Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-06, 22:01
  #1
Medlem
Lilliehorns avatar
Jag känner att jag behöver skriva av mig och få höra era synpunkter/tankar kring min situation.

Kort bakgrundsinformation: Jag har varit tillsammans med min flickvän i ca 1,5 år nu. Hon är flera år äldre än mig och har ett litet barn. Jag har inga egna barn. Hennes struliga ex finns med i bilden. Hon har tidigare stämt honom på vårdnaden men dom har fortfarande delad vårdnad.

I början av vårt förhållande så kändes det mesta fantastiskt, som det brukar göra. Jag svävade på moln och var kär. Men så fort förälskelsefasen var över började jag tycka att det mesta blev besvärligt.

Hon har dålig ekonomi på grund av att hon varit sjukskriven i ca 3 år, bl.a. på grund av det som hon påstått att hennes ex har utsatt henne för (men det är egentligen helt irrelevant för min situation).

Anledningen till att jag tar upp ekonomin är för att hon mer eller mindre tar för givet att jag ska betala det mesta för henne bara för att jag råkar arbeta (vilket jag oftast ändå gör). Vi har exempelvis ätit ute ett 30-tal gånger och varenda gång är det jag som har stått för notan. 8 av 10 gånger när vi är ute och handlar mat så är det jag som betalar. För att inte tala om alla julklappar och presenter jag har köpt till både henne och hennes barn, utan att egentligen ha fått något tillbaka. Det som stör mig (och det som är det jag vill komma fram till) är att hon alltid ska kalla mig snål när hon inte får som hon vill. Det kan röra sig om när jag inte vill köpa det ekologiska smöret istället för det vanliga eller när jag säger till henne att jag inte känner för att gå ut och äta. Alltid är det jag som är snål och jag som ska ha dåligt samvete när det alltid är hon som börjar prata om pengar. "Du är mannen" brukar det låta. Samtidigt får jag knappt spola i hennes vattenkran när jag är hos henne för att hon då anser att vattenräkningen blir för dyr. Sneglar jag på ett knäckebröd eller en frukt som hon har köpt så säger hon genast att jag får betala den om jag äter upp den. Hon har själv haft skulder och kan inte hantera pengar för fem öre.

Ett annat problem är vår åldersskillnad. Hon vill gärna att vi ska flytta ihop och skaffa barn men jag känner att det ligger åtminstone 3-4-5 år fram i tiden. Dum som jag var så sa gick jag med på att gå på några lägenhetsvisningar med henne i våras men valde sedan att köpa egen lägenhet närmare min egna familj under sensommaren för att jag vet att det aldrig hade fungerat i praktiken att flytta ihop. Jag är exempelvis pedant och måste ha det städat omkring mig medan hennes lägenhet ser ut som ett bombnedslag utan att hon bryr sig om det.

Ända sedan dess har hon så gott som varje gång vi träffats tagit upp att hon känner sig sviken och att jag gav henne falska förhoppningar (vilket jag ändå till viss del kan hålla med om).

Det känns som att jag lever i en storm och att hela mitt liv har blivit omkullkastat. Hon är allt som oftast negativ och lyckas även dra ner mig i negativiteten. Hon pratar mycket om hennes ex och vad han har utsatt henne och hennes son för (där känner jag ett visst medlidande). Problemet är bara att jag inte orkar höra om det varenda gång jag träffar henne. Jag tränade ofta förut men nu har jag slutat. Vi ses oftast varje helg och även någon/några dagar under veckorna men jag har börjat hitta på små ursäkter för att slippa hälsa på henne. Någon gång har hon kommit på mig med en vit lögn och då tog det hus i helvete.

