2023-01-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kommer vi att få reda på vad som hänt?

Att veta till 100%? Ytterst tveksamt.
De faktiska dödsorsakerna kommer säkerligen komma fram, men även om alla i ett team överlever ett tillbud är det långt från säkert att man är helt överens om vad som faktiskt hände. Oftast är det detaljer som skiljer i det fallet man kan genomföra debriefing med samtliga inblandade, men de inblandade har olika fraktioner av sina personliga minnesbilder som givetvis påverkas av hur pass stressad situationen har varit. I det här fallet har två omkommit och enbart #3 överlevt dvs de viktigaste delarna, dvs hur de förolyckade uppfattade situationen saknas. Om någon blev sjuk, var kom symptomen? När insåg resten av teamet att något var allvarligt fel? Det återstår alltid åtminstone mindre frågetecken kring detaljerna skulle jag säga även om situationen i stort kommer att redas ut efter en längre period av arbete under tystnad från myndigheterna.
Citera
2023-01-16, 23:35
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentanylstubin

Det skulle iofs kunna vara så att kvinnan fick problem och tappades bort, de övriga två letade ett tag och sen gick det åt skogen men jag kan inte se hur en så pass erfaren dykare skulle få sådan panik på 7 meters djup i öppet vatten att han lyckades skada sig själv under uppstigningen. Om jag tappat bort min livspartner på 7m djup hade jag garanterat letat tills sista pusten i mina flaskor var slut, men som erfaren dykare tar man sig upp från 7m djup genom att "hålla andan" (nåja) efter sista andetaget och kicka två gånger med fenorna mot ytan. Sen går det av sig självt.

Kvinnan hittades på omkring 7 meters djup med sin dyklampa påslagen
Det var därför räddningstjänsten också direkt kunde lokalisera henne. Skulle hennes dykkamrater tappat bort henne hade de sannolikt mycket lätt hittat henne igen med hjälp av hennes troligen starka lampa. Mycket talar därför för att hon inte tappades bort av de andra.

Den omkomne mannen hade tagit ett Padi OW dykcertifikat 1991. Han hade enl facebookuppgifter under 10-15 års tid tjatat på kvinnan att båda två tillsammans skulle börja med dykning så han kunde återuppta hobbyn. Sannolikt har han därför inte dykt så mycket, om ens alls, under de senaste 20-30 åren. Han gick ju också om OW-kursen med hustrun och tog ett nytt OW-cert i slutet på september 2022.

Varken maken eller hustrun torde därför kunna betecknas som rutinerade erfarna dykare.
Att i 60-års åldern påbörja hobbyn med apparatdykning är inte så uppseendeväckande.
Men att i den åldern efter endast 3 1/2 månad med nytagna OW-cert, på eget bevåg utan kursledare, genomföra ett 30 meters dyk i januari i minusgrader, stark blåst och piskande snö är onekligen lite ovanligt.

Min bedömning är att paret var alltför orutinerade för att på egen hand lösa ev problem om någon av dem skulle insjukna eller få problem med utrustningen eller orken. Även om vädret inte märks på djupet är det mycket ansträngande vid ytan med stora vågor, piskande snö och iskallt - det tar på krafterna och orken tar slut fort. Allra helst om man dessutom är ovan. De var ju också enl uppgift uppe vid ytan i kamp med väder och vågor efter 30 m dyket innan de åter gick ner.
(Därtill ÄR 30m mycket djupt - för djupt - för någon med pinfärskt OW-cert)
Sannolikt gjorde dykare nr 3 allt han kunde, men hade inte möjlighet att hjälpa båda i tid.
Senast redigerad av coli 2023-01-16 kl. 23:57.
Citera
2023-01-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det var därför räddningstjänsten också direkt kunde lokalisera henne. Skulle hennes dykkamrater tappat bort henne hade de sannolikt mycket lätt hittat henne igen med hjälp av hennes troligen starka lampa. Mycket talar därför för att hon inte tappades bort av de andra.

Den omkomne mannen hade tagit ett Padi OW dykcertifikat 1991. Han hade enl facebookuppgifter under 10-15 års tid tjatat på kvinnan att båda två tillsammans skulle börja med dykning så han kunde återuppta hobbyn. Sannolikt har han därför inte dykt så mycket, om ens alls, under de senaste 20-30 åren. Han gick ju också om OW-kursen med hustrun och tog ett nytt OW-cert i slutet på september 2022.

