Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
Fast framgår det någonstans att Svartvattnet skulle ligga nära väg E14 mot Trondheim? Jag har uppfattningen att Kerstin Ekman utgick från en lite nordligare del av Jämtland. Hon bodde själv i Valsjöbyn så det är kanske snarare i de trakterna av Hotagen vi ska tänka oss att det utspelas.
Järpen/Åre/Storlien var också mer "turistinfluerade" redan på 70-talet, om än inte alls som idag.
I och för sig av mindre relevans för just frågeställningen om resan... Mer ett inlägg av "vän av ordning".

Tack, vän av ordning! Kan vara som du säger. Antalet gränspassager är ju begränsade och den lilla postering som visas är nog inte den som fanns vid E14. De övergångar som det då kan handla om är Gäddede, Myrbodarna, samt "dubbelpassagen" vid riksvägarna 336 och 322. Svartvattnet ligger vid en älv, i skogsområdet nedanför fjällen, samt har spår av tidigare fäbodverksamhet. Det kan handla om Gäddede och sjösystemen vid Ströms vattudal - men också Ålviken lite längre söderut.
Hur som helst, så hade jag nog tagit mig till Helsingfors via Stockholm även från dessa längre norrut belägna orter av skäl som jag anförde i mitt första inlägg.