• 7
  • 8
2023-01-29, 21:01
Bannlyst
Hos min värd är det ett absolut tvång. Och jag förstår varför, hade en granne som brände ner hela köket och badrummet så hon var nog glad för att det fanns en försäkring där. Det är det eller att bli skuldsatt för livet.
Citera
2023-01-30, 09:39
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Hos min värd är det ett absolut tvång. Och jag förstår varför, hade en granne som brände ner hela köket och badrummet så hon var nog glad för att det fanns en försäkring där. Det är det eller att bli skuldsatt för livet.
Nej det var ett krav för att du skulle få kontrakt.
När du har kontraktet kan du säga upp försäkringen om du vill.
Hyresvärden har inte rätt att fråga försäkringsbolagen om du har försäkring och att du sagt upp din försäkring kan inte vara grund för uppsägning.
Det är jäkligt smart att ha försäkring men det är inte tvingande eftersom ett sådant tvång strider mot lagen.

https://www.hemhyra.se/nyheter/stor-...an-forsakring/
Citera
2023-01-30, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Nej det var ett krav för att du skulle få kontrakt.
När du har kontraktet kan du säga upp försäkringen om du vill.
Hyresvärden har inte rätt att fråga försäkringsbolagen om du har försäkring och att du sagt upp din försäkring kan inte vara grund för uppsägning.
Det är jäkligt smart att ha försäkring men det är inte tvingande eftersom ett sådant tvång strider mot lagen.

https://www.hemhyra.se/nyheter/stor-...an-forsakring/
Jaså, ja de sa till oss att det var ett absolut krav iallafall och jag tänker inte säga upp den nu då 100kr i månaden inte gör mig något.
Citera
2023-01-30, 13:21
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Jaså, ja de sa till oss att det var ett absolut krav iallafall och jag tänker inte säga upp den nu då 100kr i månaden inte gör mig något.
Man ska absolut ha det för sin egen skull men det struntar man i det finns det inget hyresvärden kan göra.
Citera
2023-01-30, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Man ska absolut ha det för sin egen skull men det struntar man i det finns det inget hyresvärden kan göra.
Nej nej de kan ju inte se att man avslutat det sen men riskera bli skuldsatt för livet över 100 spänn i månaden är bara korkat. Särskilt om man bor på ett oroligt område.
Citera
2023-02-01, 16:43
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devesh
Jag hade aldrig hemförsäkring och kan rekommendera att skita i det. Slöseri.
LOl. Hade? Var bor du nu, långvården?
Citera
2023-02-01, 16:46
Medlem
Deveshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
LOl. Hade? Var bor du nu, långvården?

Övergav Sverige i god tid.
Citera
  • 7
  • 8