2023-01-22, 12:28
Medlem
vadsadusadus avatar
Håller med en av kommentarerna, hemförsäkring täcker inte alltid bara skador på hemmet utan kan hjälpa vid andra olyckor i hemmet. Min hemförsäkring täckte en olycka med datorn och när mina glasögon gick sönder pga ett fall i hemmet.
Citera
2023-01-22, 12:32
Medlem
Ingår oftast en ansvarsförsäkring med hemförsäkringen som fungerar som ett sorts drulleskydd. Genomkorkat att vara utan kort sagt.
Citera
2023-01-22, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Det är krav på hemförsäkring idiot
Är det verkligen (lagstadgat) krav på hemförsäkring? Eller är det bra så att de flesta hyresvärdar skriver in det kravet i avtalet?

Självklart skall du skaffa en hemförsäkring. Men om du helst inte vill så skaffa då endast den billigaste du hittar
Citera
2023-01-22, 12:47
Medlem
Fråga om hemförsäkring ingår reseförsäkring 45 dagar i hemförsäkringen är nu medlem i handels ock då ingår hemfärsäkring i avgiften 458 kr/mån funderar på att gå ur handels
Citera
2023-01-22, 12:50
Medlem
Man kan spara summan själv varje månad och bli sitt eget försäkringsbolag. Jag anser inte man behöver hemförsäkring om man är en ordentlig person som kommer i håg att låsa, stänga av spisen, släcka ljus osv.
Om du ska ha försäkring välj samma bolag som hyresvärden har så ni är på samma sida vid en konflikt.
Citera
2023-01-22, 12:53
Medlem
Pinoputchins avatar
Undrar hur det är med bostadsrättsföreningar, kräver dom hemsförsäkring?
Citera
2023-01-22, 13:09
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Att inte ha hemförsäkring för att spara 1500 per år är höjden av dumsnålhet
Citera
2023-01-22, 13:13
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nej försäkringsbolaget förutsätter att ALLA försäkringstagare betalar mer än vad de betalar ut...

Har man inte råd med hemförsäkring, 130 kr i månaden, har man inte råd att flytta hemifrån.
Om TS går på soc är hemförsäkring vanligtvis en godkänd utgift de ersätter.

Det är idiotiskt att inte ha en hemförsäkring och går det illa så kan snålheten göra att en person aldrig kommer över kronofogdens existensminium.
Finns inte en chans att ett försäkringsbolag skulle skapa en försäkring som genererar mindre pengar än det tillför. Hemförsäkring är inget som binder upp försäkringstagaren med fler försäkringar mot ett specifikt bolag.
Citera
2023-01-22, 13:20
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Självklart så måste du ha en du ha en hemförsäkring som många andra här också skrivit, mest för att slippa betala för skador i lgh som du själv orsakat.
Men jag antar att du aldrig varit utomlands för då skulle du veta att det ingår 45 dagars reseförsäkring i dom flesta hemförsäkringarna med.
Om du skulle hamna i en olycka utomlands och bli inlagd på sjukhus kan det kosta dig flera hundra tusen i läkarvårdskostnader.
Citera
2023-01-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Man kan spara summan själv varje månad och bli sitt eget försäkringsbolag. Jag anser inte man behöver hemförsäkring om man är en ordentlig person som kommer i håg att låsa, stänga av spisen, släcka ljus osv.
Om du ska ha försäkring välj samma bolag som hyresvärden har så ni är på samma sida vid en konflikt.
Skada på ens egna lägenhet får man betala själv vid grav oaktsamhet? Hyresvärden har försäkring. Jag har bott i många hyresrätter och hyresvärden har aldrig krävt hemförsäkring.
om man glömt att släcka ljus. Det kan alla göra. men om man går runt och vattnar alla ytor för att odla något och det blir vattenskador. Det ska inte en normalt funtad person göra, därför måste han själv betala.
https://www.hemhyra.se/nyheter/44099/

Det är lite torftig information om hemförsäkring vid hyra vara eller inte vara. Om man går in på försäkringsbolag så säger ju dom naturligtvis att man ska ha.

https://fastighetstidningen.se/krave...obligatoriskt/
Här är en text som bekräftar det jag skrev
Senast redigerad av goderian2 2023-01-22 kl. 13:48.
Citera
2023-01-22, 13:30
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Finns inte en chans att ett försäkringsbolag skulle skapa en försäkring som genererar mindre pengar än det tillför. Hemförsäkring är inget som binder upp försäkringstagaren med fler försäkringar mot ett specifikt bolag.

Det var inte vad Reverend.Camden menade heller, utan att försäkringsbolagets alla kunder betalar in pengar varje månad så de går att ersätta några enstaka klartarslens missöden. Vet du inte hur ett försäkringsbolag fungerar?
Citera
2023-01-22, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Självklart så måste du ha en du ha en hemförsäkring som många andra här också skrivit, mest för att slippa betala för skador i lgh som du själv orsakat.
Men jag antar att du aldrig varit utomlands för då skulle du veta att det ingår 45 dagars reseförsäkring i dom flesta hemförsäkringarna med.
Om du skulle hamna i en olycka utomlands och bli inlagd på sjukhus kan det kosta dig flera hundra tusen i läkarvårdskostnader.

japp är mest intresserad av hem försäkringen pga reseförsäkringen om man bryter ett ben i t ex Thailand finns det fina sjukhus men kan kosta 600 tusen kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in