Citat:
Ursprungligen postat av
FulaFulaFarbror
Har tagit totalt avstånd till en förälder grundat på anledningen att han helt enkelt är en dålig person. Resten i familjen/släkten har jag kontakt med och samtliga har full förståelse för mitt beslut. Alla vet om att han varit en riktig idiot gentemot mig genom åren.
Har varit nära att säga upp kontakten vid flera tillfällen men gav personen en extra chans i samband med att jag själv fick barn och det gick bra ett tag. Sen kom det igen, bemötandet som jag haft hela livet men nu riktat mot ett av mina barn, full silent-treatment och ignorans. Min förälder tyckte då även att jag borde börja "uppfostra" mina barn bättre, vilket han då anser att han har gjort med mig genom fysiskt våld otaliga gånger. Situationen som väckte detta handlade om en 2-åring som spillde ett större glas med mjölk.
Typ en timme senare fick jag vara själv med min förälder som fortsatt käftade om hur dåliga ungar jag har och hur kass jag tydligen är som förälder. Pga av en 2-åring som spiller och på ett underlägg dessutom. Han fick sig en flat lusing rätt över öronen med tillägget av frågan "Ska du sköta dig eller behöver du också mer uppfostran?". Därefter sade jag att det var sista gången som mina barn är i det huset och så har det varit sen dess.
Han har i efterhand försökt få hela släkten att de ska vända sig emot mig för att jag tydligen är galen som utdelade en örfil mot sin "gamle" far men alla bara skrattar åt honom och säger att han ska nog bara vara glad att den kom nu och inte för 10 år sedan för då hade inte bara varit en. Han menar att det var ju extremt längesen som jag blev slagen. Ja, det var 10-15 år sedan men det var också då som han förstod att jag äntligen hade blivit fysiskt överlägsen honom för den gången föll jag inte. Jag stod pall, bara blängde och det blev klart för honom att jag kommer ej hålla tillbaks om det blir en gång till.
Med det sagt så är han min far och skulle det komma en extremt välformulerad ursäkt som visar på att han har tänkt igenom allt, tar ansvar för att han varit ett svin och att han på ett uppriktigt sätt menar att han aldrig kommer göra något liknande igen så kan han nog få sällskap då och då för en kopp kaffe men oavsett vad så kommer han aldrig, aldrig, aldrig att vara själv med mina barn. För skulle något hända igen, då skulle det inte finnas någon hejd på mig. Att han är en kuk mot mig kan jag hantera men inte en chans i världen att man är det mot mina barn.
Jag hade en far som också var våldsam och jag kan säga så här även om det inte är något som du frågar om:
Jag väntade själv på en ursäkt väldigt länge, jag tror jag kompenserade omedvetet och försökte göra allt rätt och riktigt i livet med jobb och ekonomi och bli så där riktigt duktig och vällyckad för då skulle farsan på något sätt be om ursäkt. Det skedde omedvetet liksom.
Så hade jag en period för 7-10 år sedan där jag var väldigt konfrontativ till både han och morsan. Jag ställde de riktiga frågorna och fick inga bra svar. Så då tänkte jag att då kan jag inte ha någon kontakt med föräldrarna, det går bara inte tänkte jag.
Och så gick jag så utan kontakt i ca 1 år innan min bror övertalade mig att ha kontakt med våra föräldrar: för hans och min systers skull.
Och det var ett argument som funkade på mig. Och på den här resan över de här åren har jag förstått att jag inte kan få någon ursäkt från min far. Och det är inte för att han inte vill utan det är för att han inte kan. Han kan inte ge mig en ursäkt eftersom han inte har det i sig.
Det är precis som om jag skulle gå fram till en människa som inte har någon bil och säga "ge mig bilnycklarna". Han kommer säga att han inte har några bilnycklar och därför står jag och frågar efter något som han inte kan ge mig.
Det beror inte på mig, det spelar ingen roll hur jag gör eller vad jag gör, det är inte något som jag kan ändra på, det är bara så det är och det är inte mitt fel.
Och hela den insikten har gett mig någon form av ro och mitt förhållande till barndomen är bättre, jag blir inte ledsen längre när jag tänker på hur det var.
Min relation till mina föräldrar och min familj har blivit mycket mycket bättre på bara några få 5 år kanske. Den har blivit mycket bättre än vad jag någonsin kunnat tro att den kunde bli. Det är en ren glädje att resa till Sverige vid de vanliga högtiderna och ha det riktigt mysigt och familjärt med massa god mat och dryck i gott sällskap.
Så det kan verkligen ändra på sig, och jag känner att nu har jag den relationen till mina föräldrar som jag vill ha.
Men jag var tvungen att verkligen gå igenom några faser och verkligen tänka igenom vad det är jag egentligen gör: ska jag bryta kontakten med farsan för att han var ett svin som någon typ av hämnd? För det är ju vad det blir. Eller ska jag pröva att göra det här trasiga förhållandet så bra som möjligt?
Det kanske inte är så enkelt för alla att realisera på samma sätt som jag gjort, men jag vill säga att det är fullt möjligt. Det är en sådan enorm sorg i att behöva bryta med sina föräldrar.