Chantres avatar

Moderatormeddelande

Postat av Chantre 2023-01-13, 19:05
Moderator
Sammanfattning av tråden gjord av #Doiten finns i detta inlägg.

Länk till FUP: (FB) Åttaårig pojke hittad död i Luleå – misstänkt mord 2023-01-08

/Mod
Senast redigerad av Chantre 2023-04-09 kl. 10:52.
2023-01-13, 19:10
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Om det varit tvärtom hade väl barnet varit vid liv idag? Säger inte logiken dig det?
Tror att du missförstod eller inte klarade av logiken.
Citera
2023-01-13, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack men vi vet alldeles för lite om det aktuella fallet för att enbart utmåla pappan som boven i dramat. Många mammor tror sig äga sina barn (de leker diktator) och det går ofta ut över både barn och exmän.

Det är inte omöjligt att det kan handla om det i det aktuella fallet.

Fast nu vet inte vi vem skulden ligger hos. Kanske handlar det om delad skuldbörda? Du verkar ta mammans parti trots att du vet väldigt lite om det aktuella fallet.

Tack för ditt engagemang men här lite fakta utifrån vad vi vet just nu.

"En pappa i 45-årsåldern häktades under torsdagen misstänkt på sannolika skäl för att ha mördat sin 8-årige son. Pappan nekar till brott, men enligt åklagaren talar fynden för att pojken bragts om livet"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...kar-till-brott

Vet du varför hon "tog till" ensam vårdnad? Ville hon ha kontroll över barnet? Kan inte detta i sin tur framkalla ännu mer bråk och osämja i en redan infekterad situation?

Det finns ondsinta kvinnor precis som det finns män som beter sig illa, antalet vårdnadstvister har dessutom ökat stort med tiden. Detta kan inte enbart bero på jobbiga elaka pappor och "snälla mammor" som bara vill väl.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ster-pa-tio-ar

Vi vet fortfarande inte vad dödsorsaken är eller vad som hänt i bostaden?

Stod i en artikel att pappan bla saknade förståelse och förmåga att ta hand om pojken. Minns inte exakta orden men det har framkommit via domstol /socialtjänst
Citera
2023-01-13, 19:17
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Med det resonemanget borde han väl ha mördat barnets mamma? Pojken var ju helt oskyldig till hans "lidanden".
Ja det borde han kanske och det är säkert även det som händer ibland... men om han inte gjorde det och hon sedan fortsatte trappa upp det och gjorde hemskare och hemskare saker mot mannen och mannen kanske var rädd barnet skulle vara med om samma tortyr så kan han ha "räddat" barnet undan mamman när han själv begick självmord.

Det ännu värre alternativet är ju när punkten ovan även passerats och allt mannen kan tänka på är hämd, då kanske det är långt viktigare att såra och straffa mamman på grövsta möjliga vis och den känslan är kanske större än kärleken till barnet. Alla föräldrar älskar inte sina barn lika mycket liksom.

Än en gång, jag säger inte att något av detta är sant, jag bara försöker säga att det finns situationer som alltså är helt tvärt om än vad alla i tråden antar som slutar på samma sätt som om han enbart var psykotisk ond och våldsam barnmördare.
Citera
2023-01-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamigfaan
Om de hade svenskt medborgarskap får sonen automatiskt svenskt precis som jag automatiskt fick ett annat medborgarskap då min pappa hade det. Mina föräldrar hade ej dubbla medborgarskap. De hade bägge två medborgarskap från de länder de föddes i. Min mor ansökte om svenskt medborgarskap för mig och de av mina syskon som ville det när jag var i tonåren. Vi har således olika medborgarskap inom familjen, men ingen har dubbelt.

Ja pappan hade ju svensk medborgarskap sedan 1995, förmodligen så hade ju mamman det också, det är därför som jag anser i och med detta att pojken hade svenskt medborgarskap eftersom han var född i Sverige 2014.

Jag själv bryr mig inte om vilket medborgarskap föräldrarna eller pojken har.

Men som en skribent har gjort här i tråden anklaga någon för rasism för att den personen skrev att mannen var från Iran , den personen ansåg då att mannen inte var svensk , det är så tråkigt att alltid höra detta ord rasism eller att vi är rasister så fort vi talar om personer med utländsk härkomst.

Inläggen här på FB spårar många gånger ut från själva grundämnet, här har vi en 8 åring som blivit brutalt mördad utav sin pappa, en 8 åring som inte fick leva , en 8 åring som hade hela livet framför sig, det är så fruktansvärt tragiskt att hans liv skulle sluta på detta sätt .
Citera
2023-01-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ke22
Finns alltid två sidor.

Föräldrabalken behöver förbättras ja, men även mycket annat. som till exempel att pappan väldigt ofta blir offret i en vårdnadstvist då mamma anses som det "bättre" alternativet.

Lögner som förstör föräldrars liv för att den andra vill ha ensamvårdnad.
Pappor blir anklagade för utnyttjande, våld och massor annat bara för att mamman vill ha ensamvårdnad. pappor som måste bevisa att inget av det stämmer medans mamman inte behöver bevisa att det hon säger faktiskt stämmer.
Pappor lägger ner flera år av sitt liv till att få träffa sina barn pga lögner från mamma som i många fall faktiskt har visat sig falska och slutat med att pappan fått ensam vårdnad då mamma i slutändan var personen som var minst kapabelt till att vad vårdnaden.

Har du överhuvudtaget en susning om hur tufft det är att genomgå en vårdnadsprocesss? Det är inget man utsätter sig för att det är "kul". Du snackar skit när du hävdar att mamman inte behöver bevisa att det hon säger faktiskt stämmer. Båda föräldrarna utreds noga.
Citera
2023-01-13, 19:49
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatwhat83
Stod i en artikel att pappan bla saknade förståelse och förmåga att ta hand om pojken. Minns inte exakta orden men det har framkommit via domstol /socialtjänst

De har kanske gått på mammans ord och påståenden? Socialtjänsten kan vara hemska.

