Citat:
Ursprungligen postat av
Tomtekukar
Den eviga frågan i relationer inom familjer.......att ha rätt kontra att hålla ihop. Svåra avvägningar. Och det låter på dig som det är viktigare för dig att alltid ha rätt. Har du verkligen alltid rätt eller är du bara stolt och envis? Bara du kan svara på dessa frågor....och var ärlig.
Nej, om du läst vad jag skrivit så är det helt okej att vi tycker olika. MEN att man ringer och ljuger för mig, hotar mig, kallar mig dum i huvudet/idiot och så vidare är över alla gränser. Det man vill jag skall säga är "Förlåt mig, jag är en idiot som inget begriper, tack för att ni får mig att inse att jag har fel åsikt". Och så är det VARJE gång. Problemet med dessa människor är att så fort jag säger något så tycker de alltid precis tvärtom, även om det innebär att man måste ändra uppfattning. Om vi tar ett exempel så säger person 1 att den tycker gult är den finaste färgen. Jag håller med om att gult är en bra färg. Då ändrar sig person 1 och säger att jag är dum i huvudet, det är ju uppenbart att blått är bäst.
Förstår du nu? Det handlar inte om rätt eller fel, det handlar om att jag inte orkar med att dessa människor skall käfta om precis ALLT. Vi tycker olika, vi röstar, jag förlorar, jag säger "okej, ni vann, vi gör som ni vill". Där och då tycker jag diskussionen är överspelad. Då är det alltså andra som fortsätter diskussionen för att man måste trycka ned mig för att jag "tyckte fel". Det är alltså detta jag inte orkar med. Så du menar att jag är stolt och envis för att jag inte varje gång någon tycker olika bara slentrianmässigt säger "Förlåt mig, du hade rätt, jag är dum"? Jag tycker snarare att det är dessa motparter som är totalt besatta av att få mig att säga att jag hade fel hela tiden, vilket tyder på att det finns en vilja hos motparten att ha rätt. I förra dödsboet vek jag mig, i andra ärenden har jag vikt ned mig. Men det finns en gräns för hur mycket skit man orkar ta.
Förstår du bättre nu?