Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Jag fick ordning på mitt Arkham-konto nu så att jag kunde göra lite sökningar och sorteringar.
Bhutan berkar ha köpt på sin höjd ett par tusen bitcoin, kanske inte en enda bitcoin, då man har skickat bitcoin både till och från diverse handelsplatser, så det är svårt att avgöra var de ursprungligen har kommit från. Det var för övrigt på grund av att man hade haft affärer med Celsius som Bhutans bitcoinsatsning blev känd, då landet dök upp i konkurshandlingarna.
Åtminstone lejonparten (kanske allt) har man brutit fram, vilket är exceptionellt förmånligt för Bhutan som har ett överflöd av vattenkraftsenergi, som inte kan exporteras hur som helst till något vettigt pris och med rimligt spill vid överföringen, med rimliga investeringar i kraftledningar etc.
Bhutans satsning på bitcoinbrytning är ett snilledrag som påbörjades för fyra år sedan, redan har gjort staten rikare och har gett den en svårintaglig tätposition i världen vad gäller bitcoinreserver per capita.
Det kan dock finnas andra länder som vi inte känner till än som hodlar för fullt och kanske sitter på en större reserv än Bhutan. Anledningen till att Bhutans satsning blev känd är som sagt affärerna med sedermera konkursade Celsius.
Bitcoiniseringen fortskrider.
Jag roade mig med att titta närmare på hur mycket Bhutan faktiskt har brutit fram.
Under den senaste månaden bröt de ungefär 8 bitcoin per dag, vilket utslaget på ett år blir ungefär 3000 bitcoin.
8 bitcoin per dag är mindre än 1,8 procent av den totala mängden brutna bitcoin runt om i världen (cirka 450 st per dag).
Förra året vid samma tid, innan halveringen och prisstegringarna, bröt man hela 27 bitcoin per dag, vilket motsvarar ungeför 9800 bitcoin utslaget på ett helt år.
27 bitcoin per dag är 3 procent av den totala mängden brutna bitcoin i världen vid denna tid (cirka 900 st per dag).
År 2022 vid samma tid hade man av allt att döma inte fått igång sin fulla kapacitet ännu, ty då bröt man ungefär 16 bitcoin per dag, trots mindre konkurrens och lägre bitcoinpris. Det blir cirka 5800 bitcoin utslaget på ett år eller 1,75 procent av alla brutna bitcoin.
Källa:
https://platform.arkhamintelligence.com/explorer/entity/druk-holding-investments