2024-05-12, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Som jag redan skrev, det fanns förhoppningar om att ETF:erna skulle attrahera helt nytt kapital från institutionerna. Ni själva skrev om det hela vintern.

Förhoppningen då var att BlackRock blir tvungna köpa bitcoins för allt det nya kapitalet, och att den efterfrågechocken kommer driva upp priset. Den förhoppningen började driva upp priset innan ETF:en ens lanserats.

ETF:er må säkert ha snappat upp 200 000 bitcoin netto, och andra har följaktligen sålt 200 000 bitcoin netto. De har alltså flyttats från någon förvaltningsform till en mer likvid ETF som jag skrev. Så vad gjorde det för skillnad på det stora hela?

Förtydligande: ETF:erna är mer likvida för den som vill spekulera. De underliggande bitcoinsen däremot är ”döda” och helt illikvida så länge de ligger hos BlackRock och co. Ett bakslag alltså för de som hoppats att bitcoin ska nå några större volymer som transaktionsmedel.

Fast du skriver ju att priset gick upp INFÖR ETFerna, vilket de gjorde, men priset har ju dessutom ökat 50% EFTER att ETFerna släpptes
Citera
2024-05-12, 15:56
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Fast du skriver ju att priset gick upp INFÖR ETFerna, vilket de gjorde, men priset har ju dessutom ökat 50% EFTER att ETFerna släpptes
Nej, det har det inte.

Vi ser också att omsättningen på ETF:erna är försumbar jämfört med den volym som dagligen handlas på diverse exchanges.
Citera
2024-05-12, 16:00
Medlem
Citat:
Som jag redan skrev, det fanns förhoppningar om att ETF:erna skulle attrahera helt nytt kapital från institutionerna. Ni själva skrev om det hela vintern.

Förhoppningen då var att BlackRock blir tvungna köpa bitcoins för allt det nya kapitalet, och att den efterfrågechocken kommer driva upp priset. Den förhoppningen började driva upp priset innan ETF:en ens lanserats.

ETF:er må säkert ha snappat upp 200 000 bitcoin netto, och andra har följaktligen sålt 200 000 bitcoin netto. De har alltså flyttats från någon förvaltningsform till en mer likvid ETF som jag skrev. Så vad gjorde det för skillnad på det stora hela?

Förtydligande: ETF:erna är mer likvida för den som vill spekulera. De underliggande bitcoinsen däremot är ”döda” och helt illikvida så länge de ligger hos BlackRock och co. Ett bakslag alltså för de som hoppats att bitcoin ska nå några större volymer som transaktionsmedel.

Jag noterar att du inte belägger att folk en masse har sålt riktiga bitcoin för att köpa ETF-andelar, även om jag också kan inse att det finns incitament för rena prisspekulanter att göra så. Om man t.ex. har en bitcoinmängd som man trejdar fram och tillbaka med på någon börs, kan det vara intressant att i stället köpa och sälja en ETF, skattemässigt och säkerhetsmässigt (mindre upplevd risk att en ETF plötsligt går i konkurs och har slarvat bort kundernas bitcoin).

Givetvis måste de två hundra tusen riktiga bitcoin som ETF:erna har snappat upp netto komma från någonstans, dvs. någon måste ha sålt sina bitcoin till ETF:erna, men det betyder inte att det handlar om samma entiteter som först har sålt för att sedan köpa ETF-andelar. De bitcoin som ETF:erna sitter på har måst köpas från de bitcoin som var till salu, vilket har drivit upp priset. Detta borde inte ens behöva förklaras, då du väl känner till lagen om utbud och efterfrågan.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-05-12 kl. 16:09.
Citera
2024-05-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Nej, det har det inte.

Vi ser också att omsättningen på ETF:erna är försumbar jämfört med den volym som dagligen handlas på diverse exchanges.

Faktakoll:

Pris per bitcoin den 11 januari 2024, den dag då ETF.erna började handlas: cirka 46k dollar

Pris per bitcoin den 12 maj 2024: cirka 61k dollar

https://www.coingecko.com/en/coins/bitcoin
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-05-12 kl. 16:13.
Citera
2024-05-12, 16:27
Medlem
Citat:

Den förhoppningen finns fortfarande. Och det har väl redan hänt i viss mån.

De kommentatorer jag sett som talat om detta har sagt att det tar en del tid innan en institution kan börja köpa in sig i ett nytt tillgångsslag. En första utvärdering av hur detta har fallit ut blir mer lämplig att göra vid ETF:ernas ettårsjubileum i januari 2025.
Citera
2024-05-12, 16:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Faktakoll:

Pris per bitcoin den 11 januari 2024, den dag då ETF.erna började handlas: cirka 46k dollar

Pris per bitcoin den 12 maj 2024: cirka 61k dollar

https://www.coingecko.com/en/coins/bitcoin
Ja, är det 50%? Det här är en enkel ja/nej-fråga.

Citat:
Den förhoppningen finns fortfarande. Och det har väl redan hänt i viss mån.
I vilken mån då? Presentera gärna siffror.

Citat:
De kommentatorer jag sett som talat om detta har sagt att det tar en del tid innan en institution kan börja köpa in sig i ett nytt tillgångsslag. En första utvärdering av hur detta har fallit ut blir mer lämplig att göra vid ETF:ernas ettårsjubileum i januari 2025.
”We’re still early”
Citera
2024-05-12, 20:01
Medlem
Citat:
Du har gått på rätt hårt i tråden om hur rik du kommer att vara när du är i 60-årsåldern, men du vill inte mäta rikedomen i BTC av någon anledning utan har fastnat i idén att man måste blanda in fiatvalutor. Frågan jag tycker är lite intressant är: Kommer din investeringsstrategi att leda till att du har en portfölj som är mer eller mindre värd än 5 BTC när du är 60 år?

