2023-02-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Kan du inte trycka in en liten stund på filmklippet och få alternativet öppna med?
Tack för förslag! Läste vidare i tråden och såg att ”buggen är fixad” så avsnitt 6 blir på fredag trots allt 🫤
Citera
2023-02-07, 17:35
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
😬lyckas inte! Får upp avsnitt 6 när jag söker i google chrome (på iphone), men hur öppnar jag avsnittet i svtplay-appen (som jag har)? Klickar jag på avsnittsbilden (med pil på bilden, som en spelare), öppnas bara svtplay.se. Och där finns ju inte avsnitt 6 ännu.

Hjälp tack😐
Avsnitt 6 finns på piratebay.
Citera
2023-02-07, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thiijjjjj
Sorry om detta redan tagits upp. Men är det någon som vet var det är tänkt att finskans jakt(?)stuga ligger någonstans? Ska det vara i Norge någonstans? Och vet någon var det är inspelat? Blir så förvirrad över att det ska utspela sig i Jämtland men har norrbottniska miljöer. Känns som dom lika gärna kunde ha kört till Kautokeino

Serien är inspelad utanför Arjeplog.
Citera
2023-02-07, 19:54
Medlem
Thiijjjjjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra1988
Serien är inspelad utanför Arjeplog.

Tack det har jag läst. Jag menar specifikt stugan och vart det ska utspela sig att den är.
Citera
2023-02-07, 23:45
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiijjjjj
Tack det har jag läst. Jag menar specifikt stugan och vart det ska utspela sig att den är.

Ja, scenerna vid stugan ska utspela sig i Norge vid någon lite mer avsides jaktstuga. Sannolikt är det tänkt att ligga neråt Lierne/Blåfjella.

Spännande ställe, men givetvis behöver inte interiörerna och exteriörerna vara fotograferade på samma plats. Och är de från samma plats lär den inte ligga i den delen av Norge för det lär inte vara lätt att få ihop den samlingen rådjurstroféer så fjällnära.
Citera
2023-02-08, 01:51
Medlem
Sicket.skit!
Citera
2023-02-08, 01:57
Medlem
Inkommers avatar
Den här serien var väl ändå riktigt usel? Händer inte ett skit. Ska den vara bra för att några kärringar visar pattarna?
Citera
2023-02-08, 18:06
Medlem
Sett fem avsnitt, ser fram emot sista avsnittet! Tycker filmatiseringen i det stora hela är riktigt lyckad! Många genomtänkta miljöintryck och ett lugnt tempo. Känslan ”1973” har verkligen lyfts fram på ett genuint och trovärdigt sätt. Ovanligt välgjord tidsreseillusion!

En del av skådespelarna har svårt med norrländskan. Tex Johan 35 år, i scenen med Ylja 58 år hörs nästan bara stockholmska. Och, som flera nämnt, folk har verkligen åldrats dramatiskt olika mycket på 18 år…

Liv Mjönes är en av våra stora samtida skådisar. Hon gör Barbro så bra! Fed up, frustrerad och med släpig 70-tals-stockholmska med vad jag kan höra helt rätt frasering och intonation. Hon är redo för större och mer komplicerade roller nu tycker jag.
Citera
2023-02-08, 19:53
Medlem
Den skamlöses avatar
Jag tycker serien bra, men jag tycker personerna åldras för mycket mellan 1973 och 1991. Det gäller särskilt karaktären Annie, som spelas av Pernilla August 1991 och av hennes dotter Asta Kamma August 1973.
Säg att hon ska föreställa vara ca 30 år 1973. Då skulle hon vara ca 48 1991. Men jag tycker Pernilla August i den rollen ser mycket äldre ut än så.
Jag undrar förresten om Pernilla verkligen ser så gammal ut i verkligheten - visst, hon är 64, men ändå? Kan hon vara sminkad att se äldre ut? Jag tycker det vore bättre om hon sminkades att se yngre ut.
Citera
2023-02-08, 22:02
Medlem
Den skamlöses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Varje gång de säger att det var 18 år sen så hajar jag till. Huvudrollen ser ut att ha åldrats 40 år mellan 1973-1991
Håller med. Pernilla Augusts rollfigur ser ut att ha åldrats mycket mer än 18 år. Bara flickan Mia ser ut att ha åldrats ungefär 18 år.
Citera
2023-02-09, 14:03
Medlem
Jarvsofakss avatar
Inför sista avsnittet imorgon tänkte jag komma med en gissning. Lägger gissningen i spoiler-tag trots att jag varken läst boken eller sett sista avsnittet via piratebay.

Citera
2023-02-09, 14:44
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Inför sista avsnittet imorgon tänkte jag komma med en gissning. Lägger gissningen i spoiler-tag trots att jag varken läst boken eller sett sista avsnittet via piratebay.

jag har skrivit vem mördaren är längre bak i tråden. Såg 6:e avsnittet för länge sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in