2024-05-12, 07:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Riktigt kul att vi nu får svart på vitt när rapporterna börjar trilla in. Precis som förväntat efter att ETFerna äntligen godkändes.
Svårt att snacka bort kvartalsrapporterna.
Ja, det är svårt att snacka bort att kunderna till en av de största bankerna endast köpte ETF:er för 760k under ett helt kvartal. Det är precis de volymerna som du förutspådde va?
Citera
2024-05-12, 10:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ja, det är svårt att snacka bort att kunderna till en av de största bankerna endast köpte ETF:er för 760k under ett helt kvartal. Det är precis de volymerna som du förutspådde va?
ETF lanseringen slog fortfarande alla rekord, om det var det du ville fokusera på. Vem som köpte via vilken mäklare är då mindre intressant.

Minns när du spenderade ett halvår med att proklamera att ETFerna skulle vara helt överflödiga. Du vägrade att försöka förstå varför dom var eftertraktade, trots att jag tydligt förklarade varför.
Med facit i hand så…
Citera
2024-05-12, 10:10
Medlem
Nivån av confirmation bias i tråden är helt makalös.
Citera
2024-05-12, 10:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
ETF lanseringen slog fortfarande alla rekord, om det var det du ville fokusera på. Vem som köpte via vilken mäklare är då mindre intressant.
Jämför man äpplen med päron så kan man säkert få det till att "slog alla rekord". Kom ihåg att det redan fanns tiotals miljarder hos GBTC som helt plötsligt blev andelar i en ETF.

Citat:
Minns när du spenderade ett halvår med att proklamera att ETFerna skulle vara helt överflödiga. Du vägrade att försöka förstå varför dom var eftertraktade, trots att jag tydligt förklarade varför.
Med facit i hand så…
Du verkar lida av dåligt minne. Jag sa att det gick utmärkt att exponera sig mot bitcoin även tidigare. Det finns inga skäl att tro att det är ett helt nytt segment av köpare som nu har gått in med miljardbelopp som tidigare "inte kunde" göra detta.

Men bortsett från det ovanstående håller du alltså med om att 760k är ett belopp som man i princip kan avrunda till noll vad gäller kunder hos JPM som har valt att "investera".
Citera
2024-05-12, 10:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Men bortsett från det ovanstående håller du alltså med om att 760k är ett belopp som man i princip kan avrunda till noll vad gäller kunder hos JPM som har valt att "investera".
Kunde säkert vara tydligare, men trodde inte det behövdes.
760k är en piss i Mississippi när man jämför med helheten som alla dessa små bäckar samlar ihop tillsammans.

Var mest kul att konstatera att även Wells Fargo har öppnat dörren. Vem vet vad det betyder i framtiden mer än att det lär vara mer än dom låtit dörren m Bitcoin vara stängd.

Ok?
Citera
2024-05-12, 10:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Kunde säkert vara tydligare, men trodde inte det behövdes.
760k är en piss i Mississippi när man jämför med helheten som alla dessa små bäckar samlar ihop tillsammans.

Var mest kul att konstatera att även Wells Fargo har öppnat dörren. Vem vet vad det betyder i framtiden mer än att det lär vara mer än dom låtit dörren m Bitcoin vara stängd.

Ok?
Öppnat dörren? Hur kan de förbjuda sina kunder från att handla vad de vill på Nasdaq? Du får nog sluta läsa dessa narrativdrivna ”nyheter” från bitcoin magazine, det är uppenbart skadligt för din hjärna.

Du borde istället reflektera över varför det är i princip noll av JPM:s kunder som har köpt.
Citera
2024-05-12, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Varför tog du då upp för om jag kommer ha mer eller mindre än Sith om det inte handlade om att du ville illustrera en poäng om att han kommer att ha mer utifrån det scenario som du målade upp? Åldern är visst relevant om du ska göra en rättvis jämförelse? Om en person har fått 100 år på sig att bygga en förmögenhet och en annan person har fått 10 år på sig så är det givetvis inte en rättvis jämförelse.

Du har gått på rätt hårt i tråden om hur rik du kommer att vara när du är i 60-årsåldern, men du vill inte mäta rikedomen i BTC av någon anledning utan har fastnat i idén att man måste blanda in fiatvalutor. Frågan jag tycker är lite intressant är: Kommer din investeringsstrategi att leda till att du har en portfölj som är mer eller mindre värd än 5 BTC när du är 60 år?

Det finns minst två möjliga fall:

1) Bitcoin blir värdelös (föga sannolikt fall). Då kommer portföljen säkerligen att vara värd mer än 5 BTC.

2) Bitcoin fortsätter att öka i värde, nominellt och reellt (tämligen sannolikt fall). Trenden de senaste åren ligger på 56 procent ökat dollarvärde per år i genomsnitt. Säg att takten sjunker till 40-50 procents årligt ökat dollarvärde under de närmast kommande åren och fortsätter att avmattas under följande decennier men fortfarande ökar tillsammans med fortsatt bitcoinisering. Fungerar då din strategi att sprida ut placeringarna? Kommer din förmögenhet verkligen att vara värd 5 BTC eller mer i sextioårsåldern?

