Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Jag vare sig orkar eller tänker sitta och bemöta en massa påståenden om vad Ritter o Co ska ha ”ljugit” om. Men notera denna skillnad. Ritter och de andra jag räknade upp har hela tiden sagt att Ukraina kommer att förlora. Jämför med Bagdad Bob kloner som Paasikivi och Deni som hela tiden skrävlat om hur Ukraina kommer att besegra Ryssland med hjälp av NATO-vapen.
Det kan hända att de till slut får rätt i vilket land som vinner hela kriget, men det beror inte på deras skarpa analysförmåga och skarpa analyser utan det beror på att deras propaganda råkade sammanfalla med det land som vinner kriget.
De här personerna (i alla fall de av dem jag känner till) är inga neutrala analytiker utan de är pro-ryssar och Putin-anhängare. Gäller speciellt Scott Ritter som är gift med en fd. sovjetisk kvinna med
misstänkta tidigare KGB-kopplingar och som
ses här festa ihop med den ryska militären i Ryssland på ettårsdagen av den ryska invasionen av Ukraina.
Tittar man på vad de säger i detalj (här tänker jag främst på Douglas Macgregor och Scott Ritter) så ser man ju att de är totalt ute och cyklar på detaljnivå. De pratar bara ren rappakalja. I många fall så återger de bara rysk propaganda.
Titta bara på Scott Ritters analys av slaget om Lyman förra hösten (i mitt inlägg). Inte en bokstav blev rätt där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Africagonzo
Ritter och övriga får inte stå oemotsagda flera ggr i veckan i 2 år i statlig svensk media. Dom är inte heller statligt anställda som lärare i militär strategi på försvarshögskolan.
Jo, jag kan hålla med om att det har varit alltför ensidigt ibland i svensk media. Och Paasikivi har ibland känts mer som en motivationscoach snarare än en kall analytiker.
De borde ha en större variation på sina analytiker. Delvis påminde detta om hur media tidigare alltid kontaktade Jerzy Sarnecki för att analysera kriminalitet, fastän det fanns många andra kriminologer. Man visste ungefär vad som skulle sägas i förväg. Det visste media också.