2024-01-21, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarraid
Tror inte det. Läste på någon sida, där det inte stämde med näringsverksamhet.
om det är som du säger Isåfall ligger flera jag känner risigt till som säljer och säljer sina privata egendomar för fullt.
Låter ju helt sjukt man säljer sin privata egendom och ska skatta 30 % från första kronan. Låter helt sinnesjukt.

Vi får se om du har rätt, återkommer..
Men du verkar ju ha SUPER koll.

Du säljer ju knappast något privat lösöre då du ovan påstå du får allt du säljer gratis,undantaget något Tvspel.

Då har du ju satt I system att tjäna pengar på det du får gratis. Näringsveksamhet.

Inga 30%skatt där.
Det dubbla ligger närmare sanningen och då har du fortfarande inte tagit ut lön/utdelning I AB.

Men du verkar mer intresserad av idioter och deras umgänge än att läsa dig till vad som gäller lösöresförsäljning som privatperson och när man anses vara näringsidkare.
Citera
2024-01-21, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Du säljer ju knappast något privat lösöre då du ovan påstå du får allt du säljer gratis,undantaget något Tvspel.

Då har du ju satt I system att tjäna pengar på det du får gratis. Näringsveksamhet.

Inga 30%skatt där.
Det dubbla ligger närmare sanningen och då har du fortfarande inte tagit ut lön/utdelning I AB.

Men du verkar mer intresserad av idioter och deras umgänge än att läsa dig till vad som gäller lösöresförsäljning som privatperson och när man anses vara näringsidkare.

Själva Autograferna får jag gratis. Men det kostar ju rätt mycket med att ta ut fotografier osv från Fotobutiken, och resorna osv osv. Så gratis är det ju inte. Tänkte inte på att jag betalar för foton och pennor och block, resor osv.
Citera
2024-01-21, 11:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Nej det är inte alls rörigt. Snarare glasklart.

Läs tråden och mina svar så vet du precis vad som gäller. Alternativt lyft telefonluren och ring RSV.

Att folk I allmänhet är relativt dumma I hela huvudet är ingen nyhet.
Sms-lån Klarna Lyxfällan etc tjänar grova pengar på dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av Radarraid
Ja efter lite mer googling och dina svar så inser jag att jag får jag sälja för 66 000 kr innan 30 % procent av vinsten ska skattas.
Skumt att ingen kunde ge de svaret av dom jag frågat tidigare. Även de jag frågat som själva säljer har ingen koll.

Korkad eller troll?

" 30 % procent av vinsten ska skattas."

Var har du fått det från?

Jag tror att du trollar, så korkad som du är kan ingen vara utan att vara inlåst på en institution.
Senast redigerad av trottwell 2024-01-21 kl. 12:03.
Citera
2024-01-30, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Det kommer at bli väldigt svår att betalt i kontanter om du som säljare bor t.ex. i Stockholm och köparen befinner sig i Haparanda.
Svar: om det blir krig du kn ej betala online
Citera
2024-02-14, 20:15
Medlem
Hej , söker i dessa trådar men det blir mycket fram och tillbaks .
I mitt fall ! Är en hobby fotograf som inte tjänar pengar utan bara har utgifter .

Fick ett mail av Tradera att de hade skickat ett underlag "DAC /" för min årsförsäljning till Skatteverket.
Har sålt av ett stort kamera system samt drönare m,m för att uppdatera till ny fotoutrustning för mera pengar än jag sålde för , alltså har jag ekonomiskt gått back .
Totalförsäljning av fotoutrustning på Tradera 2023 blev 91500:-
Får fram kvitto på ungefär hälften av prylarna varav det blir halva summan ungefär , prylarna i sig är först köpta av mig mestadels nya 2020.

Under år 2023 uppdaterade jag min fotoutrustning med nya saker som översteg de 91500:- något .
Kan säkert tydas som dum fråga men hur skall jag gå vidare nu ?
Citera
2024-02-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putriken77
I mitt fall ! Är en hobby fotograf som inte tjänar pengar utan bara har utgifter .

