2023-01-12, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Jag vet att skolan har haft olika problem länge men inte tillnärmelsevis i den omfattningen då som det är nu. Och Sverige låg inte i botten av Pisa-rankningen då, som den gör nu. Hemskolning är uppenbarligen ett relevant alternativ idag med tanke på de usla resultaten. Paradoxen är att de som lyckas väl i skolan gör det oavsett omständigheter, men de flesta gör det inte.
Sverige har aldrig varit en akademisk framgångssaga. Vi har haft en del framstående vetenskapsmän, men framförallt har vi varit praktiska. Vi har genetiskt sett en hög intelligens här uppe i Norden, som förmodligen beror på förhållandena vi har levt under i hundratals år. Du kan inte ta en IQ-fiskmås från Sydsudan och få denne att överleva i Norrlands inland.

Tittar vi på Sveriges framgångar, så har de bestått i uppfinningar. Man har haft ett problem i arbetet eller vardagen, någon smart jävel har filat på det, och kommit upp med en lösning. Under 1800-talet hade vi några framgångsrika kemister, som Berzelius och Scheele (varav Scheele var utbildad i Tyskland, som jag minns det), och jag tror även Berzelius var det. Hans böcker utkom först på Tyska i alla fall.

I övrigt har det varit kullager, skiftnycklar, kylskåp, dragkedjor, osv osv. Det har inte varit akademiska bedrifter, utan praktiska, mekaniska prylar som har löst problem i vardagen.

Det skojas ofta om att Sveriges största bidrag till matematiken var att vi hade ihjäl Descartes på 1600-talet.

Om man tar en stor grupp människor med högt IQ och sätter dem samman, så kommer det komma ett bra resultat, lite oavsett vad man gör. Sätt samma människor i en total kaosmiljö och det kommer gå dåligt. Vilket det gör nu.
Citera
2023-01-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Lyssnade på radion idag och de pratade lite om brittiska prins Harrys nya bok. I den berättar han tydligen detaljer om sin uppväxt som varit besvärlig på olika sätt. Det verkar som att han idag har så gott som ingen kontakt med varken sin bror, far eller någon annan i släkten (mamman hans Diana dog 1997 i en trafikolycka). Det verkar ha varit hans fru, Meghan, som blev en katalysator till att han bröt med sin familj och flyttade till Usa.

Det fick mig att fundera på varför folk väljer att bryta kontakten med sin närmaste familj. Med sina föräldrar och kanske även syskon. Det är antagligen vanligare än man tror, men samtidigt nästan ett tabubelagt ämne att diskutera. Jag upplever att det anses som fult, eller skamligt, att inte "älska sin familj". Man förväntas nästan behöva acceptera vad som helst, vilket förstås inte är sant.

Ni som har brutit kontakten med er familj, varför har ni gjort det? Finns det något er familj skulle kunna göra, för att ni skulle återknyta kontakten eller är det omöjligt, oförlåtligt vad de gjort? Är det någon i familjen ni har behållit kontakten med även om ni brutit med alla andra? Hur fungerar det? Ni som brutit, känner ni en saknad eller tänker ni aldrig på det?

När är det värt att bryta kontakten tycker ni, och när bör det kanske undvikas?
Nja.
Jag har inte varit den som bröt kontakten utan det var mig hon bröt med. Sedan såg hon till att fimpa resten av min familj med.
Så här efteråt inser jag själv att detta var det bästa som kunde hända mig.
Grejen är den att du väljer att vinkla det som att man inte älskar. Trust me, jag älskar henne men jag hatar saker hon gör.
Självklart skulle jag kunna återuppta kontakten men det som skett går aldrig att förlåta. Det fina är att man inte behöver förlåta utan att i stället jobba för att få en fungerande relation i framtiden än att älta det som hände förr.
Citera
2023-01-12, 12:25
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rjodnlenubgu
Sverige har aldrig varit en akademisk framgångssaga. Vi har haft en del framstående vetenskapsmän, men framförallt har vi varit praktiska. Vi har genetiskt sett en hög intelligens här uppe i Norden, som förmodligen beror på förhållandena vi har levt under i hundratals år. Du kan inte ta en IQ-fiskmås från Sydsudan och få denne att överleva i Norrlands inland.

