2023-01-07, 23:48
Medlem
trngws avatar
Jag borde ha tillagt i mitt inlägg där att man i all stress och panik inte uppmärksammar att man är på väg ner igen, för alla luftbubblor runt omkring som far uppåt är den enda referens man har.. Det kan mycket väl vara så att man tror att man är på väg uppåt, ända tills man slår i botten. Tänk dig den panik du lär känna då.

Nu var det kanske inte vad som hände här, just det sista, men det är sådant som kan hända. Man har inga referenser när man befinner sig i fritt mörkt vatten. Bara luftbubblorna. Inget annat. ja, åsså sin dykdator då. Men den funkar som regel väldigt dåligt i det syftet.
Citera
2023-01-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Dykarna från räddningstjänsten var de som fick upp kvinnan, och de lär inte ha varit först på plats eftersom de åker från Kungholmen, en resa på cirka fem mil.

Så kanske det var. Tyckte att det var lite otydligt i svt-artikeln.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/raddningsledaren-efter-dykeriolyckan-vi-var-valdigt-snabbt-pa-plats

Citat:
Räddningstjänsten var snabbt på plats efter larmet. Enligt Anders Larsson ska det ha handlat om ett fåtal minuter innan både kustbevakningen och sjöpolisen anlänt.

– Vi larmar på allting vi har i form av sjukvård och räddningstjänst. Men vi måste ändå invänta räddningsstyrkor som kan dyka om någon är under vattnet, det är det som är det kritiska, säger han.

Var det alltså räddningstjänst på plats men inte dykare utan de kom först senare? I så fall, varför skickades inte dykare direkt? De kanske har längre inkallelsetid?
Citera
2023-01-07, 23:54
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Bra inside-info, tack. Polisen inledde en förundersökning om vållande till kroppsskada, jag tolkade det som att en dykinstruktör/lärare brustit i ansvar på något sätt. Kan det vara så?

Låt oss vända på frågeställningen och istället säga att oavsett hur det var, så hade polisen startat en sådan utredning. Man kan alltså inte ta det som en indikation på att det kan vara så.

Anledningen till att polisen startar en brottsutredning, är för att de skall kunna vidta de åtgärder som behövs för att utreda vad som hänt. De startar alltså en brottsutredning i sådana här fall, även om de inte misstänker att någon brottslig gärning begåtts. Sedan kan det så klart hända att utredningen ändå kommer att visa att så är fallet. Men det är alltså mer av praktiska skäl man startar brottsutredningen här.

Citat:
Lite skumt att vinterdyka som gröngöling ändå. Är ju lite annat att dyka med klumpig torrdräkt i 4-gradigt vatten än att ta Open Water.

De hade vad jag förstår Advanced. Om de tog certet i somras och advanced under hösten och har dykt 50-60 dyk totalt tycker jag nog inte att det är så himla märkligt. Det var väl ändå öppet vatten och dagtid. Den enda skillnaden egentligen var kylan. Om jag förstått rätt. Det kanske visar sig att kylan inte hade något med saken att göra heller. Vi hade ju några mycket erfarna dykare som omkom i Gullmarn i somras. Vi utgår all ifrån att kylan har spelat in här, jag har också gjort det, men det måste inte vara så.
Citera
2023-01-08, 00:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tack för en bra och målande beskrivning av hur otur, mänskliga psyket och orutin lätt kan skapa en dödlig fara vid ett okomplicerat vinterdyk. Kan mycket väl vara just så det gått till här.

Tack. Ja, tyvärr är det ju ofta de enkla förklaringarna som är de rätta. Och tyvärr är det också så att det inte är ovanligt att förolyckade, drunknade, dykare, har luft kvar i flaskan.

Vi får se vad som kommer fram om saken här i detta fallet.
Citera
2023-01-08, 00:08
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Låt oss vända på frågeställningen och istället säga att oavsett hur det var, så hade polisen startat en sådan utredning. Man kan alltså inte ta det som en indikation på att det kan vara så.

Anledningen till att polisen startar en brottsutredning, är för att de skall kunna vidta de åtgärder som behövs för att utreda vad som hänt. De startar alltså en brottsutredning i sådana här fall, även om de inte misstänker att någon brottslig gärning begåtts. Sedan kan det så klart hända att utredningen ändå kommer att visa att så är fallet. Men det är alltså mer av praktiska skäl man startar brottsutredningen här.

De hade vad jag förstår Advanced. Om de tog certet i somras och advanced under hösten och har dykt 50-60 dyk totalt tycker jag nog inte att det är så himla märkligt. Det var väl ändå öppet vatten och dagtid. Den enda skillnaden egentligen var kylan. Om jag förstått rätt. Det kanske visar sig att kylan inte hade något med saken att göra heller. Vi hade ju några mycket erfarna dykare som omkom i Gullmarn i somras. Vi utgår all ifrån att kylan har spelat in här, jag har också gjort det, men det måste inte vara så.

Du har säkerligen rätt i det du säger om brottsutredningen. Mer en rutinåtgärd.

Tror ändå många misstar sig hur mycket bökigare det är att vinterdyka i torrdräkt. Klumpigt med torrdräkten och tungt med extra bly, svårt att ta sig ur om man fastnar i något.

Men det är säkert det gamla vanliga med andningsproblem och panik, sen får dykpartnern som ska rädda också problem och panik.

