Citat:
Ursprungligen postat av
Trollkarlspelle
Varför tog du då upp för om jag kommer ha mer eller mindre än Sith om det inte handlade om att du ville illustrera en poäng om att han kommer att ha mer utifrån det scenario som du målade upp? Åldern är visst relevant om du ska göra en rättvis jämförelse? Om en person har fått 100 år på sig att bygga en förmögenhet och en annan person har fått 10 år på sig så är det givetvis inte en rättvis jämförelse.
Du har gått på rätt hårt i tråden om hur rik du kommer att vara när du är i 60-årsåldern, men du vill inte mäta rikedomen i BTC av någon anledning utan har fastnat i idén att man måste blanda in fiatvalutor. Frågan jag tycker är lite intressant är: Kommer din investeringsstrategi att leda till att du har en portfölj som är mer eller mindre värd än 5 BTC när du är 60 år?
Det finns minst två möjliga fall:
1) Bitcoin blir värdelös (föga sannolikt fall). Då kommer portföljen säkerligen att vara värd mer än 5 BTC.
2) Bitcoin fortsätter att öka i värde, nominellt och reellt (tämligen sannolikt fall). Trenden de senaste åren ligger på 56 procent ökat dollarvärde per år i genomsnitt. Säg att takten sjunker till 40-50 procents årligt ökat dollarvärde under de närmast kommande åren och fortsätter att avmattas under följande decennier men fortfarande ökar tillsammans med fortsatt bitcoinisering. Fungerar då din strategi att sprida ut placeringarna? Kommer din förmögenhet verkligen att vara värd 5 BTC eller mer i sextioårsåldern?
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollkarlspelle
Nej, det hade inte varit rättvist att jämföra mig med hans son för då har du inkluderat två generationer medans jag har bara fått tillgodoräkna mig 1 generation.
Jag är inte så intresserad av en rättvis tävling utan mer av hur en portfölj utan eller med endast lite bitcoin i kommer att utvecklas om man mäter dess värde i BTC.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollkarlspelle
Skillnaderna i inflation har inte heller tagits hänsyn till, vilket är en annan faktor. 100 miljoner för 50 år sedan är inte samma sak som 100 miljoner idag.
Just därför är det i detta sammanhang ganska ointressant att mäta hur en förmögenhet utvecklas mätt i SEK, argentinska peso, dollar eller dylikt. Jfr min uppskattning att hundra miljoner kronor kommer att räcka till en hyfsat attraktiv villa och en ny bil om trettio år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollkarlspelle
Att prata om förmögenhet i termer av hur många bitcoins man har säger ingenting om man inte vet vad det motsvarar i en annan valuta eller tillgång. Det är relationen till andra tillgångar och/eller valutor som är det intressanta.
Om du säger: ''Jag har 2 bitcoins'' så säger det mig ingenting om jag inte vet vad det motsvarar. Det är intetsägande och informationen är totalt värdelös på egen hand.
Den informationen är väldigt intressant när man jämför med en ren bitcoinportfölj. Annars kan man mäta i uns guld eller något annat värdebevarande (dvs inte fiatvalutor). I detta fall är emellertid det enklaste och tydligaste att mäta i BTC.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollkarlspelle
Alternativkostaden är inte det relevanta att titta på. Det relevanta är att göra en jämförelse som är så nära en äpple till äpple jämförelse som möjligt.
Om man köper enskilda aktier exempelvis så är det enda rimliga att jämföra med ett aktieindex inom den marknad som ens enskilda aktier tillhör.
Att jämföra apelsiner med äpplen säger inte särskilt mycket.
Här låter det åter som du är i något slags tävling där man ska ha rättvisa regler för att se vem som är "bäst", intelligentast eller något liknande, vilket hamnar utanför trådens ämne och nog är helt ointressant för alla utom närmast berörda.
Jag tror att denna diskussion för min del är slut i och med detta inlägg, om jag inte ser tydliga tecken på att vi kommer någonstans.