Citat:
Ursprungligen postat av
killalot
Jag har funderat en del över varför ishockey är en småstadssport jämfört med fotbollen? I storstäderna går det inte särskilt bra för hockeyn medans i småstäderna går det mycket bättre. I fotbollen är det precis tvärtom.
Om vi går på dessa siffror från de fyra största städerna i högsta serien.
Allsvenskan:
Stockholm: Tre lag
Göteborg: Två lag
Malmö: Ett lag
Uppsala: Ett lag
Totalt: Sju lag
SHL:
Stockholm: Noll lag
Göteborg: Ett lag
Malmö: Ett lag
Uppsala: Noll lag
Totalt: Två lag
Vad beror detta på? Vad blir konsekvenserna på sikt när halva våran befolkning inte har något elitlag i ishockey i högsta ligan?
Färre andel invandrare i mindre städer, större inkomstskillnader i storstäderna - dvs fler fattiga och fler rika. De fattiga har inte råd med hockey, invandrarna fattar inte ens vad hockey är och de uberrika är för lata för att jaga puck på en rink. I småstäderna bor medelsvenssons, de begriper hockey, de har råd med utrustning, hockey har lång tradition på många mindre orter.
Konsekvenserna blir att hockey förblir en landsortssport.
Men jag är mer orolig över prestationskraven redan i knatteverksamheten, vilket leder till att många tröttnar och lägger av. Hockeyn är ju beroende av ishallar och det finns inte obegränsat med istider. Fotbollsplaner är inte lika resurskrävande. Så hockey kostar sntagligen betydligt mer räknat per spelare. Det är ett potentiellt dilemma.
Därför skulle jag vilja slå ett slag(skott) för bandy och rollerhockey. Bandy är betydligt mindre, men på de orter sporten lever finns det plats och barnen blir glatt mottagna i klubbarna. Bandyn fostrar faktiskt hockeyspelare, om man vill va lite lakonisk.
Rollerhockey kräver ingen is, men har inte lika väl utvecklad organisation som ishockey.
Jag tycker det är synd för både hockey och bandy är jävligt roliga sporter att utöva, i min mening roligare än fotboll, för det händer betydligt mer och är högt tempo. Men det är bara en personlig åsikt.