Jag anser att man ska lyfta upp varandra i en relation. En relation ska präglas av positiv energi och vara sund. Men jag känner att den här relationen är allt annat än sund så som den ser ut i dagsläget. För några månader sedan fick jag nog och skrev ett långt sms där jag gjorde slut med henne (jag vet, att göra slut via sms är inte optimalt). Men efter ca 20 minuter ringde hon upp mig och var helt förtvivlad, så jag tog motvilligt tillbaka henne på grund av att jag tyckte synd om henne. Min förhoppning var att hon skulle skärpa till sig men det upplever jag inte att hon har gjort.

Jag vet inte vad jag mer kan skriva förutom att mina föräldrar och vissa vänner har varit skeptiska till mitt förhållande, framförallt på grund av ålderskillnaden. Jag har inte vågat/velat berätta hur det faktiskt ligger till med allt annat, då hade dom nog sagt upp bekantskapen med mig.

Givetvis har även jag negativa sidor och hon positiva men i dagsläget känner jag inte att hennes positiva sidor väger upp. Det finns säkert mycket mer att skriva men kommer inte på något. Ni får gärna ställa frågor om ni har några.
__________________
Senast redigerad av Lilliehorn 2023-01-06 kl. 22:52.
Citera
2023-01-06, 22:04
  #2
Medlem
ShotsFireds avatar
Du kommer bli trakasserad för att du har en kvinna med ett barn av incel-panelen. (Tänk på att de är psykiskt sjuka.)

Följ ditt hjärta. Är du tveksam över situationen, dvs att du inte kan bestämma dig: Då är svaret nej.
__________________
Senast redigerad av ShotsFired 2023-01-06 kl. 22:07.
Citera
2023-01-06, 22:09
  #3
Medlem
Du ska lämna henne illa kvickt! Läs vad du skrivit och sug in det..
Citera
2023-01-06, 22:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Hej,

Jag känner att jag behöver skriva av mig och få höra era synpunkter/tankar kring mitt förhållande.

Kort bakgrundsinformation: Jag har varit tillsammans med min flickvän i ca 1,5 år nu. Hon är flera år äldre än mig och har ett litet barn. Hennes struliga ex finns med i bilden. Hon har tidigare stämt honom på vårdnaden men dom har fortfarande delad vårdnad om barnet.

I början av vårt förhållande så kändes det mesta fantastiskt, som det brukar göra. Jag svävade på moln och var kär. Men så fort förälskelsefasen var över började jag tycka att det mesta blev besvärligt.

Hon har dålig ekonomi på grund av att hon varit sjukskriven i ca 3 år, bl.a. på grund av det som hon påstått att hennes ex har utsatt henne för (men det är egentligen helt irrelevant för min situation).

Anledningen till att jag tar upp ekonomin är för att hon mer eller mindre tar för givet att jag ska betala det mesta för henne bara för att jag råkar arbeta (vilket jag oftast ändå gör). Vi har exempelvis ätit ute ett 30-tal gånger och varenda gång är det jag som har stått för notan. 8 av 10 gånger när vi är ute och handlar mat så är det jag som betalar. För att inte tala om alla julklappar och presenter jag har köpt till både henne och hennes barn, utan att egentligen ha fått något tillbaka. Det som stör mig (och det som är det jag vill komma fram till) är att hon alltid ska kalla mig snål när hon inte får som hon vill. Det kan röra sig om när jag inte vill köpa det ekologiska smöret istället för det vanliga eller när jag säger till henne att jag inte känner för att gå ut och äta. Alltid är det jag som är snål och jag som ska ha dåligt samvete när det tragikomiska är att det är alltid hon som börjar pratar pengar. Jag får knappt spola i hennes vattenkran när jag är hos henne för att hon då anser att vattenräkningen blir för dyr. Sneglar jag på ett knäckebröd eller en frukt som hon har köpt så säger hon genast att jag får betala den om jag äter upp den.

Ett annat problem är vår åldersskillnad. Hon vill gärna att vi ska flytta ihop och skaffa barn men jag känner att det ligger åtminstone 3-4-5 år fram i tiden. Dum som jag var så sa gick jag med på att gå på några lägenhetsvisningar med henne i våras men valde sedan att köpa egen lägenhet under sensommaren. Ända sedan dess har hon tagit upp att hon känner sig sviken och att jag gav henne falska förhoppningar (vilket jag ändå till viss del kan hålla med om).

