Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Du har gått på rätt hårt i tråden om hur rik du kommer att vara när du är i 60-årsåldern, men du vill inte mäta rikedomen i BTC av någon anledning utan har fastnat i idén att man måste blanda in fiatvalutor. Frågan jag tycker är lite intressant är: Kommer din investeringsstrategi att leda till att du har en portfölj som är mer eller mindre värd än 5 BTC när du är 60 år?
Varför står det en dollarsymbol för BTC när du går in på coinmarketcap.com? För att det behövs en referens.
Din fråga är totalt meningslös för 5 BTC kan vara värt alltifrån 5 dollar till 5 miljoner dollar när jag är 60 år.
Jag känner mig säker på att min förmögenhet kommer vara värd mer än vad 5 BTC motsvarar i exempelvis SEK när jag är 60 år.
Jag bryr mig inte om att vara rik som gammal, däremot så är det en bieffekt som ofta kommer av att man har haft en stark ekonomi. Att offra livets glada dagar här och nu för att sitta på en hög med pengar som gammal? Absolut inte, totalt uteslutet.
Men tjänar man någorlunda så blir det nästan oundvikligt att inte sitta på en del pengar när man blir äldre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Jag är inte så intresserad av en rättvis tävling utan mer av hur en portfölj utan eller med endast lite bitcoin i kommer att utvecklas om man mäter dess värde i BTC.
Jag bryr mig enbart om rättvisa jämförelser om en jämförelse skall göras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Just därför är det i detta sammanhang ganska ointressant att mäta hur en förmögenhet utvecklas mätt i SEK, argentinska peso, dollar eller dylikt. Jfr min uppskattning att hundra miljoner kronor kommer att räcka till en hyfsat attraktiv villa och en ny bil om trettio år.
Om jag köper 10 st. bitcoins här och nu och håller dem över 35 år, hur mäter du utvecklingen på dessa bitcoins utan en referens av något slag? Det går inte.
Det verkar som att du har svårt att skilja på antalet bitcoin du har och värdet av dina bitcoins.
Om jag köper 10 bitcoins för det pris som 1 bitcoin ligger på nu så har det ingen betydelse för antalet om priset rasar eller inte, jag kommer fortfarande ha 10 bitcoins om jag enbart håller min position och inte aktivt handlar/säljer mina BTC samt inte betalar några transaktionskostnader och transaktionsavgifter.
Det krävs en referens (motsvarighet). Detta är grunderna i ekonomisk teori. Detta bör du kunna.
Jag jämför mig inte, det var du som tog upp Sith.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Här låter det åter som du är i något slags tävling där man ska ha rättvisa regler för att se vem som är "bäst", intelligentast eller något liknande, vilket hamnar utanför trådens ämne och nog är helt ointressant för alla utom närmast berörda.
Jag tror att denna diskussion för min del är slut i och med detta inlägg, om jag inte ser tydliga tecken på att vi kommer någonstans.
Denna diskussion är slut. Jag vill inte älta samma gammalt. Men jag hoppas du förstår min poäng. Nix, men om någon vill tävla mot mig (vilket är totalt meningslöst som jag ser det) så krävs det givetvis en rättvis jämförelse.