Varför står det en dollarsymbol för BTC när du går in på coinmarketcap.com? För att det behövs en referens.

Din fråga är totalt meningslös för 5 BTC kan vara värt alltifrån 5 dollar till 5 miljoner dollar när jag är 60 år.

Jag känner mig säker på att min förmögenhet kommer vara värd mer än vad 5 BTC motsvarar i exempelvis SEK när jag är 60 år.

Jag bryr mig inte om att vara rik som gammal, däremot så är det en bieffekt som ofta kommer av att man har haft en stark ekonomi. Att offra livets glada dagar här och nu för att sitta på en hög med pengar som gammal? Absolut inte, totalt uteslutet.

Men tjänar man någorlunda så blir det nästan oundvikligt att inte sitta på en del pengar när man blir äldre.

Citat:
Jag är inte så intresserad av en rättvis tävling utan mer av hur en portfölj utan eller med endast lite bitcoin i kommer att utvecklas om man mäter dess värde i BTC.

Jag bryr mig enbart om rättvisa jämförelser om en jämförelse skall göras.

Citat:
Just därför är det i detta sammanhang ganska ointressant att mäta hur en förmögenhet utvecklas mätt i SEK, argentinska peso, dollar eller dylikt. Jfr min uppskattning att hundra miljoner kronor kommer att räcka till en hyfsat attraktiv villa och en ny bil om trettio år.

Om jag köper 10 st. bitcoins här och nu och håller dem över 35 år, hur mäter du utvecklingen på dessa bitcoins utan en referens av något slag? Det går inte.

Det verkar som att du har svårt att skilja på antalet bitcoin du har och värdet av dina bitcoins.

Om jag köper 10 bitcoins för det pris som 1 bitcoin ligger på nu så har det ingen betydelse för antalet om priset rasar eller inte, jag kommer fortfarande ha 10 bitcoins om jag enbart håller min position och inte aktivt handlar/säljer mina BTC samt inte betalar några transaktionskostnader och transaktionsavgifter.

Det krävs en referens (motsvarighet). Detta är grunderna i ekonomisk teori. Detta bör du kunna.

Jag jämför mig inte, det var du som tog upp Sith.

Citat:
Här låter det åter som du är i något slags tävling där man ska ha rättvisa regler för att se vem som är "bäst", intelligentast eller något liknande, vilket hamnar utanför trådens ämne och nog är helt ointressant för alla utom närmast berörda.

Jag tror att denna diskussion för min del är slut i och med detta inlägg, om jag inte ser tydliga tecken på att vi kommer någonstans.

Denna diskussion är slut. Jag vill inte älta samma gammalt. Men jag hoppas du förstår min poäng. Nix, men om någon vill tävla mot mig (vilket är totalt meningslöst som jag ser det) så krävs det givetvis en rättvis jämförelse.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-05-12 kl. 20:04.
Citera
2024-05-13, 05:04
Medlem
Citat:
Nej, det har det inte.

73/46 = 1.58, så jo de har ökat mer än 50% sedan ETF släpptes

Och eftersom du är autistisk antar jag att jag måste förklara att: Personen jag citerade beskrev det som att prisökningen skedde inför ETF-släpp och att priserna därefter sjönk, vilket inte är sant. Priserna ökade alltså med ca 58% efter att ETF släpptes och har nu minskat till ca 33%+ sedan släpp.
Citera
2024-05-13, 06:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
73/46 = 1.58, så jo de har ökat mer än 50% sedan ETF släpptes

Och eftersom du är autistisk antar jag att jag måste förklara att: Personen jag citerade beskrev det som att prisökningen skedde inför ETF-släpp och att priserna därefter sjönk, vilket inte är sant. Priserna ökade alltså med ca 58% efter att ETF släpptes och har nu minskat till ca 33%+ sedan släpp.
Så du hade fel, eftersom 33 är klart mindre än 50. Tack för ditt svar.
Citera
2024-05-13, 07:30
Medlem
Citat:
Så du hade fel, eftersom 33 är klart mindre än 50. Tack för ditt svar.

Som sagt, du är så jävla autistisk
Påstod aldrig att dagens pris var 50% högre än när ETF släpptes, förklarade klart och tydligt vad jag menade i mitt tidigare svar.
Citera
2024-05-13, 08:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Som sagt, du är så jävla autistisk
Påstod aldrig att dagens pris var 50% högre än när ETF släpptes, förklarade klart och tydligt vad jag menade i mitt tidigare svar.
Ditt ursprungliga inlägg går inte att tolka på något annat vis än just så. Att kalla någon för autistisk när man inte kan räkna (alternativt skriva) är pinsamt.

Vad gäller själva prisökningen så förklarade jag ovan varför det är osannolikt att denna har primärt orsakats av några ETF:er.
Citera
2024-05-13, 13:10
Medlem
Citat:
Jo det har du rätt i, kursen fortsatte upp ordentligt några veckor efter lanseringarna. Det jag menade var att hypen och förhoppningen om de stora institutionella inflödena sen kom av sig rätt snabbt, och därefter har priset gått ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in