Tittar vi på Sveriges framgångar, så har de bestått i uppfinningar. Man har haft ett problem i arbetet eller vardagen, någon smart jävel har filat på det, och kommit upp med en lösning. Under 1800-talet hade vi några framgångsrika kemister, som Berzelius och Scheele (varav Scheele var utbildad i Tyskland, som jag minns det), och jag tror även Berzelius var det. Hans böcker utkom först på Tyska i alla fall.

I övrigt har det varit kullager, skiftnycklar, kylskåp, dragkedjor, osv osv. Det har inte varit akademiska bedrifter, utan praktiska, mekaniska prylar som har löst problem i vardagen.

Det skojas ofta om att Sveriges största bidrag till matematiken var att vi hade ihjäl Descartes på 1600-talet.

Om man tar en stor grupp människor med högt IQ och sätter dem samman, så kommer det komma ett bra resultat, lite oavsett vad man gör. Sätt samma människor i en total kaosmiljö och det kommer gå dåligt. Vilket det gör nu.
Tack för bra sammanställning. Intressant och lärorikt med en påminnelse vad man läst om en gång i tiden. ,😀⭐🙏
Citera
2023-01-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Jag hade en far som också var våldsam och jag kan säga så här även om det inte är något som du frågar om:

Jag väntade själv på en ursäkt väldigt länge, jag tror jag kompenserade omedvetet och försökte göra allt rätt och riktigt i livet med jobb och ekonomi och bli så där riktigt duktig och vällyckad för då skulle farsan på något sätt be om ursäkt. Det skedde omedvetet liksom.

Så hade jag en period för 7-10 år sedan där jag var väldigt konfrontativ till både han och morsan. Jag ställde de riktiga frågorna och fick inga bra svar. Så då tänkte jag att då kan jag inte ha någon kontakt med föräldrarna, det går bara inte tänkte jag.

Och så gick jag så utan kontakt i ca 1 år innan min bror övertalade mig att ha kontakt med våra föräldrar: för hans och min systers skull.

Och det var ett argument som funkade på mig. Och på den här resan över de här åren har jag förstått att jag inte kan få någon ursäkt från min far. Och det är inte för att han inte vill utan det är för att han inte kan. Han kan inte ge mig en ursäkt eftersom han inte har det i sig.

Det är precis som om jag skulle gå fram till en människa som inte har någon bil och säga "ge mig bilnycklarna". Han kommer säga att han inte har några bilnycklar och därför står jag och frågar efter något som han inte kan ge mig.

Det beror inte på mig, det spelar ingen roll hur jag gör eller vad jag gör, det är inte något som jag kan ändra på, det är bara så det är och det är inte mitt fel.

Och hela den insikten har gett mig någon form av ro och mitt förhållande till barndomen är bättre, jag blir inte ledsen längre när jag tänker på hur det var.

Min relation till mina föräldrar och min familj har blivit mycket mycket bättre på bara några få 5 år kanske. Den har blivit mycket bättre än vad jag någonsin kunnat tro att den kunde bli. Det är en ren glädje att resa till Sverige vid de vanliga högtiderna och ha det riktigt mysigt och familjärt med massa god mat och dryck i gott sällskap.

Så det kan verkligen ändra på sig, och jag känner att nu har jag den relationen till mina föräldrar som jag vill ha.

Men jag var tvungen att verkligen gå igenom några faser och verkligen tänka igenom vad det är jag egentligen gör: ska jag bryta kontakten med farsan för att han var ett svin som någon typ av hämnd? För det är ju vad det blir. Eller ska jag pröva att göra det här trasiga förhållandet så bra som möjligt?

