2023-12-20, 21:01
Medlem
HappySadHarrys avatar
Tänk att skitsnackaren nu själv inser vilken skit han har snackat! Sent ska syndaren vakna. Så fel det blir när propagandister håller på så de själva tror på sin egen propaganda. Ett stort ansvar har nyhetsredaktioner som släpper fram en sådan och låter han helt okritiskt att hålla på utan att ge någon motbild.
Citera
2023-12-20, 21:02
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Eller så vill man locka ryssarna till att göra några avgörande misstag.

I krig så bör man nog inte lyssna på någonting som meddelas i medierna, eller några kanaler.

P.S. Under första världskriget hette det länge i tidningarna att det gick jättebra vid fronten.

Men folk började fundera när mullret från kanoner plötsligt var inpå knuten ...

Sanningen är alltid det första offret i krig brukar man ju säga. Men många i väst tycks ha trott att lögner och propaganda bara är något västs fiender sysslar med. Vilket innebär att det är i väst som de styrande enklast kan blåsa rök i ändalykten på folk. Att så har skett är ju Paasikivi ett levande bevis för.
Citera
2023-12-20, 21:40
Medlem
Nu är representanter för ryska regeringen hos Biden. Sannolikt för att han ska signa Ukrainas villkorslösa kapitulation.
Citera
2023-12-20, 22:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Vill man ha analyser och på riktigt veta hur Ukrainakriget går så lyssnar man på sådana som Scott Ritter, Douglas McGregor, Earl Rasmussen, Larry Johnson, Karen Kwiatkowski och Brian Berletic.

Varför skulle t.ex Douglas MacGregors och Scott Ritters analyser vara bättre? De har ju i stort sett alltid fel. Så det där är ju ett väldigt dåligt argument mot Paasikivi.

Lite exempel på Douglas MacGregor "analyser":

Och lite exempel på Scott Ritters "analyser":

Larry C Johnson har jag inte följt så noga, men han har tidigare avslöjats för att förfalska och ljuga. Som t.ex här:

Mig veterligen så har aldrig Paasikivi förfalskat ljud- eller videoinspelningar i propagandasyfte, som Larry C Johnson.
Senast redigerad av -Info- 2023-12-20 kl. 22:25.
Citera
2023-12-20, 22:11
Medlem
Citat:
Suck. Fakta är att Ukraina hade en oerhört stark armé och Ryssland anföll med en liten styrka eftersom målet inte var invasion utan att få Ukraina till förhandlingsbordet. När det sen eskalerade efter västs inblandning under våren 2022 så verkade aldrig sådana som Paasikivi ha fattat att när Ryssland skalar upp så blir det utnötningskrig med resurser som Ukraina aldrig kan matcha ens med massiv hjälp från väst. Att formulera nya fantasier om att det nu snabbt kollapsande Ukraina skulle kunna komma igen är ren dårskap. Det verkar t.o.m Paasikivi ha insett till slut.
Se där, nu ändrar sig Putinrunkarna. Förut hette det att Ukrainas inträde i NATO som aldrig inträffade var ett så extremt stort hot mot Ryssland att krig var hrlt oundvikligt, men nu var det tydligen inte ett speciellt viktigt krig alls för Ryssland och det faktum att de har förlorat och gjort sig ordentligt i världens ögon beror på att Ryssland inte tofmg det här kriget seriöst. Detta betyder därför att NATO inte alls är ett speciellt stort hot mot Ryssland eftersom detta krig, vars syfte bland mycket annat sägs vara att stopps NATO:s expansion österut, aldrig tagits på så stort allvar, åtminstone enligt vad du säger. Hade NATO varit ett reellt hot mot Ryssland hade de tagit detta påstådda krig mot NATO på extremt mycket större allvar.
Citera
2023-12-20, 22:23
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Varför skulle t.ex Douglas MacGregors och Scott Ritters analyser vara bättre? De har ju i stort sett alltid fel. Så det där är ju ett väldigt dåligt argument mot Paasikivi.

Larry C Johnson har jag inte följt så noga, men han har tidigare avslöjats för att förfalska och ljuga. Som t.ex här:

Mig veterligen så har aldrig Paasikivi förfalskat ljud- eller videoinspelningar i propagandasyfte, som Larry C Johnson.

Jag vare sig orkar eller tänker sitta och bemöta en massa påståenden om vad Ritter o Co ska ha ”ljugit” om. Men notera denna skillnad. Ritter och de andra jag räknade upp har hela tiden sagt att Ukraina kommer att förlora. Jämför med Bagdad Bob kloner som Paasikivi och Deni som hela tiden skrävlat om hur Ukraina kommer att besegra Ryssland med hjälp av NATO-vapen.
Citera
2023-12-20, 22:33
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Se där, nu ändrar sig Putinrunkarna. Förut hette det att Ukrainas inträde i NATO som aldrig inträffade var ett så extremt stort hot mot Ryssland att krig var hrlt oundvikligt, men nu var det tydligen inte ett speciellt viktigt krig alls för Ryssland och det faktum att de har förlorat och gjort sig ordentligt i världens ögon beror på att Ryssland inte tofmg det här kriget seriöst. Detta betyder därför att NATO inte alls är ett speciellt stort hot mot Ryssland eftersom detta krig, vars syfte bland mycket annat sägs vara att stopps NATO:s expansion österut, aldrig tagits på så stort allvar, åtminstone enligt vad du säger. Hade NATO varit ett reellt hot mot Ryssland hade de tagit detta påstådda krig mot NATO på extremt mycket större allvar.

