Citat:
Ursprungligen postat av
N9HN
Och studierna de hänvisar till är på möss som fått så mycket sötningsmedel att en människa dör av vattenförgiftning långt innan hen får i sig motsvarande dos via lightdrycker.

Det var ett tag sen jag läste något på ämnet, men nu hittade jag en ganska intressant artikel om WHO och IARCs klassificering av aspartam som cancerframkallande. Ganska kort och läsvärd, men jag klipper in lite guldkorn här nedan också.
https://traningslara.se/who-och-iarc...rframkallande/
Citat:
Grupp 1: Carcinogent för människor
Grupp 2A: Förmodligen carcinogent för människor
Grupp 2B: Möjligtvis carcinogent för människor
Grupp 3: Kan inte klassificeras avseende dess carcinogenitet för människor då det saknas tillräckligt underlag
Grupp 4: Förmodligen inte cancerframkallande för människor.
Citat:
Efter år 2019 valde man att ta bort grupp 4 vilket i praktiken innebär att inget ämne kan klassificeras som säkert av IARC (4). Det är antingen ”inte tillräckligt med evidens” eller ”möjligen, förmodligen eller säkert carcinogent”.
Citat:
Ett ämne som kan ge cancer om du äter 1 kg av det varje dag kommer att hamna i grupp 1 tillsammans med ett ämne som ger dig cancer om du får i dig ett mikrogram av det varje dag.
Citat:
Innan man tog bort grupp 4 år 2019 så var det bara ett ämne som hade klassificerats som säkert.
Citat:
Låt oss ta några exempel på annat i grupp 2B (möjligen carcinogent) som du troligen utsatt dig för. IARC har sen tidigare till exempel inlagda grönsaker i samma kategori och du hittar också individuella ämnen som finns naturligt i mat vi äter så som koffeinsyra som finns i saker så som kaffe, choklad, bär, oliver och en del frukter så som äpple och päron.
Citat:
Ett steg längre upp på listan, i grupp 2A (förmodligen carcinogent), hittar du bland annat friterad mat, jobba nattskift och rött kött.
Sen i grupp 1 (carcinogent) finns till exempel solljus och arsenik.