Fick ett mail av Tradera att de hade skickat ett underlag "DAC /" för min årsförsäljning till Skatteverket.
Har sålt av ett stort kamera system samt drönare m,m för att uppdatera till ny fotoutrustning för mera pengar än jag sålde för , alltså har jag ekonomiskt gått back .
Får fram kvitto på ungefär hälften av prylarna varav det blir halva summan ungefär , prylarna i sig är först köpta av mig mestadels nya 2020.

Under år 2023 uppdaterade jag min fotoutrustning med nya saker som översteg de 91500:- något .

Vad skulle ditt inköp av ny fotoutrustning ha,att göra med din försäljning?
Citera
2024-03-07, 01:40
Medlem
Det stora problemet med DAC7 är för oss med olika typer av hobbys. Nu råkar jag ha flera som troligtvis gör att jag säljer för mer än 50k på ett år.

Det största problemet med detta är att om jag säljer saker jag inte längre vill ha. Mopeder, tv-spel, magic-kort osv så kommer det inte finnas många kvitton kvar. Du kan heller inte kvitta det mot nyare inköp du gjort inom samma område.

Ex.
Du säljer 3 av dina gamla mopeder för 80k. Dessa köptes för 15 år sedan och då behövdes inga kvitton.
Du köper 3 andra mopeder för 100k.

Detta betyder att du kommer få skatta för:
80 000
25% schablonavdrag
=60 000
-50 000 (vinstavdraget som man får sälja för)*
=10 000 beskattningsbar inkomst.

Nu sitter många som är avundsjuka på att folk har hobbys med stora belopp och tycker dom minsann kan skatta när dom säljer sina begagnade hobbyföremål. Men det skeva blir att om du hade haft allt detta i ett företag istället så hade det blivit 0kr i skatt. Får du är helt plötsligt ditt inköp avdragsgillt. Om det är begagnathandel via privatpersoner så har du ju även vinstmarginalbeskattning, du betalar alltså bara moms på vinsten.

Största skillnaden här blir att i ditt privata så måste du ha ett kvitto på exakt den sak som du säljer, i företaget kan du köpa in vad som helst och kvitta den kostnaden. Du får heller inte dra av kostnader som är relevanta till ditt samlande. tex. oändligt många resor runt om i landet till marknader och möten där du köpt in det du säljer efter några år, även detta hade varit avdragsgillt i företaget.

Poängen i detta är att det kommer löna sig att driva sin hobby som ett +/- 0 företag istället för privat. Vilket är sjukt.

Det är äckligt att det kommer vara många som hamnar i kläm i och med detta bara för att man har hobbys. Avdraget på 25% om man saknar kvitto är ju pinsamt. Vem kan sälja något dom köpt med 400% pålägg. Det är ju ett önsketänkande av SKV.

Gränsen hade behövts vara minst det dubbla. dvs 100k. 50, det är en månadslön. Det är ju en piss i havet på ett helt år.

Det absolut bästa är att auktionshus som finns fysiska tex. Bukowskis är undantagna från denna lag. För dom rika ska kunna fortsätta sälja sina konstverk för 500k utan att bli rapporterade till SKV.

äckligt säger jag bara.
Citera
2024-03-07, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putriken77

Detta är ett bra exempel på det jag beskrev. Med SKV's regler, som iofs inte är nya men nu är väldigt enkelt för dom att kontrollera om man säljer via tradera.

Enligt dom, om du inte kan visa upp kvitton på vad du har köpt specifika produkter för så är allt över 50k (du får dra av 25% av summan som ska antas vara inköpet) efter det. Skattas som vinst.

Trots att du kanske till och med går back så kommer du behöva betala skatt om du inte kan uppvisa kvitton.
Citera
2024-03-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Enligt Sveriges skatteregler så har du rätt att sälja dina saker och gå i vinst med upp till 50.000 kr per år.
Varför är då rapporteringränsen satt vid 20.000 kronor? Skulle det inte vara mer logiskt att anpassa regelverket till Sveriges skatteregler och sätta den på 50.000 kr per år?