Varken maken eller hustrun torde därför kunna betecknas som rutinerade erfarna dykare.
Att i 60-års åldern påbörja hobbyn med apparatdykning är inte så uppseendeväckande.
Men att i den åldern efter endast 3 1/2 månad med nytagna OW-cert, på eget bevåg utan kursledare, genomföra ett 30 meters dyk i januari i minusgrader, stark blåst och piskande snö är onekligen lite ovanligt.

Min bedömning är att paret var alltför orutinerade för att på egen hand lösa ev problem om någon av dem skulle insjukna eller få problem med utrustningen eller orken. Även om vädret inte märks på djupet är det mycket ansträngande vid ytan med stora vågor, piskande snö och iskallt - det tar på krafterna och orken tar slut fort. Allra helst om man dessutom är ovan. De var ju också enl uppgift uppe vid ytan i kamp med väder och vågor efter 30 m dyket innan de åter gick ner.
Sannolikt gjorde dykare nr 3 allt han kunde, men hade inte möjlighet att hjälpa båda i tid.

Vi är helt överens i allt du skriver här. Jag tror inte hon tappades bort förrän #3 hade händerna fulla med att ta hand om mannen.
Citera
2023-01-17, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentanylstubin
Vi är helt överens i allt du skriver här. Jag tror inte hon tappades bort förrän #3 hade händerna fulla med att ta hand om mannen.
Håller också med om denna slutsats. Djupt tragiskt att båda makarna avled.
Citera
2023-01-17, 23:56
Medlem
Om nu en eller flera hade dykdatorer så finns ju allt där, tid ner, hur lång tid på vilket djup etc.
Min teori: Efter ett genomfört dyk - jag tror inte att de gått ned till 30 m på ett OW-cert, det gör ytterst sällan två dykare i samförstånd om de båda vet att det inte rekommenderas - så kommer de upp till ytan för att orientera sig. De tar ut kursen och pga vågor går ned till 5-7 m för att gå några meter över botten. En får hjärtattack och hjälps in till land. Den andra dykaren blir upprörd, andas kraftigt och reg fryser, luften tar slut, drunkning hittas senare på botten. Eller den första får slut på luften vilket inte är ovanligt om man är oerfaren (bara har OW), och hjälps in. Den som är kvar eller kommer efter får hjärtattack eller också den, slut på luften, panik och drunknar. Hjärtattack och slut på luft pga överförbrukning och/eller slut på luft pga frysning vanliga olyckor vintertid.
Men datorerna har ju info.
Senast redigerad av Blaogon 2023-01-18 kl. 00:06.
Citera
2023-01-18, 01:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Jag gjorde liknande reflektion igår apropå lampan. Möjligen med förbehållet att dykarnas rörelser närmare botten kanske kan ha rört upp lera (?) och/eller att lampan när rtj fann henne var på en plats eller åt en riktning som kanske hindrade att hennes dykkamrat kunde se skenet där han var.

Spontant (utan någon som helst egen dykerfarenhet) känns det som att båda kan ha förolyckats för att det ene hamnade i nöd. Och att den tredje då inledningsvis kanske inte uppfattade att kvinnan inte följde med upp, eller att de kanske tecknade åt varann rörande uppstigning men att kvinnan missförstod, eller (trodde hon) behövde de andras råd kring kontrollerad uppstigning eller att hon inte fick av viktbälte el dyl. Hon eller nån kan ju kanske ha tappat utrustning (lampa?) vid makens tillbud och hon bestämt sig för att hämta?

Man kanske kan vända på det också: kvinnan försvinner först av ngn anledning, eller synes hamna i ett hastigt extremt eller panikartat läge; varpå maken får hjärtsvikt eller svimmar eller gör ett missgrepp och måste omedelbart räddas till ytan.

Jag skulle gissa att inte så mycket behövs.
Citera
2023-01-20, 11:31
Medlem
us_marshals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Informationen om att de dykt till 30 meter kommer från mig och är helt korrekt. Den är inte baserad på antaganden eller gissningar. Man har dykt till ca 30 meter och sedan kommit upp till ytan. Fram till denna tidpunkt var dykningen lyckad och problemfri.

