2024-03-11, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logics
12 cd skivor
8 lp skivor
4 parfymer
4 st begagnade barnplagg
2 begagnade märkessjkortor

Oh-oh!
Peller, call the Skatteverket! Calling all units! Major tax evasion detected!

Och dessa känner du dig manad lägga på en plattform som sköter betalningen åt dig?

Men visst. Du blir rapporterad.
Än sen då?
Citera
2024-03-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
300 kanske per år sedan 2020. Det är mest skit. Jag rekommenderar att man börjar sälja och en del billigt kan man köpa till sina projekt så man har något att pilla med vid sidan av.

Jag når inte upp till summan i det ekonomiska läget nu men det släpper nog rätt snart. Millimeter efter millimeter så ökar försäljningarna.

Du har alltså tid att lägga upp och göra avslut på I princip en pryl om dagen året runt?

Jag känner ingen som kommer I närheten av det.
Citera
2024-03-11, 17:18
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är absolut rimligt. Men peller skrev - ""De flesta" icke näringsidkare inte kommer I närheten av 30 försäljningar/annonser per år".
Detta påstående är skrattretande.

Nej jag känner onekligen ingen som orkar pilla med styckesförsäljning av prylar som ger 2okr/st om ens det.

Men orkar du sälja av sådant du samlat på dig under årens lopp för växelmynt (baserat på vad du listade) så gott nog.
Citera
2024-03-11, 17:56
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Nej jag känner onekligen ingen som orkar pilla med styckesförsäljning av prylar som ger 2okr/st om ens det.

Men orkar du sälja av sådant du samlat på dig under årens lopp för växelmynt (baserat på vad du listade) så gott nog.
Växelmynt? 20 kronors prylar?
Det fanns flera LP skivor i 600-900 kr klassen som jag har länkat till men dessa har du valt att inte lägga märke till.
Jag känner massor med folk som säljer prylar på Tradera för 100/200 kr styck.
Citera
2024-03-11, 18:26
Medlem
logicss avatar
Citat:
Och dessa känner du dig manad lägga på en plattform som sköter betalningen åt dig?

Men visst. Du blir rapporterad.
Än sen då?
Spela inte dum nu. Sluta fantisera och spela besserwisser. Vilka plattformar jag väljer att lägga upp mina annonser på är totalt irrelevant i sammanhanget. Dina exakta ord var: "De flesta" icke näringsidkare inte kommer I närheten av 30 försäljningar/annonser per år".
Total nonsens. Jag har lagt upp 53 annonser på Tradera förra året (verktyg, kläder, cd och lp) Är jag en näringsidkare nu? Känner många som lägger upp 60/80/90/100 annonser om året - begagnade barnkläder, lp, cd, kassetter, lampor, jul tallrikar, tavlor, servisdelar (!), gammal elektronik, verktyg. Och det är deras egna prylar dom säljer, som dom har köpt en gång i tiden och betalat dyrt för. Struntpengar för dig kanske men inte för många andra.
Senast redigerad av logics 2024-03-11 kl. 18:34.
Citera
2024-03-11, 18:36
Medlem
Citat:
Spela inte dum nu. Sluta fantisera och spela besserwisser. Vilka plattformar jag väljer att lägga upp mina annonser på är totalt irrelevant i sammanhanget. Dina exakta ord var: "De flesta" icke näringsidkare inte kommer I närheten av 30 försäljningar/annonser per år".
Total nonsens. Jag har lagt upp 53 annonser på Tradera förra året (verktyg, kläder, cd och lp) Är jag en näringsidkare nu? Känner många som lägger upp 60/80/90/100 annonser om året - begagnade barnkläder, lp, cd, kassetter, lampor, jul tallrikar, tavlor, servisdelar (!), gammal elektronik, verktyg. Struntpengar för dig kanske men inte för många andra.

Helt rätt.
Det finns undantag från alla regler så gör dig inte dum själv.

Vidhåller fortfarande att de flesta icke näringsidkare kommer aldrig upp I trettio annonser per år på begagnade prylar.

Jag har lagt ut två varor under 2023 där jag ansåg min tidsåtgång att sälja denna vara I förhållande till förväntat försäljningspris.
Resterande prylar som kunnat inbringa någon tusenlapp tillsammans hamnade hos Goodwill eller på tippen då jag och alla andra I min bekantskapskrets värdesätter en timme fritid högre än hundra kronor.

