Citat:
Sverige har aldrig varit en akademisk framgångssaga. Vi har haft en del framstående vetenskapsmän, men framförallt har vi varit praktiska. Vi har genetiskt sett en hög intelligens här uppe i Norden, som förmodligen beror på förhållandena vi har levt under i hundratals år. Du kan inte ta en IQ-fiskmås från Sydsudan och få denne att överleva i Norrlands inland. Jag vet att skolan har haft olika problem länge men inte tillnärmelsevis i den omfattningen då som det är nu. Och Sverige låg inte i botten av Pisa-rankningen då, som den gör nu. Hemskolning är uppenbarligen ett relevant alternativ idag med tanke på de usla resultaten. Paradoxen är att de som lyckas väl i skolan gör det oavsett omständigheter, men de flesta gör det inte.
Tittar vi på Sveriges framgångar, så har de bestått i uppfinningar. Man har haft ett problem i arbetet eller vardagen, någon smart jävel har filat på det, och kommit upp med en lösning. Under 1800-talet hade vi några framgångsrika kemister, som Berzelius och Scheele (varav Scheele var utbildad i Tyskland, som jag minns det), och jag tror även Berzelius var det. Hans böcker utkom först på Tyska i alla fall.
I övrigt har det varit kullager, skiftnycklar, kylskåp, dragkedjor, osv osv. Det har inte varit akademiska bedrifter, utan praktiska, mekaniska prylar som har löst problem i vardagen.
Det skojas ofta om att Sveriges största bidrag till matematiken var att vi hade ihjäl Descartes på 1600-talet.
Om man tar en stor grupp människor med högt IQ och sätter dem samman, så kommer det komma ett bra resultat, lite oavsett vad man gör. Sätt samma människor i en total kaosmiljö och det kommer gå dåligt. Vilket det gör nu.