• 1
  • 2
2023-01-10, 12:16
Medlem
Czarens avatar
Blev otroligt inspirerad av ett citat i en trd om en pizzeria som spelade Ultima Thule:

Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
ven om det var ultra-rasistisk musik s ska du bara ge faan i det!
Sluta kp deras pizzor fr all del men inte faan ska ngonting 'anmlas'!

Det hr citatet stllde givetvis fler frgor n det besvarade, d termen "Ultra-Rasist" skvallrar om att det finns ngon form av gradsystem fr rasismen(dr Ultra verkar vara den mest hrdnackade varianten).
Nu har jag ett gng frgor till de sjlvutnmnda rasisterna hr p flashback.
Mina frgor r fljande:
Finns det grader av rasism?
Vilka r dessa grader och vad definierar dom?
Finns det intern rivalitet mellan de olika graderna?

OBS
Det hr r allts en seris frgestllning, jag r inte sjlv direkt vlbevandrad inom mnet utan sker endast serisa svar utifrn hur ni som sjlva rankar er som rasister ser p saken. OBS

Trden i frga:
(FB) Pizzeria spelade Ultima Thule, hur gr jag nu?
Citera
2023-01-10, 12:29
Medlem
BananShans avatar
Nej skulle jag sga. Det r diskret, antingen r ngot rasistiskt eller s r det icke det.
Citera
2023-01-10, 13:05
Medlem
Rivalitet kanske:

NMR (Ultra)
Afs (mycke)
SD (lite)
Citera
2023-01-10, 13:17
Medlem
Blessed90s avatar
Vad r rasism?
Citera
2023-01-10, 13:33
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Svenskar r antirasistiska till en grad dr de flesta betvivlar att ngot svenskt folk ens kommer existera inom 300 r.

S att sitta och skoja om hur "rasistiska" svenskar r, "till vilken grad," blir en aning ljevckande. Vilket jag antar att du vill frambringa med din trd.
tlje.

Kan inte se det p ngot annat stt egentligen.

Svenskar r ett extremt icketroende folk. De tror inte p Gud, de tror inte p familj. Utan det r feminism och klimatet som r den nya statsreligionen. Att dyrka socstaten r givet. Krig r fred. Okunnighet r styrka. 2 + 2 = 5. Svenskar r rasister samtidigt som de ger bort sitt land och sin framtid till frmlingar.

Vlkommen till 1984. Vi r hr nu.
Citera
2023-01-10, 13:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Blev otroligt inspirerad av ett citat i en trd om en pizzeria som spelade Ultima Thule:

Det hr citatet stllde givetvis fler frgor n det besvarade, d termen "Ultra-Rasist" skvallrar om att det finns ngon form av gradsystem fr rasismen(dr Ultra verkar vara den mest hrdnackade varianten).
Mina frgor r fljande:

OBS
Det hr r allts en seris frgestllning, jag r inte sjlv direkt vlbevandrad inom mnet utan sker endast serisa svar utifrn hur ni som sjlva rankar er som rasister ser p saken. OBS

Trden i frga:
Jag identifierar mig inte som rasist, men naturligtvis finns det grader av rasism. Du kan ha allt frn en mild skepsis till ett blint hat mot ngon p grund av dennes etniska hrkomst, och det r vl skillnad?
P samma stt kan ett samhlle vara mer eller mindre rasistiskt. Nr det gller fientlighet riktad mot svarta personer s r min bild att t.ex. arablnder och Balkan-lnderna ligger betydligt hgre n t.ex. Sverige. ven Kina kan vara ganska rasistiskt bde mot vita och andra etniciteter n kineserna sjlva, mer rasistiskt n i Sverige i varje fall. Detta beror inte p att det finns mnga "fullblodsrasister" utan att den genomsnittlige kinesen r lite halvt rasistisk. S det gr absolut att gra gradskillnader. Men att frska definiera dem blir nog mest en diskussion fr sin egen skull.

PS! Ultima Thule = "Ultra-rasister"??? ( )
Senast redigerad av Enterprise 2023-01-10 kl. 13:43.
Citera
2023-01-10, 13:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed90
Vad r rasism?
Rasism r att tillmta negativa egenskaper p en person, enbart utifrn personens etniska hrkomst.
Citera
2023-01-10, 14:13
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren

Mina frgor r fljande:

OBS

Trden i frga:

Den pstdda "rasismen" r ett stt att frska svartmla och smutskasta mnniskor med normala vrderingar.

G inte p alla idioter som drar upp rasism i tid och otid.
Flabba t dessa idioter som skriker om "rasism" "antisemitism" och g vidare.

Det som kallas rasism r det normala, om du r en sdan som kallas rasist eller antisemit i tid och otid var d stolt ver att du r en normal mnniska.
Citera
2023-01-10, 14:18
Medlem
Rasism r ett s kallat magiskt ord som egentligen inte betyder ngonting. Syftet r att misskreditera och avvpna en motstndare, inget annat. Judarna lskar det och anvnder det s mycket de kan till sin frdel.
Citera
2023-01-10, 15:11
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Rasism r att tillmta negativa egenskaper p en person, enbart utifrn personens etniska hrkomst.

Det kan ju ocks vara att tillmta positiva egenskaper p en person, enbart utifrn personens etniska hrkomst.

Rasism r att gra skillnader p folk, positiva som negativa, enbart p grund av deras ras.
Citera
2023-01-10, 19:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det kan ju ocks vara att tillmta positiva egenskaper p en person, enbart utifrn personens etniska hrkomst.

Rasism r att gra skillnader p folk, positiva som negativa, enbart p grund av deras ras.
Ja, det stmmer. Exempelvis hade ju nazisterna ett vermnniskoideal dr man givetvis proklamerade den vita ariens verhet. Det finns ocks svarta rrelser som proklamerar den svarta "rasens" verlgsenhet. Bda r s klart rasistiska.

Sedan anvnder jag hellre uttrycket etnicitet n "ras". Ras r ett frldrat begrepp som r svrdefinierat och ofta slutar med att man mter skallben.
Senast redigerad av Enterprise 2023-01-10 kl. 19:27.
Citera
2023-01-10, 19:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danskjeklar
Rasism r ett s kallat magiskt ord som egentligen inte betyder ngonting. Syftet r att misskreditera och avvpna en motstndare, inget annat. Judarna lskar det och anvnder det s mycket de kan till sin frdel.
Jo, det betyder visst ngonting, se tidigare inlgg i trden. Dremot r ordets betydelse devalverad genom att uttrycket felaktigt har slngts t alla hll. Det finns ocks mnga irrlror som exempelvis hvdar att rasism frutstter att en majoritet ser ned p en minoritet eller i varje fall att en "priviligerad" grupp (ven om den r i minoritet) ser ner p en icke-priviligerad grupp. Detta r felaktigt. Rasism betyder att man tillmter ngon annan egenskaper (negativa eller positiva) enbart beroende p dennes etnicitet. S enkelt r det. Jag tror att alla mnniskor (helt oavsett etnicitet) har ngot mtt av rasism i sig, ven om den hlls tillbaka i en civiliserad vrld. ven mnga judar har ett mtt av rasism i sig. Fr tydlighets skull har jag inget emot judar, men vill bara belysa att de r mnskliga precis som alla andra.
Senast redigerad av Enterprise 2023-01-10 kl. 19:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in