2023-01-09, 14:09
Medlem
kom nyss hem efter sedvanligt tjafs med bekanta i ett fikamöte..vi var 10 stycken...det som slog mig var gnället över deras stora hus å leasingkostnaden på deras bilar...flera var riktigt oroliga nu över kostnaderna..två hade faktiskt två leasade bilar...va tror ni...kommer det en vändning nu mot billigare boende å avtrappning på nya bilar ???
Citera
2023-01-09, 14:13
Medlem
Vad tror du själv? Självklart kommer huspriser att sjunka.
Folk har varit för idiotiska att maxbelåna sig på hus, för det har varit så låg ränta. Sedan har dom skaffat nya bilar också.

Och nu när elen slår hårt också, inte bara räntorna. Så kommer folk få ekonomiska problem.
Ingen har någonsin räknat med en elkostnad på 10 000kr per månad. Max 6000kr.

Jag tycker det är rätt åt dom, för många som anser sig att det är en rättighet att bo i fint stort hus, bara för man kunde låna till det. Och kunna köra en ny bil.
Senast redigerad av Noccofocus 2023-01-09 kl. 14:17.
Citera
2023-01-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Vad tror du själv? Självklart kommer huspriser att sjunka.
Folk har varit för idiotiska att maxbelåna sig på hus, för det har varit så låg ränta. Sedan har dom skaffat nya bilar också.

Och nu när elen slår hårt också, inte bara räntorna. Så kommer folk få ekonomiska problem.

Ingen har någonsin räknat med en elkostnad på 10 000kr per månad. Max 6000kr.
Jo klart...blev lite paff faktisk för sånt brukar inte komma upp eftersom det är privat lite....nu var det mer på allvar ju....
Citera
2023-01-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
kom nyss hem efter sedvanligt tjafs med bekanta i ett fikamöte..vi var 10 stycken...det som slog mig var gnället över deras stora hus å leasingkostnaden på deras bilar...flera var riktigt oroliga nu över kostnaderna..två hade faktiskt två leasade bilar...va tror ni...kommer det en vändning nu mot billigare boende å avtrappning på nya bilar ???
Så länge folk har jobb ,så är det ingen fara,många med god ekonomi runt mig har börjat tänka efter ett par gånger om nya inköp , köpstopp har det pratas om.
Citera
2023-01-09, 14:20
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Gissar att ska man snabbspara så måste de ske genom snabba kostnadsneddragningar som går att göra fort. Så vilka avtal sitter man på, bindningstider? Kostnad för att lösa innan bindningstiden är slut?

Tror inte människor kommer reglera en akut sämre ekonomi med att byta boende, utan det ligger nog i besparingsvåg nr 2 eller till och med besparingsvåg nr 3 till hösten.

Vad säger ni är bästa sättet att snabbspara (effekt inom fem-sex veckor)?

Här hemma skulle det vara dumpa streamingtjänster och ställa om matkontot, möjligen ställa av en av bilarna även om landsbygdsboende kräver en bil var. Samt förstås inte boka på några sportlovs- och sommarlovskostnader. Men intäktsmässigt skulle det bara bättre på läget men kanske en eller annan tusenlapp.

Det utlovade elstödet kan vi inte räkna med, för det dyker säkert upp något strul som gör att Ebba Bush säger att det kommer först till sommaren, om ens då.
Citera
2023-01-09, 14:32
Medlem
Citat:

