2023-01-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tittar man hur det ser ut i Sverige är det bara i princip lagret med matjord du äger, du hat ingen rättighet att betrakta malm från din egen mark. Inte heller rättigheten till ev. olja som ev kan finnas där.
Förutom om du hittar spillolja..då är plötsligt skiten din oavsett hur djupt ner det är..
Citera
2023-01-14, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Blev lite fundersam kring detta efter att ha läst tråden om sällsynta mineraler som hittats i Sverige 700m under marken.

Om jag köper en bit land. Hur långt ner under mark sträcker sig ägandeskapet rent juridiskt? Till jordens kärna?
Finns det några klausuler i avtal och dylikt, eller i svensk/internationell lag,, som har med denna punkten?

Får man gräva och bygga gruvor som man vill på sin mark (väldigt väldigt djupt), förutsatt att det inte är en fara för andra?
Du kan inte gräva ens 100 meter nedåt om din tomt är på 1000 kvm. Du behöver mycket mer mark för att bygga ramper mm infrastruktur för att kuna gräva. Kirunagruvan är 1600 m djup men tar upp 4 km på ytan! De behöver så mycket yta att de nu ska flytta hela staden Kiruna. Och detta är alltså för att kunna komma ner till ca 1600 meter. Så nej, du kan inte ha en djup gruva på din hustomt.
Citera
2023-01-14, 18:53
Avstängd
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipsochdipp
Om man startar ett bolag med avsikt att bryta sin egen mark då? Avtal med kommun? Ett godkännande från markägaren vore enkel att få då om det är ett kriterium

Det borde vara det enda sättet att skydda sin mark lagligt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Minerallagen

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...45_sfs-1991-45

https://www.sgu.se/bergsstaten/lagst...en-minerallag/
Citera
2023-01-14, 18:58
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Så i princip allt under en halvmeter-meter äger jag inte alltså.
Finns det något fall i Sverige där någon hittat värdefulla mineraler/malm eller annat där staten gått in och claimat allt?

Nej det stämmer inte.

Mark är indelad i fastigheter och en fastighet går i princip tlll jordens mitt, även uppåt hur långt som helst.

Det betyder inte att man har oinskräkt rätt att göra precis som man vill. Utan ens äganderätt begränsas av andra rättigheter. Man kan t.ex inte sätta igen ett dike på sin mark för att sedan svämma över grannens mark. Likaså kan staten ge sig rätten att dra en ledning eller väg genom någon annans mark.

Rätten till mineralerna på ens marktillaller den som har ett bearbetningstillstånd, vilket man kan få efter ett undersökningstillstånd. Har man ett bearbetingstillstånd så kan man där efter få ett miljötillstånd och efter det så kan man kanske få bygglov också.
Citera
2023-01-14, 20:03
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tittar man hur det ser ut i Sverige är det bara i princip lagret med matjord du äger, du hat ingen rättighet att betrakta malm från din egen mark. Inte heller rättigheten till ev. olja som ev kan finnas där.
Det där är ju knepigt, på något vis tycker man att man ändå rår om marken och vad som eventuellt ligger djupare. Hur blir det i så fall i motsatt riktning, har man någon äganderätt uppåt? Kan man på något sätt förbjuda att någon förhåller sig ovanför?
Citera
2023-01-14, 20:25
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Det där är ju knepigt, på något vis tycker man att man ändå rår om marken och vad som eventuellt ligger djupare. Hur blir det i så fall i motsatt riktning, har man någon äganderätt uppåt? Kan man på något sätt förbjuda att någon förhåller sig ovanför?

Till jordens mittpunkt och oänddligt uppåt, så är teorin i praktiken så är det ju ingen som vet för än det prövas juridiskt.
Citera
2023-01-14, 20:58
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Till jordens mittpunkt och oänddligt uppåt, så är teorin i praktiken så är det ju ingen som vet för än det prövas juridiskt.
Näe, det känns i allra högsta grad teoretiskt.
Citera
2023-01-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Absolut, men jag tror aldrig det prövats juridiskt speciellt högt. Du kan till ex. Inte ifrågasätta en satelit.
Men helt klart om vi pratar normal byggnadshöjd dvs. några 100 meter. Dessutom kan du faktiskt ifrågasätta skuggor från tilltagande fastigheter.
Citera
2023-01-14, 21:08
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
ca 20-30 cm.

Hittar du någon fyndighet så är det nog bara 1cm.

20-30 cm under ytan räcker inte ens till att förvara mat i.

Har du köpt mark med syfte att bygga på den så är det inte alls ovanligt att man har källarvåningar som går 4-5 meter under jorden.
Citera
2023-01-14, 21:21
Medlem
Citat:
Blev lite fundersam kring detta efter att ha läst tråden om sällsynta mineraler som hittats i Sverige 700m under marken.

Om jag köper en bit land. Hur långt ner under mark sträcker sig ägandeskapet rent juridiskt? Till jordens kärna?
Finns det några klausuler i avtal och dylikt, eller i svensk/internationell lag,, som har med denna punkten?

Får man gräva och bygga gruvor som man vill på sin mark (väldigt väldigt djupt), förutsatt att det inte är en fara för andra?

Tvistigt kan det bli iallafall, här är en artikel från när de ville bygga bussterminalen i Katarinaberget under några privata fastigheter i Slussen, Stockholm.

https://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/20...atarinaberget/

De kom tydligen överens på något vis, hur vet jag inte, men uppenbart har man äganderätt.
Citera
2023-01-14, 21:28
Medlem
HoppaTages avatar
Citat:
Så i princip allt under en halvmeter-meter äger jag inte alltså.
Finns det något fall i Sverige där någon hittat värdefulla mineraler/malm eller annat där staten gått in och claimat allt?

Reglen är väll att om man hittar tex guld på någons mark så får markägaren och den som sökt tillstånd att leta efter fyndigheter dela på typ 1%.
Skulle faktakolla mig själv men de är ju lördagskväll skål!
Citera
2023-01-14, 21:28
Medlem
olasvenssons avatar
Du äger ner till Jordens mitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in