Jag har ingen information om vad som inträffat när man sedan valt att gå ned till 5-7 meter och ta sig till land istället för att simma vid ytan. Något katastrofalt inträffade men oklart vad.

Informationen kommer från källor som har/har haft direkt insyn i händelsen. Informationen är knappast sensationell och det finns ingen anledning till att hitta på saker om denna tragiska händelse.

Ah, då har jag missat att du har info/källor som inte är publika, sorry för det. Kan inte hjälpas att man funderar dock varför man beslutade att gå ner till 30 när i alla fall kvinnan varit nybörjare bara har OW, och förmodligen inte hunnit uppleva ordentlig kvävenarkos? Men samtidigt som någon annan skrev, vet vi ju kanske inte hur mkt de faktiskt har dykt sen de tog sina cert etc. Hoppas iaf det kommer fram mer info så man får veta lite mer om vad som gått fel för framtida dyk etc.
Citera
2023-01-21, 00:52
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Var det alltså räddningstjänst på plats men inte dykare utan de kom först senare? I så fall, varför skickades inte dykare direkt? De kanske har längre inkallelsetid?

Framförallt har det som sagt en transportsträcka på fem mil, så även om de larmades direkt, vilket är troligt, så tar det alltså en stund för den att ta sig ut till Stavsnäs från Kungsholmen, som mig veterligt är den enda station som har dykare.
Citera
2023-01-27, 09:57
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Informationen om att de dykt till 30 meter kommer från mig och är helt korrekt. Den är inte baserad på antaganden eller gissningar. Man har dykt till ca 30 meter och sedan kommit upp till ytan. Fram till denna tidpunkt var dykningen lyckad och problemfri.

Jag har ingen information om vad som inträffat när man sedan valt att gå ned till 5-7 meter och ta sig till land istället för att simma vid ytan. Något katastrofalt inträffade men oklart vad.

Informationen kommer från källor som har/har haft direkt insyn i händelsen. Informationen är knappast sensationell och det finns ingen anledning till att hitta på saker om denna tragiska händelse.

Källa på att de dykt på 30 meter?
Citera
2023-01-30, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Källa på att de dykt på 30 meter?
Användaren F.C. har kommit med flera trovärdiga uppgifter i tråden. Jag ser ingen anledning att misstro h*n. Tyvärr, eftersom det vore olyckligt om de dök till 30 m (för att se skylten?) med så pass ringa erfarenhet.
Citera
2023-02-13, 22:17
Medlem
Har det framkommit något nytt kring omständigheterna?
Citera
2023-03-16, 19:52
Medlem
Jag har tidigare delgett info om olyckan och har lite mer att tillägga. Olyckan har skett som beskrivits tidigare men nu med detaljer som (kanske) förklarar vad som hände.

Dykning har skett till 30 meter av två orutinerade och en rutinerad dykare. Uppstigning har skett men trion var då en bra bit från land och vågorna bedömdes vara besvärliga. Man gick då ned till 5-7 meter och simmade mot stranden. Och det var just den sista biten då allt gick åt helvete.

Efter uppstigningen från 30 meter har man samlats vid ytan och bekräftat att allt var OK. Men uppstigningen var tydligen inte alls bra gjord. M gjorde av oklar anledning en mycket snabb uppstigning. T blev oroad och försökte hänga på och uppstigningen blev även där snabb. Fortfarande oklart varför M gick upp så snabbt. Om det var fel på utrustningen borde hon inte bekräftat OK vid ytan och sedan gått ned igen. Någon slags panik är troligare.

När man sedan simmade mot land på 5-7 meter djup var M försvunnen när man tittade bakåt. Man simmade kort tillbaka men T var i dåligt skick. Den tredje rutinerade dykaren drog med T upp på land och han var då blå. En anhörig satt och väntade på stranden och slog direkt larm när hon såg problemen. M hittades senare en bit bort på 7-8 meters djup.

Troligt scenario är att något hände i kroppen hos M och T vid den snabba uppstigningen. Tveksam till felaktig utrustning. Någon som är rutinerad dykare får gärna fylla på med spekulationer om denna mycket tragiska olycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in