• 1
  • 2
2006-07-19, 14:25
Medlem
Mysonoxens avatar
Varför inte en liten mattävling på FB? Har sett att andra matforum haft en sådan och när jag läste detta fick jag givetvis idén att starta en på FB. Idén är givetvis att några hittar på ett eget recept och så kan en jury bestående av en 3-4 oberoende personer laga till rätterna på var sitt håll och smakbedöma.

Man kanske skulle ha en övre gräns på 50 - 100 spänn per rätt också så man har råd att laga till grejerna samt att ingredienserna ska gå att få tag i. Om någon t.e.x kommer med ett recept på vaktelägg med belugakaviar i sås gjord på Colares-vin är det ju inte lätt att få fram ingredienserna.

Nå, vad tycker ni om idén?
Citera
2006-07-19, 15:11
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Varför inte en liten mattävling på FB? Har sett att andra matforum haft en sådan och när jag läste detta fick jag givetvis idén att starta en på FB. Idén är givetvis att några hittar på ett eget recept och så kan en jury bestående av en 3-4 oberoende personer laga till rätterna på var sitt håll och smakbedöma.

Man kanske skulle ha en övre gräns på 50 - 100 spänn per rätt också så man har råd att laga till grejerna samt att ingredienserna ska gå att få tag i. Om någon t.e.x kommer med ett recept på vaktelägg med belugakaviar i sås gjord på Colares-vin är det ju inte lätt att få fram ingredienserna.

Nå, vad tycker ni om idén?

Jag tycker det är en strålande idé! Jag ställer gärna upp som oberoende domare. Jag har inte så bra fantasi så jag kan skapa nya bra intressanta recept, men jag är en jävel på att laga mat efter recept.

Problemet är väl att jag inte kan laga hur många rätter som helst. Skall vi ha en jury som tar fram ca 5 recept som jag + andra som vill, kan laga och provsmaka? Eller vad har du för funderingar kring det, Myson?
Citera
2006-07-19, 16:21
Medlem
Bråkmakarns avatar
Låter utmärkt myson!

Om jag får föreslå, så kan juryn lägga fram exempelvis 5 ingredienser som rätten ska innehålla, så får dom tävlande laga utefter det, och dom får använda andra ingredienser också, naturligtvis, men dom 5 som juryn lagt fram ska vara med på nåt vis.

Skulle bli kul att läsa mice an place-listorna (om såna ska skrivas, kanske är lite overkill)
Citera
2006-07-19, 16:35
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Låter utmärkt myson!

Om jag får föreslå, så kan juryn lägga fram exempelvis 5 ingredienser som rätten ska innehålla, så får dom tävlande laga utefter det, och dom får använda andra ingredienser också, naturligtvis, men dom 5 som juryn lagt fram ska vara med på nåt vis.

Skulle bli kul att läsa mice an place-listorna (om såna ska skrivas, kanske är lite overkill)

Det låter som en utmärkt idé! Annars har jag ett fint recept på fläderbloms-marshmallows, men slänger gärna ihop någonting utifrån färdiga kriterier.

Men 5 stycken ingredienser? Utöver kryddning har man ju sällan så mycket mer än så. Jag gillar enkel god mat med fina råvaror, inte sådan där överdrivet avancerad 80-tals skrytmat.

2-3 ingredienser tycker jag räcker, och då någon form av huvudingrediens plus basvaror, t.ex. lamm plus potatis.
Citera
2006-07-19, 16:41
Medlem
Bråkmakarns avatar
Ja, dom råvaror jag tänkte på skulle kunna vara, kyckling (vilken del som helst), potatis, bönor, persilja, grädde (exempelvis). Men du har rätt, ett par-tre ingredienser är nog tillräckligt
Citera
2006-07-19, 17:00
Medlem
Mysonoxens avatar
OK jag ställer själv gärna upp i juryn med skint. Ska bli kul att se vad som kokas ihop av FB-kockarna.
Gärna fler förslag på en individuell utformning av tävlingen.

Kanske ska delas upp i en tävling för för-, varmrätter och desserter? Spåna på!
Citera
2006-07-19, 17:02
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skint
Jag tycker det är en strålande idé! Jag ställer gärna upp som oberoende domare. Jag har inte så bra fantasi så jag kan skapa nya bra intressanta recept, men jag är en jävel på att laga mat efter recept.

Problemet är väl att jag inte kan laga hur många rätter som helst. Skall vi ha en jury som tar fram ca 5 recept som jag + andra som vill, kan laga och provsmaka? Eller vad har du för funderingar kring det, Myson?

Det låter bra, vi kör en deadline men rätt långt fram tills alla recept ska vara inskickade, och sen en poll där FB' s läsare själva väljer ut sin favorit, och de fem som vinner går till final.
Citera
2006-07-19, 17:05
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Ja, dom råvaror jag tänkte på skulle kunna vara, kyckling (vilken del som helst), potatis, bönor, persilja, grädde (exempelvis). Men du har rätt, ett par-tre ingredienser är nog tillräckligt

Okej, då är jag med dig! Jag tänkte mer att persilja, grädde och dylikt skulle kunna falla under "övriga ingredienser". Lite trist annars om man tvingas använda wasabi i caesar-salladen man slängt ihop.

De som har möjlighet får sedan gärna publicera bilder på sina kulinariska mästerverk, sådant är roligt att se!
Citera
2006-07-19, 17:06
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
Det låter som en utmärkt idé! Annars har jag ett fint recept på fläderbloms-marshmallows, men slänger gärna ihop någonting utifrån färdiga kriterier.

Men 5 stycken ingredienser? Utöver kryddning har man ju sällan så mycket mer än så. Jag gillar enkel god mat med fina råvaror, inte sådan där överdrivet avancerad 80-tals skrytmat.

2-3 ingredienser tycker jag räcker, och då någon form av huvudingrediens plus basvaror, t.ex. lamm plus potatis.

Lägg gärna ditt recept på fläderbloms-marshmallows i den klistrade recepttråden, Hin Håle, det låter gott!
Citera
2006-07-19, 17:30
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
OK jag ställer själv gärna upp i juryn med skint. Ska bli kul att se vad som kokas ihop av FB-kockarna.
Gärna fler förslag på en individuell utformning av tävlingen.

Kanske ska delas upp i en tävling för för-, varmrätter och desserter? Spåna på!

Det skall bli riktigt kul. Vi får se till att ta bilder på det vi lagat ihop så att den som tänkt ut receptet kan godkänna det!
Citera
2006-07-19, 17:34
Medlem
Wittgensteins avatar
50-100 kronor gånger X inlämnade bidrag kan bli en väldig massa pengar för de som ingår i juryn.
Citera
2006-07-19, 17:35
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skint
Det skall bli riktigt kul. Vi får se till att ta bilder på det vi lagat ihop så att den som tänkt ut receptet kan godkänna det!

Japp, det ska bli festligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in