• 1
  • 2
2023-01-11, 14:10
Medlem
Hej! Lutar mot att avsluta min kock utbildning och byta inriktning. Blev lite kr i skogsyrket nr jag tittade p youtube, plus att jag lskar att spendera tid i skogen.

Om du som lser detta jobbar inom skog, hur trivs du? Fr du jobba ensam? r de stressigt? Hur r lnen? Bertta grna fr och nackdelar, vad du fr gra och s vidare, tack p frhand fr att du tar dig tiden att lsa och besvara mitt inlgg!
Citera
2023-01-11, 14:20
Medlem
StonedMonkeys avatar
Kan inte uttala mig sjlv men har en kompis som driver skogsrjning i egen regi och han verkar stormtrivas. Finns tydligen gott om jobb, han har gtt frn att vara ensam anstlld till att idag ha 3 stycken som jobbar under honom p lite mer en ett r.
Citera
2023-01-11, 19:17
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torst
Hej! Lutar mot att avsluta min kock utbildning och byta inriktning. Blev lite kr i skogsyrket nr jag tittade p youtube, plus att jag lskar att spendera tid i skogen.

Om du som lser detta jobbar inom skog, hur trivs du? Fr du jobba ensam? r de stressigt? Hur r lnen? Bertta grna fr och nackdelar, vad du fr gra och s vidare, tack p frhand fr att du tar dig tiden att lsa och besvara mitt inlgg!
Jag har jobbat som skogsrjare, eller skogvrdare som jag hellre fredrar att kalla det. Det r inte s underbart som du tror, om det r den typen av jobb du menar.

Jag rjde skog med motorsg och rjsg. Inte s trevligt jobb under vintrarna, d man ofta frs som ett svin. Man trttnar snabbt, men jag kan hlla med dig om att det r en hrlig milj att arbeta i.

Jobbar inte med det lngre.
Citera
2023-01-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torst

Jag ska ge dig ett gott rd. Har 35 rs erfarenhet av skogsarbete, allt frn rjning till huggning. Gr nt vettigt med ditt liv och utbilda dig till ett yrke dr du slipper bli blt, frysa, bli varm p sommaren, bli biten av broms och mygg, g in i jordgetingbon och f halva svrmen efter dig med rjsgen i selen. Brja ALDRIG med skogsarbetet.
Citera
2023-01-11, 19:36
Medlem
Conams avatar
Lite beroende p om du blir maskinfrare eller annat fr du en fysik utan dess like, jobba mycket ensam, ln vet jag inte men det varierar nog lika som i allt annat, trasiga maskiner (jordgetingar) tunga lyft, olycksdrabbat i hgre omfattning n normalt.
Och som vanligt, har trffat en hel del maskinfrare och de trivs vansinnigt bra!
Citera
2023-01-12, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metzeler
Jag ska ge dig ett gott rd. Har 35 rs erfarenhet av skogsarbete, allt frn rjning till huggning. Gr nt vettigt med ditt liv och utbilda dig till ett yrke dr du slipper bli blt, frysa, bli varm p sommaren, bli biten av broms och mygg, g in i jordgetingbon och f halva svrmen efter dig med rjsgen i selen. Brja ALDRIG med skogsarbetet.
Tycker nd att de lter lockande. Hellre de n mattant.

Hur r lnen?
Citera
2023-01-12, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metzeler
Fan kompis de verkar ju skitroligt, ju mer jag leker med tanken s pirrar de! Kan inte lta bli, sger sayonara till kock utbildningen idag! Fyfan ser verkligen fram emot en framtid inom skog. Jobba ute i de friska, knna in vdret, oooh. Sedan att f jobba ifred en hel del. Den trnga miljn i ett kk r verkligen emot min natur. Springer gladeligen ifrn jordgetingar jmfrt med detta.
Senast redigerad av Torst 2023-01-12 kl. 05:40.
Citera
2023-01-12, 12:53
Medlem
Kan ju annars tipsa om Distributionselektriker dr du jobbar med starkstrm. S gott som allt arbete frekommer utomhus och en hel del ute i skogen. Viktigt bara att man inte r hjdrdd d du ofta jobbar uppe i stolparna.
Citera
2023-08-02, 17:05
Medlem
Skogsarbetare

Hej,

Ngon som jobbar som skogsarbetare?

Alla jobb har sina frdelar och nackdelar...

Bertta ni som jobbar inom skog.
Citera
2023-08-02, 17:09
Medlem
orrtupps avatar
Skogsarbetare i den gamla meningen med ngon som fller trd i skogen med motorsg finns inte lngre.

Det jobbet grs av skogsentreprenrer med skrdare.
De manuella jobben som finns nu r plantering och rjning som inte r s trevligt och ofta utfrs av ststatare.
Citera
2023-08-02, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Skogsarbetare i den gamla meningen med ngon som fller trd i skogen med motorsg finns inte lngre.

Det jobbet grs av skogsentreprenrer med skrdare.
De manuella jobben som finns nu r plantering och rjning som inte r s trevligt och ofta utfrs av ststatare.

Jag vet att det finns arbetsbilar som fller trd i skogen.

Plantering lter nice.
Citera
2023-08-02, 17:22
Medlem
orrtupps avatar
Ok, det r ett ssongsarbete med lg ln, mycket mygg och kan vara varmt men frisk luft s kr p 🙂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in