
Citera
2023-11-07, 13:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Du hänger visst inte med i utvecklingen,
Putin är inte längre intresserad av vapenvila och förhandlingar, det tåget har redan gått.
Han har gett Zelensky flera chanser tidigare men hela tiden fått nobben.
De som nu föreslår vapenvila är faktiskt Väst. Men Zelensky stiftade en lag förra året som gjorde det olagligt att förhandla med ryssarna. Skulle han ens försöka blir han väl avrättad av de högerextrema.
Kriget kommer därmed att sluta när endera sidan har en armé som imploderar, dvs när någon av generalerna blåser av det hela. Vad t.ex. Zelensky än tycker och tänker så hjälper det föga om armén bromsar. Bollen ligger hos Zolusny.
Eftersom ryssarna har mer resurser totalt sett så ser det faktiskt mörkt ut för Kiev, men mirakel kan hända, kanske dör äntligen Putin och det utbryter uppror i Kreml?
Det tändes ett hopp i Ukraina förut när Prigoszin härjade men det lade sig snabbt.

Eller så backar ryssen hem. Snipp snapp snut så var kriget slut.

Men så bra lag då, då kan ni väl sluta gnälla? Eller plocka bort Putin så är förhandlingar möjliga. Ni har allt att vinna på det sista förslaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in