Det känns som att jag lever i en storm och att hela mitt liv har blivit omkullkastat. Hon är allt som oftast negativ och lyckas även dra ner mig i negativiteten. Hon pratar mycket om hennes ex och vad han har utsatt henne och hennes son för (där känner jag ett visst medlidande). Problemet är bara att jag inte orkar höra om det varenda gång jag träffar henne. Jag tränade ofta förut men nu har jag slutat helt. Vi ses oftast varje helg och även någon/några dagar under veckorna men jag har börjat hitta på små ursäkter för att slippa hälsa på henne. Någon gång har hon kommit på mig med en vit lögn och då tog det hus i helvete.

Jag anser att man ska lyfta upp varandra i en relation. En relation ska präglas av positiv energi och vara sund. Men jag känner att den här relationen är allt annat än sund så som den ser ut i dagsläget. För några månader sedan fick jag nog och skrev ett långt sms där jag gjorde slut med henne (jag vet, att göra slut via sms är inte optimalt). Men efter ca 20 minuter ringde hon upp mig och var helt förtvivlad, så jag tog motvilligt tillbaka henne på grund av att jag tyckte synd om henne. Min förhoppning var att hon skulle skärpa till sig men det upplever jag inte att hon har gjort.

Jag vet inte vad jag mer kan skriva förutom att mina föräldrar och vissa vänner har varit skeptiska till mitt förhållande, framförallt på grund av ålderskillnaden. Jag har inte vågat/velat berätta hur det faktiskt ligger till med allt annat, då hade dom nog sagt upp bekantskapen med mig.

Finns säkert mycket mer att skriva men kommer inte på något nu, ni får gärna ställa frågor om ni har några.
Det där låter inte som ett sunt förhållande.

Att hon var förtvivlad över att du gjorde slut har väl mer att göra med att hon inte längre skulle ha tillgång till din ekonomi, än att hon ville vara med just dig. Sådana som hon kan inte ändra på sig och det tär på måendet.

Gör slut.
Citera
2023-01-06, 22:37
  #5
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Vårdnadstvist och sjukskrivning? De två största rödflaggorna efter misshandel.
Dumpa och sluta höra av dig bara. Jag menar allvar.
Citera
2023-01-06, 22:43
  #6
Medlem
RymdNazistens avatar
Du låter som en klassisk beta provider. Så betala och var tyst
Citera
2023-01-06, 22:46
  #7
Medlem
Briasccas avatar
Eländes elände. Stackar pöjk, vad har du satt dig i för situation?

Hennes struliga ex - Eftersom hon inte har förmåga att klippa med sitt förflutna på ett bra sätt kommer det här att spöka för resten av er relation ihop, särskilt då det finns ett barn med delad vårdnad med. Argument för att dumpa henne.

Sväva på moln och vara kär - Så startar alla relationer, men märker man att det här inte kommer djupna till kärlek och vänskap efter ett halvår eller så, så är det ett argument för att dumpa.

Dålig ekonomi på grund av att hon varit sjukskriven - Har hon taskig ekonomi och inte kan sköta pengar blir det snart ditt problem. Du får täcka upp, och är hon sjukskriven så visar hon heller inget djävlaranamma, och att vara tillsammans med personer som inte tar sig i kragen, blir ett helvete att leva ihop. Ni kan aldrig bygga något ihop för den enda som kommer bygga är du. Hon kommer alltid åka med för att hon inte orkar, du kommer inte få support för att utveckla dig. Argument för att dumpa.

Kalla dig snål - Bidrar man inte själv biter man inte den hand som föder en. Hon är helt enkelt dåligt uppfostrad, saknar karaktär och är inge föredöme för dig som vill se henne som din bästa vän. Hon har också en attityd till pengar som alltid kommer att drabba dig negativt. Argument för att dumpa.

