Citat:
Ursprungligen postat av
chonard
kom nyss hem efter sedvanligt tjafs med bekanta i ett fikamöte..vi var 10 stycken...det som slog mig var gnället över deras stora hus å leasingkostnaden på deras bilar...flera var riktigt oroliga nu över kostnaderna..två hade faktiskt två leasade bilar...va tror ni...kommer det en vändning nu mot billigare boende å avtrappning på nya bilar ???
Det har väl de flesta insett sen ganska länge, naturligtvis kommer folk att få trappa av lite på lyxen nu när reallönerna sjunker.
Det enkla svaret är att räntehöjningar, ökade energipriser och en ökad inflation syns i de flestas plånböcker och det kablats ut så mycket i media nu så det är OK att prata om
Dessutom är det väl första gången det händer för många"Yngre", många som levt för "Dagen" inga amorteringar utan man köper nya bilar, installerar Pool åch åker på långvariga semestrar.
Men blir det en kris för meddelklassen? Beror på hur man ser det? Blir väl knapert att behöva semestra hemma gå över till en bil per familj som inte byts vart 3e år och man får börja brygga kaffe hemma.
Själv som meddelålders +, Så är kontentan att jag plötsligt blir tvungen att faktiskt ta av de pengar som jag avsätter varje år för "Lyxkonsumtion" som jag inte rört senaste 5åren, i stället för att bara lägga dem på hög. Givetvis kommer inte mitt långsiktiga sparandet eller tillgångarna minska. Däremot kommer "översparandet" minska.