• 1
  • 2
2023-01-11, 14:10
Medlem
Hej! Lutar mot att avsluta min kock utbildning och byta inriktning. Blev lite kär i skogsyrket när jag tittade på youtube, plus att jag älskar att spendera tid i skogen.

Om du som läser detta jobbar inom skog, hur trivs du? Får du jobba ensam? Är de stressigt? Hur är lönen? Berätta gärna för och nackdelar, vad du får göra och så vidare, tack på förhand för att du tar dig tiden att läsa och besvara mitt inlägg!
Citera
2023-01-11, 14:20
Medlem
StonedMonkeys avatar
Kan inte uttala mig själv men har en kompis som driver skogsröjning i egen regi och han verkar stormtrivas. Finns tydligen gott om jobb, han har gått från att vara ensam anställd till att idag ha 3 stycken som jobbar under honom på lite mer en ett år.
Citera
2023-01-11, 19:17
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torst
Hej! Lutar mot att avsluta min kock utbildning och byta inriktning. Blev lite kär i skogsyrket när jag tittade på youtube, plus att jag älskar att spendera tid i skogen.

Om du som läser detta jobbar inom skog, hur trivs du? Får du jobba ensam? Är de stressigt? Hur är lönen? Berätta gärna för och nackdelar, vad du får göra och så vidare, tack på förhand för att du tar dig tiden att läsa och besvara mitt inlägg!
Jag har jobbat som skogsröjare, eller skogvårdare som jag hellre föredrar att kalla det. Det är inte så underbart som du tror, om det är den typen av jobb du menar.

Jag röjde skog med motorsåg och röjsåg. Inte så trevligt jobb under vintrarna, då man ofta frös som ett svin. Man tröttnar snabbt, men jag kan hålla med dig om att det är en härlig miljö att arbeta i.

Jobbar inte med det längre.
Citera
2023-01-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torst

Jag ska ge dig ett gott råd. Har 35 års erfarenhet av skogsarbete, allt från röjning till huggning. Gör nåt vettigt med ditt liv och utbilda dig till ett yrke där du slipper bli blöt, frysa, bli varm på sommaren, bli biten av broms och mygg, gå in i jordgetingbon och få halva svärmen efter dig med röjsågen i selen. Börja ALDRIG med skogsarbetet.
Citera
2023-01-11, 19:36
Medlem
Conams avatar
Lite beroende på om du blir maskinförare eller annat får du en fysik utan dess like, jobba mycket ensam, lön vet jag inte men det varierar nog lika som i allt annat, trasiga maskiner (jordgetingar) tunga lyft, olycksdrabbat i högre omfattning än normalt.
Och som vanligt, har träffat en hel del maskinförare och de trivs vansinnigt bra!
Citera
2023-01-12, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metzeler
Jag ska ge dig ett gott råd. Har 35 års erfarenhet av skogsarbete, allt från röjning till huggning. Gör nåt vettigt med ditt liv och utbilda dig till ett yrke där du slipper bli blöt, frysa, bli varm på sommaren, bli biten av broms och mygg, gå in i jordgetingbon och få halva svärmen efter dig med röjsågen i selen. Börja ALDRIG med skogsarbetet.
Tycker ändå att de låter lockande. Hellre de än mattant.

Hur är lönen?
Citera
2023-01-12, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metzeler
Fan kompis de verkar ju skitroligt, ju mer jag leker med tanken så pirrar de! Kan inte låta bli, säger sayonara till kock utbildningen idag! Fyfan ser verkligen fram emot en framtid inom skog. Jobba ute i de friska, känna in vädret, oooh. Sedan att få jobba ifred en hel del. Den trånga miljön i ett kök är verkligen emot min natur. Springer gladeligen ifrån jordgetingar jämfört med detta.
Senast redigerad av Torst 2023-01-12 kl. 05:40.
Citera
2023-01-12, 12:53
Medlem
Kan ju annars tipsa om Distributionselektriker där du jobbar med starkström. Så gott som allt arbete förekommer utomhus och en hel del ute i skogen. Viktigt bara att man inte är höjdrädd då du ofta jobbar uppe i stolparna.
Citera
2023-08-02, 17:05
Avstängd
Skogsarbetare

Hej,

Någon som jobbar som skogsarbetare?

Alla jobb har sina fördelar och nackdelar...

Berätta ni som jobbar inom skog.
Citera
2023-08-02, 17:09
Medlem
orrtupps avatar
Skogsarbetare i den gamla meningen med någon som fäller träd i skogen med motorsåg finns inte längre.

Det jobbet görs av skogsentreprenörer med skördare.
De manuella jobben som finns nu är plantering och röjning som inte är så trevligt och ofta utförs av öststatare.
Citera
2023-08-02, 17:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Skogsarbetare i den gamla meningen med någon som fäller träd i skogen med motorsåg finns inte längre.

Det jobbet görs av skogsentreprenörer med skördare.
De manuella jobben som finns nu är plantering och röjning som inte är så trevligt och ofta utförs av öststatare.

Jag vet att det finns arbetsbilar som fäller träd i skogen.

Plantering låter nice.
Citera
2023-08-02, 17:22
Medlem
orrtupps avatar
Ok, det är ett säsongsarbete med låg lön, mycket mygg och kan vara varmt men frisk luft så kör på 🙂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in