Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-13, 22:05
  #1
Medlem
Jag är en fredlig 2-barns far på 46 år. Vill bara bli respekterad och lämnad ifred. Men så enkelt är det inte. Tydligen är jag fair game för allehanda pikar osv.

Vet ju själv hur vissa liksom känns ofarliga att luta sig över om man så säger. Nu verkar jag befinna mig där själv. Får ingen respekt vare sig på jobbet eller privat.

Hur ska man göra för att ta sig ut detta utan att vara otrevlig?
__________________
Senast redigerad av Locifer 2023-01-13 kl. 22:23.
Citera
2023-01-13, 22:08
  #2
Medlem
ShonoZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag är en fredlig 2-barns far på 46 år. Vill bara bli respekterad och lämnad ifred. Men så enkelt är det inte. Tydligen är jag fair game gör allehanda pikar osv.

Vet ju själv hur vissa liksom känns ofarliga att luta sig över om man så säger. Nu verkar jag befinna mig där själv. Får ingen respekt vare sig på jobbet eller privat.

Hur ska man göra för att ta sig ut detta utan att vara otrevlig?

Vilken typ av respekt menar du? Kan du skriva typ det sista som fick dig att tänka att du inte blir respekterad.
Finns många olika sätt men beroende hur du blir orespekterad.
Citera
2023-01-13, 22:09
  #3
Medlem
volvo666s avatar
Alla bjuder in att göras åtlöje till och det händer att folk ger sig på det men det händer bara en gång om man är duktigt toxisk eller likgiltig i sin respons själv tror jag inte på uttrycket kill them with kindness men det är också en metod
__________________
Senast redigerad av volvo666 2023-01-13 kl. 22:12.
Citera
2023-01-13, 22:12
  #4
Medlem
Ollonbos avatar
Tiga är guld, tala är silver.
Har aldrig haft problem med någon så länge jag inte pratar med dem.
Citera
2023-01-13, 22:14
  #5
Moderator
Humbugs avatar
Om man är snäll med sin medmänniskor, lyssnar och hjälper till när det behövs, kommer respekten på köpet. Man får arbeta för den då den sällan kommer gratis.

Så ansträng dig lite och var inte rädd för att fråga om din partner behöver något. Köp presenter och bjud på bio eller nåt sånt. Hjälp arbetskamraterna med problem de har och var inte rädd för att ta på dig uppgifter som andra kanske ratar. Gör du detta blir du också respekterad.
__________________
Senast redigerad av Humbug 2023-01-13 kl. 22:17.
Citera
2023-01-13, 22:17
  #6
Avstängd
Hitlers.Hemlighet.s avatar
Det finns olika typer av respekt.
Kvinnor går igång på samma grej som män istället undviker.
Kvinnor och män reagerar kemiskt helt olika på samma beteende.

Snäll var ju Jesus, men han hängde man ju på korset. SåattääÄäÄhH....
Citera
2023-01-13, 22:18
  #7
Medlem
Du får ingen respekt eftersom du är ingenting för dessa människor. Antingen hittar du nya människor att omge dig med eller så blir du det som kräver deras respekt. Det kan vara möjligt eller inte beroende på vem de är och vem du är.
Citera
2023-01-13, 22:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Vilken typ av respekt menar du? Kan du skriva typ det sista som fick dig att tänka att du inte blir respekterad.
Finns många olika sätt men beroende hur du blir orespekterad.

Svårt att sätta fingret på. Men diverse pikar om det mesta. Respektlöst beteende helt enkelt.
__________________
Senast redigerad av Locifer 2023-01-13 kl. 22:25.
Citera
2023-01-13, 22:23
  #9
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Om man är snäll med sin medmänniskor, lyssnar och hjälper till när det behövs, kommer respekten på köpet. Man får arbeta för den då den sällan kommer gratis.

Så ansträng dig lite och var inte rädd för att fråga om din partner behöver något. Köp presenter och bjud på bio eller nåt sånt. Hjälp arbetskamraterna med problem de har och var inte rädd för att ta på dig uppgifter som andra kanske ratar. Gör du detta blir du också respekterad.
Å fy fan lite gammal hederlig medmänsklighet
Nädå det är nog de riktiga tipsen och kanske delvis därför ingen hånar mig trots dagliga öppningar men rent konkret så landar det där du pratar om inte i något man kan få effekt av på måndag att lära sig avskala deras förväntningar på reaktion däremot men det kräver ju också sin man
__________________
Senast redigerad av volvo666 2023-01-13 kl. 22:27.
Citera
2023-01-13, 23:09
  #10
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag är en fredlig 2-barns far på 46 år. Vill bara bli respekterad och lämnad ifred. Men så enkelt är det inte. Tydligen är jag fair game för allehanda pikar osv.

Vet ju själv hur vissa liksom känns ofarliga att luta sig över om man så säger. Nu verkar jag befinna mig där själv. Får ingen respekt vare sig på jobbet eller privat.

Hur ska man göra för att ta sig ut detta utan att vara otrevlig?
Sig ifrån och hämnas, så får man respekt.
Citera
2023-01-14, 09:42
  #11
Medlem
Det är väl bara att fråga varför de pratar/agerar som de gör?
"Vad menar du egentligen med ditt respektlösa beteende" ?

Fungerar inte det så flina lite o säg att du skall skära halsen av dem när de kommer hem från krogen någon mörk natt,
Klappa dem på axeln o nämn deras barn med förnamn o fråga om de gillar sina barn.
Finns många olika sätt.

Det brukar vara tre olika saker som inger respekt.
Pengar.
Längd.
Muskler.

Längden är svår att göra något åt och pengar växer inte heller på träd, så då återstår musklerna.
Träna och bli stark.

Sluta även umgås med giftiga människor.
Citera
2023-01-14, 15:13
  #12
Medlem
CC75s avatar
Innan jag svarar skulle jag vilja ha några konkreta och detaljerade exempel på när du känner att folk är respektlös mot dig. Vad säger de, hur säger de det, i vilken kontext? Ställer frågorna då detta med respekt är så differentierat att det är svårt att ge ett bra svar utan att veta mer.

// CC
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback