Citat:
Ursprungligen postat av
Fentanylstubin
Det skulle iofs kunna vara så att kvinnan fick problem och tappades bort, de övriga två letade ett tag och sen gick det åt skogen men jag kan inte se hur en så pass erfaren dykare skulle få sådan panik på 7 meters djup i öppet vatten att han lyckades skada sig själv under uppstigningen. Om jag tappat bort min livspartner på 7m djup hade jag garanterat letat tills sista pusten i mina flaskor var slut, men som erfaren dykare tar man sig upp från 7m djup genom att "hålla andan" (nåja) efter sista andetaget och kicka två gånger med fenorna mot ytan. Sen går det av sig självt.
Kvinnan hittades på omkring 7 meters djup
med sin dyklampa påslagen
Det var därför räddningstjänsten också direkt kunde lokalisera henne. Skulle hennes dykkamrater tappat bort henne hade de sannolikt mycket lätt hittat henne igen med hjälp av hennes troligen starka lampa. Mycket talar därför för att hon inte tappades bort av de andra.
Den omkomne mannen hade tagit ett Padi OW dykcertifikat 1991. Han hade enl facebookuppgifter under 10-15 års tid tjatat på kvinnan att båda två tillsammans skulle börja med dykning så han kunde återuppta hobbyn. Sannolikt har han därför inte dykt så mycket, om ens alls, under de senaste 20-30 åren. Han gick ju också om OW-kursen med hustrun och tog ett nytt OW-cert i slutet på september 2022.
Varken maken eller hustrun torde därför kunna betecknas som rutinerade erfarna dykare.
Att i 60-års åldern påbörja hobbyn med apparatdykning är inte så uppseendeväckande.
Men att i den åldern efter endast 3 1/2 månad med nytagna OW-cert, på eget bevåg utan kursledare, genomföra ett 30 meters dyk i januari i minusgrader, stark blåst och piskande snö är onekligen lite ovanligt.
Min bedömning är att paret var alltför orutinerade för att på egen hand lösa ev problem om någon av dem skulle insjukna eller få problem med utrustningen eller orken. Även om vädret inte märks på djupet är det mycket ansträngande vid ytan med stora vågor, piskande snö och iskallt - det tar på krafterna och orken tar slut fort. Allra helst om man dessutom är ovan. De var ju också enl uppgift uppe vid ytan i kamp med väder och vågor efter 30 m dyket innan de åter gick ner.
(Därtill ÄR 30m mycket djupt - för djupt - för någon med pinfärskt OW-cert)
Sannolikt gjorde dykare nr 3 allt han kunde, men hade inte möjlighet att hjälpa båda i tid.