Det kanske inte är så enkelt för alla att realisera på samma sätt som jag gjort, men jag vill säga att det är fullt möjligt. Det är en sådan enorm sorg i att behöva bryta med sina föräldrar.

Har full förståelse för det du beskriver och jag är själv inställd på att inte få någon ursäkt men jag tolkar din text som så att din far kanske har börjat agera annorlunda aka bättre och på så vis går det att fortsätta umgänget då det man får ut idag är positiva utbyten.

För min del handlar det inte om en hämnd och det är inte utifrån att han har varit ett svin gentemot mig genom åren, det har jag släppt. Problemet är att han fortsatt kan vara ett svin och nu inte enbart mot mig utan för första gången även mina barn. Resterande personer i släkten har han alltid varit på neutral/god fot med men det har funnits och finns ett stort agg gentemot mig då jag är den som har ifrågasatt honom när det har behövts, vilket jag började med i tidig ålder. De andra kunde han prata omkull men det har aldrig gått mot mig varpå det blev full tystnad istället eller våld. Han hade oturen att jag ärvde hans fantastiska munläder i kombination med morsans intelligens.

Det skulle bli fel för mig att sätta mina barn i en sådan situation där risken finns att han agerar på liknande sätt igen vilket han visat på att han kan göra t.o.m. med mig närvarande vilket helt ärligt är förbluffande fräckt. Han fula beteenden har tidigare varit väldigt begränsade till att vara bakom stängda dörrar och enbart riktat mot mig, 99% av fallen enbart vi två närvarande. På så vis har det också varit rätt så få som faktiskt visste om vad som försiggick även om många nog haft sina misstankar ibland men aldrig riktigt fått det bekräftat förrän jag kom upp i vuxen ålder.

Så även om det var många år sedan han faktiskt var fysiskt våldsam så vet man att han har det i sig, även om vi har haft många bra stunder senaste 10-15 åren också. Han slutade när jag till slut också fick överhanden fysiskt och det har jag haft sen dess och kommer alltid att ha. Han trodde bara aldrig att jag skulle använda det vilket jag inte heller trodde förrän han riktade sitt psykiska våld gentemot mina barn.

Jag har god kontakt med resterande i släkten och familjen. Jag är hans enda barn men jag har även min mor och mina syskon på den sidan så för mig blir förlusten inte särskilt stor. Känner ingen sorg över att förlora något som sällan bidrar med något gott även om det har funnits guldkorn. De guldkornen har jag med mig i minnet och de går inte förlorade. I de stunderna har han varit en far, en vän och ledsagare och jag älskar den personen men jag har verkligen inget övers till resten av vad han är och gör. Se det som en oxfilé som är till 95% täckt av bajs. Det spelar ingen roll hur fantastiskt god den där lilla biten kan vara, man vill inte ha helheten serverat framför sig ändå.
Senast redigerad av FulaFulaFarbror 2023-01-12 kl. 12:39.
Citera
2023-01-12, 13:08
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
....När är det värt att bryta kontakten tycker ni, och när bör det kanske undvikas?
Det kan ta väldigt lång tid att inse att den närmsta i familjen har utnyttjat dig. Förälder som manipulerar sina egna barn kan ge stor skada. Det är svårt att alls veta att man blir utsatt. Det kan ta mer än halva livet att upptäcka.

Den dagen du inser att din egen förälder har manipulerat dig enbart för att tillfredsställa sitt eget ego, då är det dags att välja-acceptera eller lämna för gott.