Anklagar dig för att ha givit henne falska förhoppningar - Ytterligare ett dåligt karaktärsdrag. Skuldbelägga en annan för att inte behöva ta ansvar för sitt eget liv. Argument för att dumpa.

Du skriver: "Jag anser att man ska lyfta upp varandra i en relation. En relation ska präglas av positiv energi och vara sund." Ja, det är riktigt. En relation ska dessutom präglas av vänskap, lojalitet, av stöd från den andre, av tacksamhet när man får stöd (t.ex ekonomiskt) när man själv inte har pengar och manifestera de värden du tycker är viktigt. Argument för att dumpa.

Åldersskillnaden är inget problem i den här relation. Det är allt annat.

Jag räknar ihop till sex skäl varför du ska dumpa henne redan nu i januari 2023, och det är för att de tillsammans visar på en karaktärslöshet som inte kommer att någonsin förbättras Hon kommer säkert gråta när hennes försörjare (alltså du) drar, men din uppgift gentemot dig själv är utveckla dig själv till en god och bra människa och tar vara på de värden du tycker är viktiga, är så extremt mycket viktigare. Om inte du lever ditt liv, vem ska då göra det?

Så dumpa henne öga mot öga (inga sms, så gör tonåringar), önskar henne allt gott i livet som hon vill göra av sitt liv, men tydliggör att du går åt ett annat håll för att ta tillvara den du är och det du tror på.

Av det du skriver verkar du vara en hyvens kille, kanske lite väl godhjärtad men nu har du lärt dig din läxa. Det måste vi alla göra i livet för att komma på vad som är vår egen kärna. Berätta det gärna för din familj att du var mer än vällovligt naiv men att du nu lärt dig din läxa. Det stärker din syn på dig själv, och lär dig att ta tillvara goda råd i framtiden.

Gå ut och sök efter en riktig livskamrat, med god karaktär, väluppfostrad artighet, tacksamhet över att få vara tillsammans med dig och din kärlek, och någon som kan sköta sin ekonomi.

PS - Flytta för allt i världen inte ihop med den här hemska kvinnan som sambo för då tar hon halva lägenheten av dig när det ändå spricker om några månader.

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av Briascca 2023-01-06 kl. 23:00.
Citera
2023-01-06, 22:48
  #8
Medlem
Följ INTE ditt hjärta. Du är en plånbok som hon utnyttjar. Hon är en otacksam jävel som har mage att gnälla trots att du betalar. Det är ett privilegium, inte en självklarhet. Gör slut, det kommer inte bli bättre.
Citera
2023-01-06, 22:49
  #9
Medlem
Spring, snabbt som fan, och se dig inte över axeln.
Citera
2023-01-06, 22:49
  #10
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Så hon hade skulder, var en arbetslös och sjukskriven loser och hade dessutom barn INNAN ni träffades? Vafan trodde du skulle hända? Detta var ju en uppenbar katastrof från början.

Vill du fortsätta vara hennes bitch som betalar för henne så stanna men vill du hitta dina bollar och sluta simpa så dumpar du henne direkt och tar tag i ditt jävla liv.
Citera
2023-01-06, 22:49
  #11
Medlem
Seriösa fråga, varför är du tillsammans med henne? Låter som du bara ger och får inget tillbaka? Är det din första flickvän? Är du väldigt desperat? Hon låter ju som ett jävla bottennapp och skaffa barn med henne lär det ju bli som för hennes ex. Vafan skärp dig, du får ju inget av detta alls, bara utnyttjad.
Citera
2023-01-06, 22:50
  #12
Medlem
sluta betala för allt och se om det är dig eller plånboken hon egentligen vill ha... Att hon inte ens förösker göra rätt för sig hon skulle ju kunna anstränga sig för att betala lite...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback