2023-02-03, 19:32
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Fler frågor än svar så här långt trots bara ett avsnitt kvar. Varför dra till Helsingfors i stället för att bara lyfta luren? Är verkligen den snabbaste resan till Helsingfors via färja Stockholm-Helsingfors?
Byn Svartvattnet ligger i Jämtland ganska nära Trondheimsvägen mot Norge. Om man tar orten Järpen som utgångspunkt, så skulle det ta ca 15 timmar att köra till Helsingfors via färjan över Kvarken (Umeå-Vasa). Att köra via Ålands hav (Sthlm-Hfrs) tar 18 timmar. Å andra sidan måste du ju kanske sova någonstans. Om du tar den snabbare vägen över Kvarken, men vill övernatta, så måste du checka in på något konstigt motell i Österbotten eller Tavastland, men åker du via Stockholm så kan du ju alltid sova på färjan (och ställa bilen i Frihamnen).
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-02-03 kl. 19:46.
Citera
2023-02-03, 20:43
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Byn Svartvattnet ligger i Jämtland ganska nära Trondheimsvägen mot Norge. Om man tar orten Järpen som utgångspunkt, så skulle det ta ca 15 timmar att köra till Helsingfors via färjan över Kvarken (Umeå-Vasa). Att köra via Ålands hav (Sthlm-Hfrs) tar 18 timmar. Å andra sidan måste du ju kanske sova någonstans. Om du tar den snabbare vägen över Kvarken, men vill övernatta, så måste du checka in på något konstigt motell i Österbotten eller Tavastland, men åker du via Stockholm så kan du ju alltid sova på färjan (och ställa bilen i Frihamnen).
Oki, jag hade nog i huvudet inspelningsplatsen som är betydligt längre norrut.
Citera
2023-02-04, 04:44
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernCross
Verkligen, han spelar samma roll om och om igen. Överreklamerad jävla skitskådis
Han måste ärligt talat ha världens enklaste jobb. 10/10 roller är som förnuftig medelålders man. 8/10 som förnuftig medelåldersman som är polis.
Citera
2023-02-04, 05:00
Medlem
sebastian_s avatar
Varje gång de säger att det var 18 år sen så hajar jag till. Huvudrollen ser ut att ha åldrats 40 år mellan 1973-1991
Citera
2023-02-04, 17:43
Medlem
Thiijjjjjs avatar
Sorry om detta redan tagits upp. Men är det någon som vet var det är tänkt att finskans jakt(?)stuga ligger någonstans? Ska det vara i Norge någonstans? Och vet någon var det är inspelat? Blir så förvirrad över att det ska utspela sig i Jämtland men har norrbottniska miljöer. Känns som dom lika gärna kunde ha kört till Kautokeino
Citera
2023-02-04, 19:46
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citera
2023-02-04, 20:52
Medlem
sebastian_s avatar
Efter att ha sett hela serien. Det har tagits upp i tråden flera gånger men det är uppenbart att den inte borde utspela sig 1991 utan 2001. Skådisarnas ålder och hela stämningen " oj det kan jag inte minnas det var så länge sen" skvallrar om att det har gått 28 år och inte 18. 18 år sen var 2005. Jag har många kristalklara minnen från då.
Citera
2023-02-06, 21:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Tittade just på 5:e avsnittet och måste säga att det nu verkligen börjar ta sig. Härliga miljöer och försupen finlandssvensk akademikerkärring. Kan det bli bättre?

Håller dock med om att man har tagit fel på hur folk åldras på 18 år...
Citera
2023-02-06, 23:52
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden

Fast framgår det någonstans att Svartvattnet skulle ligga nära väg E14 mot Trondheim? Jag har uppfattningen att Kerstin Ekman utgick från en lite nordligare del av Jämtland. Hon bodde själv i Valsjöbyn så det är kanske snarare i de trakterna av Hotagen vi ska tänka oss att det utspelas.

Järpen/Åre/Storlien var också mer "turistinfluerade" redan på 70-talet, om än inte alls som idag.

I och för sig av mindre relevans för just frågeställningen om resan... Mer ett inlägg av "vän av ordning".
Citera
2023-02-07, 08:25
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Fast framgår det någonstans att Svartvattnet skulle ligga nära väg E14 mot Trondheim? Jag har uppfattningen att Kerstin Ekman utgick från en lite nordligare del av Jämtland. Hon bodde själv i Valsjöbyn så det är kanske snarare i de trakterna av Hotagen vi ska tänka oss att det utspelas.

Järpen/Åre/Storlien var också mer "turistinfluerade" redan på 70-talet, om än inte alls som idag.

I och för sig av mindre relevans för just frågeställningen om resan... Mer ett inlägg av "vän av ordning".

Tack, vän av ordning! Kan vara som du säger. Antalet gränspassager är ju begränsade och den lilla postering som visas är nog inte den som fanns vid E14. De övergångar som det då kan handla om är Gäddede, Myrbodarna, samt "dubbelpassagen" vid riksvägarna 336 och 322. Svartvattnet ligger vid en älv, i skogsområdet nedanför fjällen, samt har spår av tidigare fäbodverksamhet. Det kan handla om Gäddede och sjösystemen vid Ströms vattudal - men också Ålviken lite längre söderut.

Hur som helst, så hade jag nog tagit mig till Helsingfors via Stockholm även från dessa längre norrut belägna orter av skäl som jag anförde i mitt första inlägg.
Citera
2023-02-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Nu fick jg det att funka! Går bra med crome på iPhone, öppna i SVT app och sen casta till tvn
😬lyckas inte! Får upp avsnitt 6 när jag söker i google chrome (på iphone), men hur öppnar jag avsnittet i svtplay-appen (som jag har)? Klickar jag på avsnittsbilden (med pil på bilden, som en spelare), öppnas bara svtplay.se. Och där finns ju inte avsnitt 6 ännu.

Hjälp tack😐
Citera
2023-02-07, 13:52
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
😬lyckas inte! Får upp avsnitt 6 när jag söker i google chrome (på iphone), men hur öppnar jag avsnittet i svtplay-appen (som jag har)? Klickar jag på avsnittsbilden (med pil på bilden, som en spelare), öppnas bara svtplay.se. Och där finns ju inte avsnitt 6 ännu.

Hjälp tack😐
Kan du inte trycka in en liten stund på filmklippet och få alternativet öppna med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in