Vissa mammor njuter dessutom av att plåga sina ex. Jag har en släkting som har haft ett rent helvete med helt vansinniga anklagelser från barnens mor. I nuläget finns det väl inget som pekar på att mamman i det aktuella fallet är vid sunda vätskor?
Citera
2023-01-13, 19:55
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infiltrerad
Nu missade du halva meningen…pojken har sagt att han vill träffa sin pappa när han själv vill.
Dvs pojken kan tänka sig att träffa pappan när det känns tryggt och bra -inte att han vill träffa pappan när pappan beter sig psyko mot mamman och skrämmer pojken.
Fel.
Pojken sa
"Ja det är svårt, det allra skönaste hade varit om jag fick bestämma själv när jag känner för det. Men skulle det vara bestämda tider hade det varit bra med en gång varje månad.
Citera
2023-01-13, 19:57
Medlem
Citat:
Tack men vi vet alldeles för lite om det aktuella fallet för att enbart utmåla pappan som boven i dramat. Många mammor tror sig äga sina barn (de leker diktator) och det går ofta ut över både barn och exmän.

Det är inte omöjligt att det kan handla om det i det aktuella fallet.

Fast nu vet inte vi vem skulden ligger hos. Kanske handlar det om delad skuldbörda? Du verkar ta mammans parti trots att du vet väldigt lite om det aktuella fallet.

Tack för ditt engagemang men här lite fakta utifrån vad vi vet just nu.

"En pappa i 45-årsåldern häktades under torsdagen misstänkt på sannolika skäl för att ha mördat sin 8-årige son. Pappan nekar till brott, men enligt åklagaren talar fynden för att pojken bragts om livet"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...kar-till-brott

Vet du varför hon "tog till" ensam vårdnad? Ville hon ha kontroll över barnet? Kan inte detta i sin tur framkalla ännu mer bråk och osämja i en redan infekterad situation?

Det finns ondsinta kvinnor precis som det finns män som beter sig illa, antalet vårdnadstvister har dessutom ökat stort med tiden. Detta kan inte enbart bero på jobbiga elaka pappor och "snälla mammor" som bara vill väl.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ster-pa-tio-ar

Vi vet fortfarande inte vad dödsorsaken är eller vad som hänt i bostaden?
Bitter much? Fadern dödade ungen! Han drevs inte till ett skit, han valde. Och vem fan vill vara ensam förälder om man kan dela varannan vecka? Ingen! Ska fan mycket till då och både soc och rätten är extremt förlåtande mot fäders tillkortakommanden, jag har sett det med släkt jag vet slagit sina tjejer och dömts, slagit barn och anmälts (inte dömts dock) och ändå har delad vårdnad. Min bästa vän ville inte ens ha sin unge på halvtid, mamman tvekade men soc, familjerätt mm insisterade typ.
Citera
2023-01-13, 19:58
Medlem
Tragiskt med mordet men ärligt talat, tror ni barnet hade fått det så roligt i vuxna livet med de erfarenheter han genomlidit under uppväxten med en sådan far? Tror ni samhället i stort eller människor i generellt har förståelse eller kunskap om hur sådant påverkar en person? Naturligtvis inte, han skulle med andra ord fått möta en oförstående och kallsinnad omvärld som hade skapat enorm ångest, depression och aggression både mot sig själv och andra. Människor utan erfarenhet av sådana här uppväxter rycker mest på axlarna oförmögna till att ens kunna ana den smärta och utsatthet sådana här barn känner, de tycks tro att det "går att glömma och lägga bakom sig" precis som att man kan sudda ut det och den man kommit att bli och formas till efter en sådan uppväxt.

Tragiskt som sagt, men jag tror personligen tragiken hade varit ännu större att behöva genomlida ett liv med en trasig uppväxt och folks oförståelse, se bara på socialtjänsten oförmåga att ta det hela på allvar. Kan inte ens de som har i uppgift att hjälpa utsatta personer, hur ska då vanliga människor klara/orka bry sig?

Så ser den bistra verkligheten ut i Sverige...
Citera
2023-01-13, 19:59
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Fast nu vet väl inte du hur mamman uppträdde? Det är kanske hon som satt käppar i hjulet och försökt sabotera umgänget mellan far och son?
Fast hade pappan betet sig normalt hade det blivit delad vårdnad som han ville.
Att pappan står och bråkar med mamman inför barnet. Bankar och skriker utanför dörren och tutar med bilen för att få mamman att öppna dörren pga ett par kartonger, så grannarna reagerar och polisen blir dit ringd. Dyker upp oanmäld på skolan vilket stressar sonen. Säger elaka saker om mamman till sonen och att sonen inte får prata om mamma nära pappa.
Det är pappans beteende som gjorde att han förlora den delade vårdnaden.
Citera
2023-01-13, 20:03
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynne
Men, herregud! Läs igenom alla filer och bilagor om vad denna psykopat gjort genom åren innan ni överhuvudtaget uttalar er. Det är ju fullkomligt solklart att kvinnan skiljt sig för att komma ifrån en galen psykopat. Psykopater är, precis som tidigare nämnts oftast högfungerande utåt. Han har ju terroriserat henne, hennes familj och sonen. Personlighetsstörningar kan visst öka i styrka med åren. Hoppas han får ett långt fängelsestraff.
Fast det var ju pappan som valde att skilja sig från mamman. Så om din logik är att den som väljer att skilja sig är den vettiga, och den andra personen är en galen psykopat, så menar du ju att mamman är en galen psykopat, och pappan är den vettiga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in