2023-01-22, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Man kan spara summan själv varje månad och bli sitt eget försäkringsbolag. Jag anser inte man behöver hemförsäkring om man är en ordentlig person som kommer i håg att låsa, stänga av spisen, släcka ljus osv.
Om du ska ha försäkring välj samma bolag som hyresvärden har så ni är på samma sida vid en konflikt.

Håller med, har inte heller hemförsäkring, och det är absolut inget lagkrav heller.

Bra dock att ha men inget måste.
Citera
2023-01-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
japp är mest intresserad av hem försäkringen pga reseförsäkringen om man bryter ett ben i t ex Thailand finns det fina sjukhus men kan kosta 600 tusen kr
Om man bryter benet i utomlands utan hemförsäkring eller reseförsäkring sätter man sig på första bästa flyg hem och tar smärtan. Så säger man att man bröt benet i Sverige.
Citera
2023-01-22, 13:56
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Måste man ha hemförsäkring eller klarar man sig utan.
Betalar 130 kr per månad och det är cirka 1500 per år.

Tycker inte det är värt det.
Det dyraste jag har hemma är tv 4000 och soffa 2300
Säng 6000

Vad kan hända
Brand
Vatten läka
Inbrott

Men hur sannolikt är det
Under 20 år har ett rör läkt och åtgärdats av värden utan inblandning av försäkringen

Vid brand köper jag nytt ur egen ficka
Inbrott kan dom ta tv o Chromebook
Vattenläckage så tar värden hand om det, men ska kolla upp det igen för säkerhets skull

Vad tycker ni ... Är det värt pengarna
Tycker jag kan lägga 1500 per år på annat

Ren idioti att inte ha hemförsäkring även om du bor i hyresrätt. Brinner huset ner eller om det sker något annat så kommer du vara hemlös utan en hemförsäkring. Jag känner personligen flera som behövt nyttja just den delen av försäkringen då deras lägenheter blivit obeboeliga. Sen så ingår reseförsäkring i hemförsäkringen vilket innebär att vård utomlands och transport till Sverige täcks av försäkringen ifall du blir sjuk eller råkar ut för en olycka utomlands. Har du inte familj som kan hosta upp några miljoner utan problem så bör du ha en försäkring. Hemförsäkring är den viktigaste försäkring man kan ha. Det handlar inte bara om värdet på dina inventarier hemma.
Citera
2023-01-22, 13:58
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Det var inte vad Reverend.Camden menade heller, utan att försäkringsbolagets alla kunder betalar in pengar varje månad så de går att ersätta några enstaka klartarslens missöden. Vet du inte hur ett försäkringsbolag fungerar?
Läste fel. Och ja jag är mycket insatt i hur ett försäkringsbolag funkar.
Citera
2023-01-22, 14:00
Medlem
PofJs avatar
Citat:
Tack för upplysande och jag behåller min försäkring
Tänker brand då är det ju bäst att vara försäkrad
Och visste inte att det var ett krav
Men nu vet jag

Kolla upp ifall du har hemförsäkring via ditt fackförbund (om du är med). Själv betalade jag för många år sedan dubbla hemförsäkringar innan jag insåg att jag redan hade en hemförsäkring via Kommunal.
Citera
2023-01-22, 14:09
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Måste man ha hemförsäkring eller klarar man sig utan.
That depends on how you live..
Använder du stearinljus? Laddar du mobiltelefoner på nätterna? Äger du en elsparkcykel som förvaras inomhus? Köper du elektriska varor från Kina? osv..
Citat:
Men hur sannolikt är det
Under 20 år har ett rör läkt och åtgärdats av värden utan inblandning av försäkringen
Enligt 'Lagen om alltings jävlighet' så råkar du ut för en olycka som totalförstör din bostad max en vecka efter du sagt upp din försäkring.
Citera
2023-01-22, 14:15
Medlem
godboys avatar
Jag skulle säga att nästan alla hyresvärdar har det inskrivet i kontraktet att man måste ha hemförsäkring. Problemet om man står utan hemförsäkring är att och om något händer så står du helt utan hjälp. Även om inte en brand startar i din lägenhet så kan det vara så att du behöver hjälp med tillfälligt boende, som försäkringsbolagen sedan reglerar sins emellan.

Att inte ha hemförsäkring är korkat.
Citera
2023-01-22, 14:18
Medlem
Tja har ett eget exempel.
Blev på körd tja (25årsen). Vi Cyklade båda men den andre kom i brant nedförsbacke och svängde ut på större " matarväg" med vägbula.
Han cyklade vänster om bulan och vi hmm kraschade ( han hadde ju mycket högre fart ) så jag for som en vante.....hjärnblödning 5 tänder utslagna mm. Jag fick massor av men av olycka ( Tandrotfylningar inplantat mm.,,) , balansproblem , synförlust på Vä öga Allt detta ledde till Sjukpension med mycket mindre Inkomst. Sen visade det sig att han som krockade med mej ,( bevisligen körande på vänster sida) inte hadde någon form av Försäkring ,( ,Hem,,,) så jag kunde inte få någon Tandläkarhjälp mm .
Min Hemförsäkring kunde ju inte täcka något då jag inte var orsaken till olyckan . Så kontentan ha alltid Hemförsäkring .
Citera
2023-01-22, 14:19
Medlem
Ni som säger att du blir betalningsskyldig om det blir en vattenläcka för att du inte har hemförsäkring har ingen koll va?

Som jag förstått det så behövs det inte alls, hemförsäkring gäller främst lösöre i din bostad.

Hyresvärden har en egen försäkring som gäller lägenheten.

Inget jag läst om nyligen men har ett starkt minne av att det ligger till ungefär så här.

Eller?
Citera
2023-01-22, 14:20
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Tja har ett eget exempel.
Blev på körd tja (25årsen). Vi Cyklade båda men den andre kom i brant nedförsbacke och svängde ut på större " matarväg" med vägbula.
Han cyklade vänster om bulan och vi hmm kraschade ( han hadde ju mycket högre fart ) så jag for som en vante.....hjärnblödning 5 tänder utslagna mm. Jag fick massor av men av olycka ( Tandrotfylningar inplantat mm.,,) , balansproblem , synförlust på Vä öga Allt detta ledde till Sjukpension med mycket mindre Inkomst. Sen visade det sig att han som krockade med mej ,( bevisligen körande på vänster sida) inte hadde någon form av Försäkring ,( ,Hem,,,) så jag kunde inte få någon Tandläkarhjälp mm .
Min Hemförsäkring kunde ju inte täcka något då jag inte var orsaken till olyckan . Så kontentan ha alltid Hemförsäkring .

Fast i ditt exempel så var den värdelös...
Citera
2023-01-22, 14:21
Medlem
Förutom sakskada så ingår i allmänhet även fritidsolycksfall i hemförsäkringen. Kan vara värdefull ibland!
Citera
2023-01-22, 14:23
Medlem
Polis2010s avatar
Har du diskmaskin kopplad till kökskranen och slangen gängar ur eller blir skadad. Vattnet sprutar till kranen stängs av. Är du inte hemma då kan det bli totalskada. Enligt dom i HD så är hyresgästen ersättningsskyldig till 100 %. Torrkokning på spis eller ugn kan innebära vräkning vid oaktsamhet och/eller ersättning till brandkåren. Ex. sätta igång pastakok på spisen och en liten tupplur på fyllan. Du märker inte något men hela lägenheten är i en dimma och grannar ringer brandkåren. Bostadsrätter kräver en speciell lite dyrare försäkring. Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in