Säljer du varor I vinstsyfte är du Näringsidkare.
Avyttrar du personligt lösöre är du det inte.

Och det är av högsta vikt för DAC7 vilken plattform du använder.
Citera
2024-03-11, 18:53
Medlem
logicss avatar
Citat:
Helt rätt.
Det finns undantag från alla regler så gör dig inte dum själv.

Vidhåller fortfarande att de flesta icke näringsidkare kommer aldrig upp I trettio annonser per år på begagnade prylar.

Jag har lagt ut två varor under 2023 där jag ansåg min tidsåtgång att sälja denna vara I förhållande till förväntat försäljningspris.
Resterande prylar som kunnat inbringa någon tusenlapp tillsammans hamnade hos Goodwill eller på tippen då jag och alla andra I min bekantskapskrets värdesätter en timme fritid högre än hundra kronor.

Säljer du varor I vinstsyfte är du Näringsidkare.
Avyttrar du personligt lösöre är du det inte.

Och det är av högsta vikt för DAC7 vilken plattform du använder.
Just där har vi problemet. Folk dömer allt och alla efter sig själva (sin lönenivå) eller sin omgivning . Peller har minsann svårt att förstå hur folk inte skänker sina ägodelar till Godwill "för det handlar ju bara om någon tusenlapp" utan orkar sälja dem på Tradera. Usch, dessa parasiter, näringsidkare och skattesmitare, hur orkar dom egentligen??
Citera
2024-03-11, 19:09
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Du har alltså tid att lägga upp och göra avslut på I princip en pryl om dagen året runt?

Jag känner ingen som kommer I närheten av det.
Ja, delvis måste man tycka att det är roligt och det tar inte mycket tid. En minut per annons. Den består av två meningar och fem bilder. Klart. Bilderna tagna innan. Sedan tar det en sekund and bumpa eller lägga upp annonsen igen om den inte blivit såld.

Såldld för 500:-. 50:- i avgift
pengar in: 450:- för den minuten. Dock ska den packas först. Säg plus fem minuter. 450:- för 6 minuters jobb. Det går att flexa så man kan jobba när man vill. De flesta grejerna säljs för 50-150:-
Senast redigerad av OceanDeep 2024-03-11 kl. 19:13.
Citera
2024-03-16, 02:25
Citat:
Om du på allvar tror du får sälja för 66K är även du Dum I Hela Huvudet.

Hur kom du fram till det?

Jag sålde för 1.4Miljoner SEK och betalade noll kronor I skatt.
Helt lagligt.

Hur kunde jag göra det?

Fick du en granskning från skv på den omsättningen och om den frågan kommer hur redovisar du dina inköpskostnader utan kvitton på gamla saker? Har lite svårt att tro att de bara köper det rakt upp och ner om det granskas utan en underlag.
Citera
2024-03-16, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Fick du en granskning från skv på den omsättningen och om den frågan kommer hur redovisar du dina inköpskostnader utan kvitton på gamla saker? Har lite svårt att tro att de bara köper det rakt upp och ner om det granskas utan en underlag.

Nej jag fick ingen granskning,men.om jag fått hade det varit noll problem för mig ta fram min kontohistorik de senaste tio åren.

Där står klart och tydligt vad jag betalat,då jag I stort sett alltid betalar med kort och handlar "I Butik ".

För alla dem som har Köp&Sälj med kontanter,,Utan kvitton,Som "Hobby" etc för att faktiskt tjäna pengar är DAC7 givetvis otrevligt.

Nu kanske de åker dit och får rejäla skattesmällar.
Vilket vore riktigt bra för de som faktiskt sköter sig
Citera
2024-03-16, 15:43
Medlem
Saxofonjudes avatar
Nu har jag inte läst igenom alla 51 sidor, men jag tolkar skatten vid privatförsäljning gäller vinst och inte det totala beloppet man sålt för som många i trådstarten skriver.

Det är sällan man säljer en begagnad vara till vinst, utan det är nästan alltid till förlust. Alltså bör man inte behöva deklarera det.
Citera
2024-03-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxofonjude
Nu har jag inte läst igenom alla 51 sidor, men jag tolkar skatten vid privatförsäljning gäller vinst och inte det totala beloppet man sålt för som många i trådstarten skriver.

Det är sällan man säljer en begagnad vara till vinst, utan det är nästan alltid till förlust. Alltså bör man inte behöva deklarera det.

Grattis!!
Du svarade rätt på frågan och vinner därför en begagnad Saxofon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in