2023-12-21, 21:41
Avslutad
paasikivi är kanske påverkad av propaganda?

"Officeren menar att bilden av kriget i väst helt har byggts upp av den information som Ukraina producerar."

https://svenska.yle.fi/a/7-10029576
Citera
2023-12-21, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Vad kallar USA det då?
Är Tomten riktigt frånvänd verkligheten och "marinerad" och totalt blind av propagandan som skett de senaste "krigen" USA med allierade startat?

Klockren replik - den kommer han nog aldrig svara på eller bemöta.

Jag tror Paasikivi är en del av "problemet". MSM har fått sin uppgift och sitt narrativ från staten och Paasikivi är en del i detta.
Det finns väl ett par krigsteoretiker som uttalat sig också (mer eller mindre enligt gängse narrativ) men den jag tror jag hört allra mest är ändå P.

Jag mår illa av propagandan eftersom den är ute efter att kontrollera dig och styra ditt val, din åsikt och tanke. Avskyvärt är det.

USA kallar det för krig. Du minns George W Bush?

Nej, du njuter av propaganda. Hela du är en slav för NWO. Du vet bara inte om det än.
När jag menar NWO, så menar jag det ryska NWO, inte amerikanska NWO.
Citera
2023-12-21, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Jo faktiskt, både Afganistan, Syrien och Iraq var "special operation" krigsinsatser
https://www.army.mil/article/264978/to_baghdad_and_beyond_arsof_in_operation_iraqi_fre edom
https://www.history.navy.mil/browse-by-topic/wars-conflicts-and-operations/middle-east/operation-iraqi-freedom.html

Inga formella krigsförklaringar - det är inte modernt längre.

För övrigt ang TS så ligger inte problemet hos Paasikivi utan hos våra MSM som inte har förmågan att redovisa olika ståndpunkter i en fråga.

Som sagt, inte SMO. Du ser ju själv.
Citera
2023-12-21, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RyssKiller
Hur mår du numera? Du älskade ju Ukraina. Är du en av råttorna som Pasikivi nu?

Nej. Jag vill bara att Ryssland ska sluta kriga. Men Putin vill bygga ett NWO.

Om bara USA kunde accelerera upp sin vapenindustri på riktigt. Alltså...på riktigt.
Citera
2023-12-21, 23:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
paasikivi är kanske påverkad av propaganda?

"Officeren menar att bilden av kriget i väst helt har byggts upp av den information som Ukraina producerar."

https://svenska.yle.fi/a/7-10029576
Hjälp! då erkänner han att han bara varit nyhetsförmedlare och inte en expertanalytiker.
Citera
2023-12-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Jag hoppas det leder till en debatt. Ska experter få ha hur mycket fel som helst utan konsekvenser. Kan vi lära oss något av detta. E det viktigt med kritiskt tänkande i militären eller e ens känslor det som har betydelse.

Har du märkt att han är kritisk mot sina tidigare analyser och att han erkänner detta öppet? Det är den stora skillnaden här. På den proryska sidan så har det varit samma tugg sedan den 24:e februari 2022 och inte en tillstymmelse till självkritik.
Ja, experter ska givetvis få uttala sig och deras ord och analys ska väga tungt. När deras teser motbevisas så ska de lugnt och sansat beskriva varför de hade fel och framförallt erkänna att de hade fel. Allt är i sin ordning här.
Personen i fråga har inte heller utgett sig för att vara neutral utan är helt öppet pro-Ukraina, precis som en svensk officerare ska vara. Ni kan med avund titta på hur makt och opinionsbildning fungerar i en demokrati. I en fungerande demokrati är det inte förenat med livsfara att erkänna att man ändrat ståndpunkt eller att man haft fel.
Citera
2023-12-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Har du märkt att han är kritisk mot sina tidigare analyser och att han erkänner detta öppet? Det är den stora skillnaden här. På den proryska sidan så har det varit samma tugg sedan den 24:e februari 2022 och inte en tillstymmelse till självkritik.
Ja, experter ska givetvis få uttala sig och deras ord och analys ska väga tungt. När deras teser motbevisas så ska de lugnt och sansat beskriva varför de hade fel och framförallt erkänna att de hade fel. Allt är i sin ordning här.
Personen i fråga har inte heller utgett sig för att vara neutral utan är helt öppet pro-Ukraina, precis som en svensk officerare ska vara. Ni kan med avund titta på hur makt och opinionsbildning fungerar i en demokrati. I en fungerande demokrati är det inte förenat med livsfara att erkänna att man ändrat ståndpunkt eller att man haft fel.
Jag håller inte med. I dom flesta yrken får det konsekvenser om man ständigt har fel. Bättre lämpade tar vid. För Sveriges försvar tror jag det vore bra om dom mest kompetenta fick utrymme att sätta sin prägel på saker och ting. Att gissa fel i två års tid inger inte förtroende.
Citera
2023-12-21, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Hjälp! då erkänner han att han bara varit nyhetsförmedlare och inte en expertanalytiker.
Mycket avslöjande. Och sorgligt. Var finns kompetensen.
Citera
2023-12-21, 23:47
Avslutad
Frågan är varför det svenska folket litar så blint på staten, i detta fall i form av en karriärist som enbart följt msm:s narrativ.