Kan man utstå med övergreppet och inte ta stryk, så kan det må hända vara värt att bevara relationen. Men jag ser ingen anledning att acceptera/utstå övergrepp, oavsett vem det kommer ifrån.
Citera
2023-01-13, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger.Jonaker
Nej, om du läst vad jag skrivit så är det helt okej att vi tycker olika. MEN att man ringer och ljuger för mig, hotar mig, kallar mig dum i huvudet/idiot och så vidare är över alla gränser. Det man vill jag skall säga är "Förlåt mig, jag är en idiot som inget begriper, tack för att ni får mig att inse att jag har fel åsikt". Och så är det VARJE gång. Problemet med dessa människor är att så fort jag säger något så tycker de alltid precis tvärtom, även om det innebär att man måste ändra uppfattning. Om vi tar ett exempel så säger person 1 att den tycker gult är den finaste färgen. Jag håller med om att gult är en bra färg. Då ändrar sig person 1 och säger att jag är dum i huvudet, det är ju uppenbart att blått är bäst.

Förstår du nu? Det handlar inte om rätt eller fel, det handlar om att jag inte orkar med att dessa människor skall käfta om precis ALLT. Vi tycker olika, vi röstar, jag förlorar, jag säger "okej, ni vann, vi gör som ni vill". Där och då tycker jag diskussionen är överspelad. Då är det alltså andra som fortsätter diskussionen för att man måste trycka ned mig för att jag "tyckte fel". Det är alltså detta jag inte orkar med. Så du menar att jag är stolt och envis för att jag inte varje gång någon tycker olika bara slentrianmässigt säger "Förlåt mig, du hade rätt, jag är dum"? Jag tycker snarare att det är dessa motparter som är totalt besatta av att få mig att säga att jag hade fel hela tiden, vilket tyder på att det finns en vilja hos motparten att ha rätt. I förra dödsboet vek jag mig, i andra ärenden har jag vikt ned mig. Men det finns en gräns för hur mycket skit man orkar ta.

Förstår du bättre nu?

Grundproblemet är att du viker ner dig och tar skit du mår bättre om du säger ifrån ordentligt om du så ska be dom dra åt helvete.
Jag sa upp kontakten med min bror för att jag till slut tröttnade på hans beteende. Alltid började med hans sambo som förändrat honom till det sämre, till slut så såg man knappt röken av honom, han slutade helt hänga med på aktiviteter så ingen större förlust att inte ha någon kontakt längre, ingen större skillnad.
Människor vänjer sig vid att man tar skit och använder en som spottkopp.
Man kommer må dåligt och göra våld på sig själv om man accepterar det. Det gäller att markera och stå upp för sig själv.
Citera
2023-01-13, 14:47
Medlem
Citat:
Vet inte om denna kommentar tillför något i den specifika frågan men jag har själv noterat att det finns ett starkt tryck utifrån att "frigöra" sig från familjen. I många länder, Kanada särskilt, men även USA, uppmuntras barn att ta avstånd från föräldrar och knyta an till främmande vuxna på skolor, kliniker och sociala myndigheter. En form av alieneringsprocess. Och den sker helt utan föräldrars vetskap. Det förekommer så pass ofta att man på allvar börjat diskutera detta. Unga människor får ofta höra att man inte ska tåla när vuxna sätter gränser. Helt plötsligt börjar man då hata sin egen familj, för normala saker som hör uppväxt och uppfostran och familjesamvaro till. Normal friktion och konflikt framställs som övergrepp av främmande vuxna med egen/annan agenda.

Bor du i Kanada och har märkt detta då?
Citera
2023-01-13, 14:49
Medlem
Citat:
Uppenbarligen är detta en komplex situation. Jag värderar inte, vet inte ett dugg om din situation...men att alla andra har fel medans du själv ensam har rätt måste vara frustrerande. Att du behöver "vika ner dig" bara för att komma överens kan ju göra vem som helst arg. Har du någon du känner och litar på som kan ge sin syn? It takes two to tango, och känslor får ofta en att se rött och ibland kan man tappa objektivitet. Återigen, jag vet inget om din situation men jag vet själv hur svårt det är att förlåta när man tycker någon gjort något dumt...och så visar det sig att motparten tycker precis likadant...och eftersom båda vägrar prata med varandra eller vägrar ge med sig.... så förblir positionerna låsta. Det går bara att lösa genom att vara den större personen.
Livet är kort och relationer är värdefulla. Det märker alltför många på sin dödsbädd... varför blev det så här?

