2023-01-15, 13:28
Bannlyst
Fler borde nog ha fått panik tidigare. Det är sinnesrubbat, sinnesrubbat, med stockholms-lägenheter på Kungsholmen på 25 kvadrat och ingen balkong men till prislappen 3,5 miljoner. Jag vet inte heller hur dumdryg en stor del av befolkningen samtidigt blev eller fortfarande är.
Citera
2023-01-15, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Fler borde nog ha fått panik tidigare. Det är sinnesrubbat, sinnesrubbat, med stockholms-lägenheter på Kungsholmen på 25 kvadrat och ingen balkong men till prislappen 3,5 miljoner. Jag vet inte heller hur dumdryg en stor del av befolkningen samtidigt blev eller fortfarande är.
Betalar man det har man troligen nån störning eller hur...va fan mitt sovrum i huset är på 30kvm ju
Citera
2023-01-15, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Många belånade stackare med barnfamilj och hus- och billån och allt möjligt som är oroliga över räntorna och att bli av med jobbet. All trygghet är som bortblåst och det kommer att bli värre. Jag tror Sverige kommer hamna i en finansiell kris likt den på 90-talet med nedskärningar och svag ekonomi. Risk att vi behöver ta stöd av IMF om inte välfärden ska kollapsa. Väldigt hög arbetslöshet väntar, det här är bara i sin första fas just nu. Sedan följer varsel på varsel, på varsel, på varsel tills att man inte tror att det finns någon slut på det hela. Ni som tror att det bara är att "sitta lugnt i båten" och att det snart vänder så att ni kan sälja huset till 21-priser kommer snart hålla käften och önska att ni hade sålt typ nu. Minst 30 % ned, kanske 50 %. Det blir brutalt.
Men varför tror du detta? Finns inga som helst paralleller med 90tals krisen att jämföra med. Vi har haft en pandemi och lägg därmed till energikrisen och usa's pengaprintande, detta var väntat. Ekonomin var helt okej innan shitshowen och det bör gå att räta ut inflationen snabbt. Bostadsmarknaden kommer inte krascha den heller då vi har bostadsbrist och som sagt så har ekonomin gått som tåget innan och de flestas sparbössor bör inte vara tomma. Sen ryker väl några rackare alltid när det börjar blåsa men så är det alltid.
Citera
2023-01-15, 20:11
Medlem
För alla som sparar pengar/får över pengar varje månad är detta inget problem.

Problemen är för de som går minus varje månad o de som går plus minus 0 inte kan strukturera om.

Detta är ett lyxproblem - jämför med folket i mongoliet - indien - paki - nepal - philippines
o Nya Guinea. O Ukraina o Moldavien

Var ute o åkte bil igår o jävla vad många gottställtare jag såg - flera 100 andra bilister.

Hade vi varit fattiga hade jag bara sett 4-5 andra bilar
Citera
2023-01-15, 23:23
Medlem
Citat:
Nu bor jag inte på Kungsholmen, men det är ungefär så långt man kan åka tunnelbana längs blåa linjen utan att tröttna på stöket. Om man vill ha bra kommunikationer dygnet runt utan långa resvägar, någorlunda vettiga grannar och bo i ett område där man inte utsätts för brott så är det där priset börjar.
Citera
2023-01-16, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Men varför tror du detta? Finns inga som helst paralleller med 90tals krisen att jämföra med. Vi har haft en pandemi och lägg därmed till energikrisen och usa's pengaprintande, detta var väntat. Ekonomin var helt okej innan shitshowen och det bör gå att räta ut inflationen snabbt. Bostadsmarknaden kommer inte krascha den heller då vi har bostadsbrist och som sagt så har ekonomin gått som tåget innan och de flestas sparbössor bör inte vara tomma. Sen ryker väl några rackare alltid när det börjar blåsa men så är det alltid.

Pandemin var snabbt över. Därefter var den politisk och fanns bara i människornas huvuden. USAs penningaprintande håller ditt eget land på med självt hela tiden. Energi-krisen även den är hemma-snickrad. Svensken har ändå inte räknat med hur han själv och hans land skulle lyckas med att slå krokben på sig själv.

"Ekonomin gått som tåget". Det brukar den göra först, ja. Nej. Du låter fortfarande att vara en typisk svensk. Helt blåst. Uppblåst.
Citera
2023-01-16, 08:46
Medlem
Citat:
Pandemin var snabbt över. Därefter var den politisk och fanns bara i människornas huvuden. USAs penningaprintande håller ditt eget land på med självt hela tiden. Energi-krisen även den är hemma-snickrad. Svensken har ändå inte räknat med hur han själv och hans land skulle lyckas med att slå krokben på sig själv.

"Ekonomin gått som tåget". Det brukar den göra först, ja. Nej. Du låter fortfarande att vara en typisk svensk. Helt blåst. Uppblåst.
Ptja, går man och väntar på katastrofen så kommer den väl så småningom.. fan vilket dassigt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in