Varför saknar gemene svensk kritiskt tänkande i så pass hög grad?
Varför litar gemene svensk på staten/myndigheter på denna uppenbart ohälsosamma höga nivå?
Citera
2023-12-21, 23:47
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det fetade är precis så man ska se på fenomenet Pajaskiwi. Han är inte unik på något sätt. Tvärtom är han en produkt av den sugrörssmala åsikskorridor som vuxit fram i Sverige. Så illa var det inte förr utan olika åsikter och bedömningar fick ta plats i den offentliga debatten. De senaste 15-20 åren har det emellertid gått väldigt fort i riktning mot monoåsiktssamhälle och propaganda. En diskussion om varför vore intressant att ha.

Jag håller inte med dig om att det just är de senaste 15-20 åren, men det är nog offtopic. Däremot kunde det ju vara intressant att titta på om andra länder är likadana, när det gäller gammel-medias soffor.

Danskarna tror jag har sin egen Paasikivi, Anders Puck Nielsen. En riktig retard.
Österrike däremot har ju Markus Reisner, som väl är en av de bästa kommentatorerna från den officiella sidan? Han verkar agera som en riktig analytiker, och håller sig dessutom till det rent militära, utan att blanda in mjukare politiska frågor.
Andra länder känner jag inte till.
Citera
2023-12-22, 00:47
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Mycket avslöjande. Och sorgligt. Var finns kompetensen.

Väldigt många vältaliga "experter" numera i media som bara pratar utan insikt i de områden som de är "experter" i.
Tragiskt att SVT/SR hakat på denna trend.
Kriget RUS-UKR kommer nu troligen vara slut till midsommar 2024.
Eller till julhelgen 2024.
Ryssjävlarna sätter in sina eliförband och tunga vapensystem samtidigt som väst inser att deras vapelager är slut.
Sedan kommer RUS börja vapenskramla mot det Svenska HBTQ försvaret 2025 samtidigt som ÖB dansar runt i Sthlm på HBTQ festivalen.
Det är min killgissning och jag är ingen expert men ekonomin styr allt och nu finns inte mycket pengar kvar att offra till UKR.
Sorgligt men troligt.
Citera
2023-12-22, 00:50
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken77
Frågan är varför det svenska folket litar så blint på staten, i detta fall i form av en karriärist som enbart följt msm:s narrativ.

Varför saknar gemene svensk kritiskt tänkande i så pass hög grad?
Varför litar gemene svensk på staten/myndigheter på denna uppenbart ohälsosamma höga nivå?
Det enkla och korta svaret är nog att en stor anledning är att medierna, den tidigare så kallade tredje statsmakten, slutade granska makten och istället blev en propagandamegafon för staten.

Slår man upp en hundra år gammal tidning så är i princip alla artiklar kritiska mot skatter och ogenomtänkta förslag från politiker osv.

Dagens svenskar har en historiskt unik inställning till staten som är att betrakta som närmast religiös. Staten är Gud. Såhär har det aldrig varit tidigare då allmogen alltid varit naturligt sunt skeptisk och kritisk gentemot överheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in