Fast dåliga och respektlösa relationer är inte värdefulla oavsett vilka det gäller. Man skaderisk bara sig själv när man hänger kvar i sådana relationer.
Att hota och idiotförklara syskon och nära släkt över ett dödsbo är oacceptabelt.
Det ska man aldrig acceptera.
Jag vet inte varför du lägger skuld och letar fel hos den som blivit illa behandlad.
Citera
2023-01-13, 14:50
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Vet inte om sådant här familjebrytande är vanligt eller ej.

Men för att en relation ska funka måste det finnas ett ömsesidigt intresse för den, tillit till varandra och respekt för varandras liv. Man måste också vilja uppnå något större genom att vra lojal med relationen. Man måste som bekant vara två för en tango.

Saknas det här går det inte att bygga en relation och då spelar det ingen roll att man är familj, för den variabeln betyder i det här sammanhanget intet.
Vad bra skrivet.
Blood ain’t thicker than peace of mind.
Trevlig helg!
Citera
2023-01-13, 15:08
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Fast dåliga och respektlösa relationer är inte värdefulla oavsett vilka det gäller. Man skaderisk bara sig själv när man hänger kvar i sådana relationer.
Att hota och idiotförklara syskon och nära släkt över ett dödsbo är oacceptabelt.
Det ska man aldrig acceptera.
Jag vet inte varför du lägger skuld och letar fel hos den som blivit illa behandlad.
Läs noggrant vad jag skriver så ser du att jag inte skuldbelägger. Du ser även att jag ser allt i gråskalor, och inte svart och vitt som TS. Jag har inte hört den andra sidan. Och jag är inte någons terapeut och läsaren får själv ta ansvar om denne blir "kränkt" av en rak diskussion och direkta frågor. Inte mitt problem. Skaffa lite tjockare hud eller fortsätt vara kränkt när andra försöker hjälpa. Trevlig helg.
Citera
2023-01-13, 15:14
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Bor du i Kanada och har märkt detta då?
Det skrivs, forskas och videostreamas ganska mycket om detta i både Kanada och USA. Där vågar man debattera detta och relaterade ämnen. Tyvärr inte så mycket här i Sverige. Tvärtom. Ju mer frågor och ifrågasättande, desto värre för den diskriminerade parten.
Citera
2023-01-13, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Tror inte det, hen kan visa äkta känslor i andra sammanhang. Men hen kanske är väldigt duktig på att inta en roll. Men hen är inte alls manipulativ. Tror det beror på att hen inte hade några föräldrar som brydde sig när hen var ung. Hen är bara självisk och egocentrerad.. min svärfar är däremot det och saknar helt förmågan att känna empati för andra. Han är som ett barn i en vuxen kropp där han blir ”ledsen” för att ingen orkar med honom, han är offret men han bjuder aldrig till. Han åker aldrig och besökte någon, varken sin son eller de han kallar för ”bästa vänner”. Men blir förbannad om ingen besöker honom.

Så min förälder är bara jävligt korkad och dålig förälder. Jag själv vill nog inte ha barn för att riskera att de ska uppleva det jag upplever. Min andra förälder kompenserar för den föräldern jag saknar, vilket nog är påfrestande. Men jag försöker visa min tacksamhet för det..
Det roliga här är att du själv upplever fel med dina föräldrar. Jo, jag har läst mer än det jag citerar.
Jag ogillar ditt, HEN eftersom vissa saker är lite könsspecifikt.
Oavsett så skulle du nog bli en riktigt bra förälder eftersom du knappast skulle bli som dina föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in