Citat:
Nej, det hade inte varit rättvist att jämföra mig med hans son för då har du inkluderat två generationer medans jag har bara fått tillgodoräkna mig 1 generation.

Jag är inte så intresserad av en rättvis tävling utan mer av hur en portfölj utan eller med endast lite bitcoin i kommer att utvecklas om man mäter dess värde i BTC.

Citat:
Skillnaderna i inflation har inte heller tagits hänsyn till, vilket är en annan faktor. 100 miljoner för 50 år sedan är inte samma sak som 100 miljoner idag.

Just därför är det i detta sammanhang ganska ointressant att mäta hur en förmögenhet utvecklas mätt i SEK, argentinska peso, dollar eller dylikt. Jfr min uppskattning att hundra miljoner kronor kommer att räcka till en hyfsat attraktiv villa och en ny bil om trettio år.

Citat:
Att prata om förmögenhet i termer av hur många bitcoins man har säger ingenting om man inte vet vad det motsvarar i en annan valuta eller tillgång. Det är relationen till andra tillgångar och/eller valutor som är det intressanta.

Om du säger: ''Jag har 2 bitcoins'' så säger det mig ingenting om jag inte vet vad det motsvarar. Det är intetsägande och informationen är totalt värdelös på egen hand.

Den informationen är väldigt intressant när man jämför med en ren bitcoinportfölj. Annars kan man mäta i uns guld eller något annat värdebevarande (dvs inte fiatvalutor). I detta fall är emellertid det enklaste och tydligaste att mäta i BTC.

Citat:
Alternativkostaden är inte det relevanta att titta på. Det relevanta är att göra en jämförelse som är så nära en äpple till äpple jämförelse som möjligt.

Om man köper enskilda aktier exempelvis så är det enda rimliga att jämföra med ett aktieindex inom den marknad som ens enskilda aktier tillhör.

Att jämföra apelsiner med äpplen säger inte särskilt mycket.

Här låter det åter som du är i något slags tävling där man ska ha rättvisa regler för att se vem som är "bäst", intelligentast eller något liknande, vilket hamnar utanför trådens ämne och nog är helt ointressant för alla utom närmast berörda.

Jag tror att denna diskussion för min del är slut i och med detta inlägg, om jag inte ser tydliga tecken på att vi kommer någonstans.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-05-12 kl. 11:21.
Citera
2024-05-12, 11:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Du borde istället reflektera över varför det är i princip noll av JPM:s kunder som har köpt.
Är inte så intressant att dyka djupare i det om det nu ens stämmer när man kan konstatera att lanseringen av Bitcoin ETFerna slog alla rekord. Det liksom räcker så för nu, så kan man göra en ny analys till hösten och vintern sen.
Citera
2024-05-12, 11:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Är inte så intressant att dyka djupare i det om det nu ens stämmer när man kan konstatera att lanseringen av Bitcoin ETFerna slog alla rekord. Det liksom räcker så för nu, så kan man göra en ny analys till hösten och vintern sen.
Ok, när ditt första lögnaktiga narrativ blev avslöjat som trams så skiftar du direkt till ett helt annat, och låtsas som ingenting?
Citera
2024-05-12, 11:17
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ok, när ditt första lögnaktiga narrativ blev avslöjat som trams så skiftar du direkt till ett helt annat, och låtsas som ingenting?
Brukar bli så här för dig när du fått svar på tal och inte ha något annat att komma med 😁
Citera
2024-05-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Bagdad Bob (HasseKlasse):

"Skarp korrektion, systemisk stress och bankkrascher betyder att det börjar se bra ut i ekonomin"

"Pensionsfonderna kommer aldrig att investera i BTC" (en månad innan de börjar investera i BTC).

Bitcoiners:

Alltfler banker kommer att krascha, bitcoiniseringen fortskrider.

Pensionsfonderna har börjat investera i BTC precis som vi - i åratal - hävdat att de kommer att göra.

Varför inte bara medge att du inte har en aning om vad som sades på den vanliga pressträffen inför den vanliga kvartalsrapporten från kanadensiska centralbanken. Eller att institutionerna inte rusade till ETF:erna som ni hoppats och förutspått, det bidde verkligen bara en tummetott och nu är den hajpen också över. Halveringen gav heller inte någon prisdubblering, det blev snarare en nedgång. Och nu står ni här och famlar efter falska nyheter för att försöka hålla liv i lågan som flämtar.
Citera
2024-05-12, 11:25
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Brukar bli så här för dig när du fått svar på tal och inte ha något annat att komma med 😁
??

Pratar du om dig själv istället för mig nu igen? Du blev motbevisad på samtliga punkter, vilket måste ha varit rejält pinsamt.

Du drar sedan till med en helt annan lögn och låtsas som om ingenting hade hänt.

Låt oss påminna dig om vad som diskuterades från början: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering

Verkligheten var alltså den rakt motsatta mot det du och dina favoritskribenter på twitter försöker påskina.

Om du vill så kan vi även gå igenom din lögn om "rekord" och få dig att se ännu mer korkad ut. Säg gärna till i så fall, men först kanske du kan erkänna att dina senaste inlägg i diskussionen har varit helt åt skogen fel.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2024-05-12 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in