Jag har sålt för ca 100.000kr på Tradera men långt ifrån det är ju vinst.
Då det är begagnade saker och kläder m.m.
Eller räknar dom 100.000kr som vinst?
Citera
2024-03-08, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seua
Jag har sålt för ca 100.000kr på Tradera men långt ifrån det är ju vinst.
Då det är begagnade saker och kläder m.m.
Eller räknar dom 100.000kr som vinst?

Är det inte bättre läsa tråden istf att idiotgissa?
Citera
2024-03-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan184
Det stora problemet med DAC7 är för oss med olika typer av hobbys. Nu råkar jag ha flera som troligtvis gör att jag säljer för mer än 50k på ett år.

Det största problemet med detta är att om jag säljer saker jag inte längre vill ha. Mopeder, tv-spel, magic-kort osv så kommer det inte finnas många kvitton kvar. Du kan heller inte kvitta det mot nyare inköp du gjort inom samma område.

Ex.
Du säljer 3 av dina gamla mopeder för 80k. Dessa köptes för 15 år sedan och då behövdes inga kvitton.
Du köper 3 andra mopeder för 100k.

Detta betyder att du kommer få skatta för:
80 000
25% schablonavdrag
=60 000
-50 000 (vinstavdraget som man får sälja för)*
=10 000 beskattningsbar inkomst.

Nu sitter många som är avundsjuka på att folk har hobbys med stora belopp och tycker dom minsann kan skatta när dom säljer sina begagnade hobbyföremål. Men det skeva blir att om du hade haft allt detta i ett företag istället så hade det blivit 0kr i skatt. Får du är helt plötsligt ditt inköp avdragsgillt. Om det är begagnathandel via privatpersoner så har du ju även vinstmarginalbeskattning, du betalar alltså bara moms på vinsten.

Största skillnaden här blir att i ditt privata så måste du ha ett kvitto på exakt den sak som du säljer, i företaget kan du köpa in vad som helst och kvitta den kostnaden. Du får heller inte dra av kostnader som är relevanta till ditt samlande. tex. oändligt många resor runt om i landet till marknader och möten där du köpt in det du säljer efter några år, även detta hade varit avdragsgillt i företaget.

Poängen i detta är att det kommer löna sig att driva sin hobby som ett +/- 0 företag istället för privat. Vilket är sjukt.

Det är äckligt att det kommer vara många som hamnar i kläm i och med detta bara för att man har hobbys. Avdraget på 25% om man saknar kvitto är ju pinsamt. Vem kan sälja något dom köpt med 400% pålägg. Det är ju ett önsketänkande av SKV.

Gränsen hade behövts vara minst det dubbla. dvs 100k. 50, det är en månadslön. Det är ju en piss i havet på ett helt år.

Det absolut bästa är att auktionshus som finns fysiska tex. Bukowskis är undantagna från denna lag. För dom rika ska kunna fortsätta sälja sina konstverk för 500k utan att bli rapporterade till SKV.

äckligt säger jag bara.

Hur får du det till att det blir "Noll skatt om det varit ett företag" utan kvitton och bokföring?
Citera
2024-03-10, 18:47
Medlem
Tänkte höra om det är någon som kan förklara varför man har en rapporteringsgräns till skattemyndigheten på 30 auktioner. Jag kan förstå att man har en gräns på 2000 euro, och det är väl för att man kan sälja på olika sajter, och då ska varje rapportera in. Det kan väl inte finnas mycket mer än 2-3 sajter att sälja på, alltså sidor som är värda att lägga jobb på. Tradera, blocket, och kanske någon till som jag ej känner till. När det gäller blocket kan det väl bara vara om man väljer köpskydd, som dom har koll på pengatransaktioner. Då håller dom inne med pengarna tills mottagaren fått varan och godkänt den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in