Jag har då aldrig hävdat att det bara handlade om NATO-inträde för Ukraina. Dock får du ta den diskussionen i en tråd där det är topic.

Hur känns det nu för er Ukrainavänner och NATO-vurmare när er vapenbroder Paasikivi öppet medger hur fel han haft om allt?
Citera
2023-12-20, 22:38
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:

Ritter och övriga får inte stå oemotsagda flera ggr i veckan i 2 år i statlig svensk media.
Dom är inte heller statligt anställda som lärare i militär strategi på försvarshögskolan.
Citera
2023-12-20, 22:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag vare sig orkar eller tänker sitta och bemöta en massa påståenden om vad Ritter o Co ska ha ”ljugit” om. Men notera denna skillnad. Ritter och de andra jag räknade upp har hela tiden sagt att Ukraina kommer att förlora. Jämför med Bagdad Bob kloner som Paasikivi och Deni som hela tiden skrävlat om hur Ukraina kommer att besegra Ryssland med hjälp av NATO-vapen.

Det kan hända att de till slut får rätt i vilket land som vinner hela kriget, men det beror inte på deras skarpa analysförmåga och skarpa analyser utan det beror på att deras propaganda råkade sammanfalla med det land som vinner kriget.

De här personerna (i alla fall de av dem jag känner till) är inga neutrala analytiker utan de är pro-ryssar och Putin-anhängare. Gäller speciellt Scott Ritter som är gift med en fd. sovjetisk kvinna med misstänkta tidigare KGB-kopplingar och som ses här festa ihop med den ryska militären i Ryssland på ettårsdagen av den ryska invasionen av Ukraina.

Tittar man på vad de säger i detalj (här tänker jag främst på Douglas Macgregor och Scott Ritter) så ser man ju att de är totalt ute och cyklar på detaljnivå. De pratar bara ren rappakalja. I många fall så återger de bara rysk propaganda.

Titta bara på Scott Ritters analys av slaget om Lyman förra hösten (i mitt inlägg). Inte en bokstav blev rätt där.

Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ritter och övriga får inte stå oemotsagda flera ggr i veckan i 2 år i statlig svensk media. Dom är inte heller statligt anställda som lärare i militär strategi på försvarshögskolan.

Jo, jag kan hålla med om att det har varit alltför ensidigt ibland i svensk media. Och Paasikivi har ibland känts mer som en motivationscoach snarare än en kall analytiker.

De borde ha en större variation på sina analytiker. Delvis påminde detta om hur media tidigare alltid kontaktade Jerzy Sarnecki för att analysera kriminalitet, fastän det fanns många andra kriminologer. Man visste ungefär vad som skulle sägas i förväg. Det visste media också.
Citera
2023-12-20, 22:53
Medlem
Stakeholders avatar
Kiwipåsen står och talar om ukrainska framgångar framför en karta som tvärtom visar hur det ryska området expanderar. Ganska märkliga inslag har det varit under hösten.
Citera
2023-12-20, 22:59
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Det kan hända att de till slut får rätt i vilket land som vinner hela kriget, men det beror inte på deras skarpa analysförmåga och skarpa analyser utan det beror på att deras propaganda råkade sammanfalla med det land som vinner kriget.

De här personerna (i alla fall de av dem jag känner till) är inga neutrala analytiker utan de är pro-ryssar och Putin-anhängare. Gäller speciellt Scott Ritter som är gift med en fd. sovjetisk kvinna med misstänkta tidigare KGB-kopplingar och som ses här festa ihop med den ryska militären i Ryssland på ettårsdagen av den ryska invasionen av Ukraina.

Tittar man på vad de säger i detalj (här tänker jag främst på Douglas Macgregor och Scott Ritter) så ser man ju att de är totalt ute och cyklar på detaljnivå. De pratar bara ren rappakalja. I många fall så återger de bara rysk propaganda.

Titta bara på Scott Ritters analys av slaget om Lyman förra hösten (i mitt inlägg). Inte en bokstav blev rätt där.

Jo, jag kan hålla med om att det har varit alltför ensidigt ibland i svensk media. Och Paasikivi har ibland känts mer som en motivationscoach snarare än en kall analytiker.

De borde ha en större variation på sina analytiker. Delvis påminde detta om hur media tidigare alltid kontaktade Jerzy Sarnecki för att analysera kriminalitet, fastän det fanns många andra kriminologer. Man visste ungefär vad som skulle sägas i förväg. Det visste media också.

Tja, jag har ju följt inte bara sådana som Ritter, McGregor, Johnson och Rasmussen utan även t.ex Paasikivi och John Deni. Det finns liksom ingen jämförelse. De förstnämnda har haft ljusår mer rätt och framförallt i avgörande avseenden. Då har det inte så stor betydelse var man har sina sympatier.
Citera
2023-12-20, 23:00
Medlem
Citat:
Jag har då aldrig hävdat att det bara handlade om NATO-inträde för Ukraina. Dock får du ta den diskussionen i en tråd där det är topic.

Hur känns det nu för er Ukrainavänner och NATO-vurmare när er vapenbroder Paasikivi öppet medger hur fel han haft om allt?

NATO inträde står dock i Ukrainas konstitution om man ska tro en av de Ukrainska förhandlarna i Istanbul förra året. Se själv här. Se vad de ondskefulla ryssarna ville.

https://www.youtube.com/watch?v=sNG28NiGCU0&t=63s&ab_channel=TheJimmyDoreS how
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in