• 1
  • 2
2023-01-18, 12:16
Medlem
rovmuns avatar
Det har smugit sig på senaste tiden och kanske bara i större städer men numer får man väldigt ofta en zero eller max om man beställer lunch.

Så här går det oftast till.
Vad vill du ha och dricka?
En cola..
Sen när man tagit med maten till kontoret så ser man att det ligger en förbannade zero där.

Har börjat tillägga ”vanlig cola” men det fungerar inte heller.

Ska inte säga att det händer varje gång men tre senaste luncherna på olika ställen har det hänt.

Varför har det blivit så?

Hur ska man beställa för att inte de ska förstå fel?
Citera
2023-01-18, 12:19
Medlem
Worpzoarss avatar
Bara att säga till, så får de lyfta på röven och hämta en ny. Inte ditt fel att de inte lyssnade första gången.
Citera
2023-01-18, 12:22
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
En högst tänkbar anledning är att det har blivit vanligare med zero.

Citat:
"Cola, men ta en vanlig. Inte zero."
Citera
2023-01-18, 12:31
Medlem
SMART4SSs avatar
En Coca Cola dryck till det tack, originalet med socker i, ingen JÄVLA Zero eller annat bögalternativ.
Borde fungera du måste vara tydlig.
Citera
2023-01-18, 12:36
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worpzoars
Bara att säga till, så får de lyfta på röven och hämta en ny. Inte ditt fel att de inte lyssnade första gången.

Jo, men glömmer ibland att kolla eller att jag ser fel på burken, förbannat drygt när man kommit på plats och packar upp.

Men det jag menade att för säg 10 år sedan hände det extremt sällan.
Citera
2023-01-18, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Det har smugit sig på senaste tiden och kanske bara i större städer men numer får man väldigt ofta en zero eller max om man beställer lunch.

Så här går det oftast till.
Vad vill du ha och dricka?
En cola..
Sen när man tagit med maten till kontoret så ser man att det ligger en förbannade zero där.

Har börjat tillägga ”vanlig cola” men det fungerar inte heller.

Ska inte säga att det händer varje gång men tre senaste luncherna på olika ställen har det hänt.

Riktigt konstiga ställen måste jag säga.

Hade inte accepterat det.

Men det är väl förmodligen pga. Alla kvinnor. Dom älskar zero och allt annat "sockerfritt" skräp.

Däremot så har ju många vanliga läsker bytts ut mot sockerfria alternativ "för miljön/häslan"(det är billigare).

Så du måste ha koll på själva märket av läsk också.
Räcker inte med att det inte står sugar free eller så. Du måste läsa vilka exakta läsker som fortfarande innehåller socker. Tror det är typ vanlig coca-cola och några till, men väldigt många är sockerfria idag utan att det syns allt för.mkt på förpackningarna och etiketter.
Citera
2023-01-18, 12:52
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Hade inte accepterat det.
Vad menar du med det? Det är ju knappast så att de kommer försöka tvinga på dig en zero.
Citera
2023-01-18, 13:52
Medlem
Okunskap kring lagstiftning/regler. Det är inte ovanligt att butiker m.m. sponsras med gratis kyl eller frysbox med förbehåll att ex. endast sälja dryck av ett specifikt märke/företag. Flera år sedan riskerade GB-Glass (Unilever) flera hundra miljoner i böter för att butiker som fått sina frysboxar sponsrade inte fick lov att sälja andra glassar från konkurrenter.

Coca Cola hade någon liknande tvist i nästan 10 år med EU komissionen om jag inte minns fel, tror de landade i att butikerna/restaurangerna får lov att använda 20% av utrymmet till valfritt märke i de sponsrade kylarna.

Jag gissar på att det i grund och botten har något med detta att göra, men jag kan givetvis ha fel.
Citera
2023-01-18, 13:52
Medlem
Hussefars avatar
Zero och Max håller på att bli nya standarden. Inte mig emot faktiskt. Vi dricker och äter för mycket socker än som är bra för oss ändå. The Age of Diabetes. Fan, det där var ett bra namn på ett album för att vara OF.

Jag lovar att om 5-10 år så kommer det heta Cola Sugar om du vill dricka det med socker. Ni vet var ni läste det först.
Citera
2023-01-18, 13:54
Medlem
När man testar nya sötningsmedel osv från dryckesföretagens sida så tittar man mycket på hur man kan få människor att fortsätta dricka drycken dvs skapa beroende. När det kommer nya sötningsmedel som te.x Max och Zero så blir folk mer beroende av dom och det blir alltså med tiden vanligare att folk beställer det än den gamla produkten.
Citera
2023-01-18, 13:54
Medlem
WhereIsRussias avatar
reagerar också på detta, tvingas säga vanlig cola
Citera
2023-01-18, 14:57
Medlem
Smugumins avatar
För att sockerfri läsk är godare och mer hälsosam än sockervarianten
Citera
  • 1