2025-10-03, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Detta är dyrt som det är ändå. Man behöver inte den dyraste appen också på det lixom. Jag ska försöka byta när min yazen prenumereration går ut om några månader.

Hittils har jag gått ned 2,5 kg på 1,5 månad. Det är inte jättemycket. Läkaren har inte velat höja dosen förbi 2,5 mg då jag fortfarande ligger på deras kurva. Tycker det suger också, för det känns som att dom verkligen vill dra ut på det så att man ska behöva fortsätta betala deras abonnemangsavgifter länge.

Det låter ju helt klart som att dom vill dra ut på det. Som jag fattat det är rekommenderad dos 5mg och att 2,5mg främst är startdos. Även om man såklart kan ligga kvar på 2,5 om man får tillräcklig effekt på den dosen.
Citera
2025-10-05, 17:05
Medlem
bithaxs avatar
Nej nu känner jag mig helt orkeslös. Hela helen har jag varit helt jäkla fakkt.
Har ni några tips?
Citera
2025-10-26, 20:22
Medlem
Augmenteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MounjArrow
Varför valde du Yazen framför alla andra alternativ som inte har dyr månadskostnad?
Kan du tipsa om prisvärda alternativ till Yazen här, eller räknas det som reklam?
Citera
2025-10-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augmented
Kan du tipsa om prisvärda alternativ till Yazen här, eller räknas det som reklam?

Mod får ta bort mitt inlägg om det inte är tillåtet. Men jag valde Blodtrycksdoktorn. Kostade 2 x 100:- totalt att starta upp. Sen hade jag en fråga till läkaren som kostade 100:- efter någon vecka. Så totalt har jag betalt 300:- + medicinen sedan jag började i mitten av augusti.
Citera
2025-11-14, 15:53
Medlem
Wertmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Mounjaro eftersom den anses bättre och det är typ samma pris.
Har gått ned 2.5 kg so far.

Jag går på 2.5 mg doser (halv dos). Då räcker en 60 mg spruta 6 månader. Och den kostar 4649 om man köper via Yazens återförsäljare i nederländerna.

Om Yazen skriver ut en penna åt dig som räcker i 6 månader, varför fortsätter du betala månadsavgift till Yazen? Det är ju bara att klippa kortet så kan de inte ta betalt av dig

Eller finner du något mervärde i att vara med i appen?
Citera
2026-03-10, 20:09
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wertman
Om Yazen skriver ut en penna åt dig som räcker i 6 månader, varför fortsätter du betala månadsavgift till Yazen? Det är ju bara att klippa kortet så kan de inte ta betalt av dig

Eller finner du något mervärde i att vara med i appen?

Undrar också. Om man går med och sen går ut, kan man gå med igen efter 6 månader bara?
Citera
2026-03-13, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Undrar också. Om man går med och sen går ut, kan man gå med igen efter 6 månader bara?

Så länge man har medicin kvar (enligt överenskommen dosering) är läkare behandlingsansvarig och man kan inte avsluta abonnemang.

Det står i avtalet man skriver på när man påbörjat behandling hos Yazen.
Citera
2026-03-23, 05:41
Medlem
Kört doktera några månader men dom vägrar skriva ut ozempic då det bara är för diabetiker. Dock verkar ju folk få det utskrivet för fetma. Vart? Var jag räknat fram blir det ju mycket billigare jämfört med wegovy. Just nu kör jag mounjaro och det är inte billigt direkt.
Citera
2026-04-03, 12:06
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prahlada
Kört doktera några månader men dom vägrar skriva ut ozempic då det bara är för diabetiker. Dock verkar ju folk få det utskrivet för fetma. Vart? Var jag räknat fram blir det ju mycket billigare jämfört med wegovy. Just nu kör jag mounjaro och det är inte billigt direkt.

För att ozempic inte är godkänt läkemedel mot obesitas, till skillnad från wegovy, oavsett om det är exakt samma verksamma ämne. Det är väldigt ovanligt att få det utskrivet för fetma.

Hur länge har du kört mounjaro och vad kostar det dig på en månad? Jag ligger på wegovy 1mg nu och det kostar mig cirka 1600kr månaden, det funkar jättebra och det är definitivt pengar jag sparar in på min matbudget.
Citera
2026-04-03, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuttili
För att ozempic inte är godkänt läkemedel mot obesitas, till skillnad från wegovy, oavsett om det är exakt samma verksamma ämne. Det är väldigt ovanligt att få det utskrivet för fetma.

Hur länge har du kört mounjaro och vad kostar det dig på en månad? Jag ligger på wegovy 1mg nu och det kostar mig cirka 1600kr månaden, det funkar jättebra och det är definitivt pengar jag sparar in på min matbudget.

Fick en större penna av min läkare så klickar på en 10mg penna just nu.
https://i.redd.it/3225270hsf2f1.jpeg

Räknar med att den kommer hålla 8-10 veckor beroende på vilken dos jag landar på.
Just nu klickar jag 3.66mg efter 2 månader då jag får god effekt, nästan inga biverkningar och behöver hålla nere dosen just p.g.a ekonomin.
En 10mg penna kostar ca 3800 så blir väl typ 1400kr/mån.

Hade nog gärna följt "schemat" enligt studierna som är gjorda men 15mg per vecka landar ju på 5000kr/mån och det funkar inte för mig tyvärr..

Så jag får dryga ut det
Citera
2026-04-06, 19:44
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prahlada

Citat:
Ursprungligen postat av zuttili

Yazen skriver ut Ozempic (i alla fall ett år sen då jag fick det därifrån) men då tillkommer ju abonnemanget på ca 800 kr/månad tror jag det är.
Citera
2026-04-08, 11:21
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Yazen skriver ut Ozempic (i alla fall ett år sen då jag fick det därifrån) men då tillkommer ju abonnemanget på ca 800 kr/månad tror jag det är.

Ja det är verkligen tråkigt att det verkar vara svårt att få hjälp från region och landsting, verkar vara nästan uteslutande alla som får medicinsk hjälp behöver söka sig till nätdoktorer och annat som tar hutlösa avgifter för abonnemang och receptförnyelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in