2024-03-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-sson
Tänkte höra om det är någon som kan förklara varför man har en rapporteringsgräns till skattemyndigheten på 30 auktioner. Jag kan förstå att man har en gräns på 2000 euro, och det är väl för att man kan sälja på olika sajter, och då ska varje rapportera in. Det kan väl inte finnas mycket mer än 2-3 sajter att sälja på, alltså sidor som är värda att lägga jobb på. Tradera, blocket, och kanske någon till som jag ej känner till. När det gäller blocket kan det väl bara vara om man väljer köpskydd, som dom har koll på pengatransaktioner. Då håller dom inne med pengarna tills mottagaren fått varan och godkänt den.

Antagligen eftersom "De flesta" icke näringsidkare inte kommer I närheten av 30 försäljningar/annonser per år.
Som näringsidkare finns inget fribelopp du kan tjäna.
Citera
2024-03-11, 09:54
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Antagligen eftersom "De flesta" icke näringsidkare inte kommer I närheten av 30 försäljningar/annonser per år.
12 cd skivor
8 lp skivor
4 parfymer
4 st begagnade barnplagg
2 begagnade märkessjkortor

Oh-oh!
Peller, call the Skatteverket! Calling all units! Major tax evasion detected!
Citera
2024-03-11, 10:03
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
300 kanske per år sedan 2020. Det är mest skit. Jag rekommenderar att man börjar sälja och en del billigt kan man köpa till sina projekt så man har något att pilla med vid sidan av.

Jag når inte upp till summan i det ekonomiska läget nu men det släpper nog rätt snart. Millimeter efter millimeter så ökar försäljningarna.
Citera
2024-03-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logics
12 cd skivor
8 lp skivor
4 parfymer
4 st begagnade barnplagg

Oh-oh!

En servis. Styckvis såklart!
Citera
2024-03-11, 11:14
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutand
En servis. Styckvis såklart!
Nä, det är klart, man ska ju helst sälja sådana skivor i buntar a 25st:

https://www.tradera.com/item/340588/...and-snotty-cd-

https://www.tradera.com/item/340584/...n-cd-maxi-1996

https://www.tradera.com/item/210905/...84-uk-2lp-1988

https://www.tradera.com/item/210901/...-delux-edition

https://www.tradera.com/item/340606/...-press-toppex-

https://www.tradera.com/item/340448/...7/onkel-kankel

Men det är klart, enligt dig så skulle det väl vara smartast att sälja alla dina CD, LP, kläder, barnleksaker, vinterdäck och soffan tillsammans (servisen får köparen med på köpet), på detta viset så får man ju bäst betalt, eller hur.
Senast redigerad av logics 2024-03-11 kl. 12:10.
Citera
2024-03-11, 12:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
12 cd skivor
8 lp skivor
4 parfymer
4 st begagnade barnplagg

Oh-oh!

Fast i grunden är det väl rimligt att de rapporterar försäljare som år ut och år in bedriver omfattande försäljning på Tradera? Att de rapporterar är ju inte samma sak som att det kommer utkrävas skatt?
Citera
2024-03-11, 12:47
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast i grunden är det väl rimligt att de rapporterar försäljare som år ut och år in bedriver omfattande försäljning på Tradera? Att de rapporterar är ju inte samma sak som att det kommer utkrävas skatt?
Jag tycker att det är absolut rimligt. Men peller skrev - ""De flesta" icke näringsidkare inte kommer I närheten av 30 försäljningar/annonser per år".
Detta påstående är skrattretande.
Senast redigerad av logics 2024-03-11 kl. 12:50.
Citera
2024-03-11, 12:56
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är absolut rimligt. Men peller skrev - ""De flesta" icke näringsidkare inte kommer I närheten av 30 försäljningar/annonser per år".

Jag säljer saker om det kan ge mig något värde som jag kan göra något med.

Typ en hundralapp för en CD-skiva? Nej då åker den i soptunnan. Men kan jag sälja något som ger i alla fall 1000 kr eller mer så kan det vara värt besväret, men det gör jag inte ens en gång per år.

Vettefan hur jag skulle lycklas komma upp i 30 försäljningar på ett år? Som heltidsarbetande plus bisyssla på sidan om vanliga jobbet, så skulle jag inte ha tid att sälja så mycker per år. Tror inte de flesta andra heltidsarbetande har det heller.
Citera
2024-03-11, 12:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Ja det ör nog många som kommer upp i det men i slutändan tjänar relativt lite pengar.
Citera
2024-03-11, 13:04
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag säljer saker om det kan ge mig något värde som jag kan göra något med.

Typ en hundralapp för en CD-skiva? Nej då åker den i soptunnan. Men kan jag sälja något som ger i alla fall 1000 kr eller mer så kan det vara värt besväret, men det gör jag inte ens en gång per år.

Vettefan hur jag skulle lycklas komma upp i 30 försäljningar på ett år? Som heltidsarbetande plus bisyssla på sidan om vanliga jobbet, så skulle jag inte ha tid att sälja så mycker per år. Tror inte de flesta andra heltidsarbetande har det heller.
Du jobbar heltid, kudos till dig. Det finns massvis med folk som blivit av med jobbet under dessa hårda tider, jag jobbar själv halvtid och får skitlön, behöver nu absolut sälja av mitt skräp för att dryga ut matkassan. En hundring extra tackar jag inte nej till.

Det är fullt möjligt att peller är 15 år gammal och har inte hunnit skaffa sig ägodelar än, men många av oss som är över 50 eller 60 har massvis med skräp liggande hemma som vi har hunnit köpa på oss under alla gångna år. Mycket arvgods också och det handlar inte om några Vincent van Gogh målningar för 55 biljoner kronor, utan hundratals saker som kostar allt från 10 till 300/500 kr.
Citera
2024-03-11, 16:38
Medlem
Har sålt ca 150 grejer under 2023 på Tradera. Sålt ca 30 grejer på Blocket med frakt.

Om jag går med 50000 kr i vinst så ska jag skatta. Men om jag köpt allt till nypris eller ja, sålt för det jag köpt grejerna för ungefär, ska jag rapportera in det då och strunta i Skatteverket? Hur vet Skatteverket vad jag fått betala för prylarna?
Citera
2024-03-11, 17:04
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esum
Har sålt ca 150 grejer under 2023 på Tradera. Sålt ca 30 grejer på Blocket med frakt.

Om jag går med 50000 kr i vinst så ska jag skatta. Men om jag köpt allt till nypris eller ja, sålt för det jag köpt grejerna för ungefär, ska jag rapportera in det då och strunta i Skatteverket? Hur vet Skatteverket vad jag fått betala för prylarna?
Vem ska du rapportera in det till?
SKV tillämpar omvänd bevisbörda. Blir det problem så är det du som måste uppvisa alla kvitton och bevisa att du har sålt utan vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in