Det har väl de flesta insett sen ganska länge, naturligtvis kommer folk att få trappa av lite på lyxen nu när reallönerna sjunker.
Det enkla svaret är att räntehöjningar, ökade energipriser och en ökad inflation syns i de flestas plånböcker och det kablats ut så mycket i media nu så det är OK att prata om
Dessutom är det väl första gången det händer för många"Yngre", många som levt för "Dagen" inga amorteringar utan man köper nya bilar, installerar Pool åch åker på långvariga semestrar.
Men blir det en kris för meddelklassen? Beror på hur man ser det? Blir väl knapert att behöva semestra hemma gå över till en bil per familj som inte byts vart 3e år och man får börja brygga kaffe hemma.
Själv som meddelålders +, Så är kontentan att jag plötsligt blir tvungen att faktiskt ta av de pengar som jag avsätter varje år för "Lyxkonsumtion" som jag inte rört senaste 5åren, i stället för att bara lägga dem på hög. Givetvis kommer inte mitt långsiktiga sparandet eller tillgångarna minska. Däremot kommer "översparandet" minska.
Citera
2023-01-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det har väl de flesta insett sen ganska länge, naturligtvis kommer folk att få trappa av lite på lyxen nu när reallönerna sjunker.
Det enkla svaret är att räntehöjningar, ökade energipriser och en ökad inflation syns i de flestas plånböcker och det kablats ut så mycket i media nu så det är OK att prata om
Dessutom är det väl första gången det händer för många"Yngre", många som levt för "Dagen" inga amorteringar utan man köper nya bilar, installerar Pool åch åker på långvariga semestrar.
Men blir det en kris för meddelklassen? Beror på hur man ser det? Blir väl knapert att behöva semestra hemma gå över till en bil per familj som inte byts vart 3e år och man får börja brygga kaffe hemma.
Själv som meddelålders +, Så är kontentan att jag plötsligt blir tvungen att faktiskt ta av de pengar som jag avsätter varje år för "Lyxkonsumtion" som jag inte rört senaste 5åren, i stället för att bara lägga dem på hög. Givetvis kommer inte mitt långsiktiga sparandet eller tillgångarna minska. Däremot kommer "översparandet" minska.
Detta var folk runt 45_55 å med jobb...vissa byggare å då förstår jag ängslan...
Citera
2023-01-09, 14:42
Medlem
Szalenstwos avatar
Jag delar inte deras panik.

Stryp onödiga fasta utgifter, handla lite billigare mat, tex på extrapris, ge fan i att ta bilen överallt, du behöver inte heller två gymkort, fyra streamingservices, en ny telefon varje år eller en ny bil för heller den delen.

Se över vart ni blöder och plåstra om såren, det är inte svårare än så i många fall.

Ovanstående står ju i varje artikel om sparande man kan komma över, det är inte direkt raketvetenskap.
Citera
2023-01-09, 14:46
Medlem
Citat:
Detta var folk runt 45_55 å med jobb...vissa byggare å då förstår jag ängslan...

Det är väl i mina ögan "Yngre folk", de missade i stora delar 90talskrisen som vuxna antar jag, det är ju faktiskt drygt 30år sen. var väl senaste krisen där det kändes i vanliga människors plånböcker.
Byggare kan jag förstå om de kan tänkas vara lite känsligare nybyggnationen rasar och just nyinvesteringar lär väl folk dra in på. Så det är lite nya tider för många.
Men det kanske inte är normalt att 2 normalinkomstagare bor i stor villa, kör 2 nya bilar, äter och fikar ute varja dag och åker till andra sidan jordklotet på semester. Det är vad många gjort nu några år för lånade pengar. Inkomsterna räckte till att betala räntor.
Så ja det kommer nog att märkas.
Citera
2023-01-09, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så länge folk har jobb ,så är det ingen fara,många med god ekonomi runt mig har börjat tänka efter ett par gånger om nya inköp , köpstopp har det pratas om.

Det är många som resonerar så, men i utsträckningen kommer givetvis köpstopp leda till färre jobb.
Citera
2023-01-09, 14:53
Medlem
Europes avatar
Om de får panik, undrar om de då återigen länsar butikerna på toalettpapper? Nej, jag ser ingen vettig anledning till det, men det gjorde jag inte heller förra gången folk fick panik och rusade till butikerna för att hamstra toapapper.
Citera
2023-01-09, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadentasven
Det är många som resonerar så, men i utsträckningen kommer givetvis köpstopp leda till färre jobb.

Abolut kommer det att märkas, jag gissar att kaffeer, nagelsalonger och resebyråer kommer att se tuffare tider. Blir lite surt när de precis kommit tillbaka efter pandemin.
Samma för delar av byggbranchen. Men ser det knappast som en paniksituation och framför inte för meddelklassen. Det är väl de som skall in på arbetsmarknaden som kommer att få det tuffast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in