Vattnet är väldigt klart i området så här års, så sikten lär inte ha varit något problem.
Senast redigerad av Drozd 2023-01-08 kl. 00:18.
Citera
2023-01-08, 00:20
Medlem
colis avatar
Citat:
Tror ändå många misstar sig hur mycket bökigare det är att vinterdyka i torrdräkt. Klumpigt med torrdräkten och tungt med extra bly, svårt att ta sig ur om man fastnar i något.

Precis så är det. Det är enorm skillnad på ett vinterdyk i snålblåst, snö och minusgrader mot att ta dykcertifikat i september som paret hade gjort.

Man bränner förbaskat mycket energi när man tar sig från land ner i vattnet med torrdräkt, tyngder, handskar som gör all finmotorik svår. Man får ofta börja med att pusta ut och ta igen sig innan man ens påbörjat dyket. Vid 56+58 års ålder kan det nog vara rätt tufft.
Citera
2023-01-08, 00:20
Medlem
Kvinnans far skriver i ett tidigare inlägg på Facebook att dottern varit rädd för vatten i hela sitt liv och att han var så stolt över att hon klarade att dyka, han var med vid en dykutflykt paret gjorde i december.

Stackars människor, kylan, mörkret och paniken. Jag dyker själv även om jag numera håller mig till tropiska vatten så jag förstår deras längtan ut i havet trots dåligt vinterväder. Frid över dessa människor som fick ett så tragiskt öde. Dykning är en fantastisk hobby men man måste ha respekt för riskerna.
Citera
2023-01-08, 00:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Du har säkerligen rätt i det du säger om brottsutredningen. Mer en rutinåtgärd.

Men det är säkert det gamla vanliga med andningsproblem och panik, sen får dykpartnern som ska rädda också problem och panik.

Jo det är sant, har man byltat på sig kläder för att hålla värmen kan man bli bra otymplig, och är man därtill inte erfaren med avvägning, balansering och hur man hanterar sig själv och sin utrustning där nere, då kan det bli ännu bökigare, åsså hamnar man på sidan eller ryggen eller än värre med fötterna upp och inte vet riktigt eller har orken kvar att ta sig på rätt köl. För en oerfaren kan precis allting gå fel och det kan gå jäkligt fort, och har det väl börjat.

För er som aldrig dykt, eller aldrig dykt med torrdräkt. Man har ju luften för att avväga sig i vattnet, i torrdräkten. Den luften hjälper också till att hålla värmen. Sedan har man på ryggen en tung luftflaska och runt midjan ett bälte med bly. Ponera nu att luften i torrdräkten plötsligt hamnar i fötterna. Ni inser vad som händer va? Lätt i fötterna, tung på midjan och ryggen. Man hamnar upp och ner, har man då en friflödande regulator och det är frysande kallt, och om man dessutom då börjar stiga uppåt, så går det fortare och fortare uppåt, och man får inte ut någon luft ur dräkten och kan stoppa uppstigningen innan man lyckats vända sig själv rätt, eftersom all luft är uppe vid fötterna.

Ja, som sagt, det är mycket som kan gå fel.

En del mindre erfarna dykare sätter ibland lite bly runt vristerna för att motverka problemet med luft i fötterna.

Och för den lite mer erfarne dykaren, som dyker isvak, så finns en rolig sport. Den kallas uppochnerunderisengolf. Då borrar man några hål i isen. Sedan hoppar man i isvaken med full dykutrustning. Med sig har man en bandyklubba och en tennisboll. Sedan fyller man dräkten med luft. Vänder sig upp och ner så att man åker upp med fötterna före mot isen. Släpper tennisbollen så den åker upp mot isen. Sedan spelar man golf. Den som först fått tennisbollen i alla hål vinner. Folk uppe på isen håller koll så klart på vem som vinner

Man kan ha mycket roligt, där nere under ytan. Bara fantasin sätter gränser.
Man ska se till att allt man gör, är säkert, bara. Det blev vi påminda om här.
Citera
2023-01-08, 01:50
Avslutad
Undra varför parets dotter har ett annat efternamn?

fruktansvärt tragiskt.
Citera
2023-01-08, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Så kanske det var. Tyckte att det var lite otydligt i svt-artikeln.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/raddningsledaren-efter-dykeriolyckan-vi-var-valdigt-snabbt-pa-plats

Var det alltså räddningstjänst på plats men inte dykare utan de kom först senare? I så fall, varför skickades inte dykare direkt? De kanske har längre inkallelsetid?
Räddningstjänst, kustbevakning och sjöräddning är väl alla på djurö (ön bredvid) ? Borde inte skilja många minuter mellan dessa, men det kanske inte var någon dykare på plats
Citera
2023-01-08, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
En regulatorfrysning resulterar som regel i att steg 1 fryser i öppet läge, vilket resulterar att trycket mot steg 2 blir så högt att det inte kan hålla emot och friflödar. Luften i flaskan kommer alltså att ta slut relativt fort, men hur lång tid det tar beror så klart på hur mycket luft som finns kvar i flaskan. Men ja visst, det är i så gott som alla fall som du säger så att luften räcker för att påbörja en uppstigning. Det är ju som regel en relativt liten luftmängd som behövs för att skapa positiv lyftkraft. Så snart man börjar stiga måste man istället släppa ut luft ur dräkten för att kontrollera uppstigningen.

Jag kan intyga att det är väldigt desorienterande att råka ut för en regulatorfrysning. Luften som rusar ut för ett himla liv, rycker och drar i masken, huvan m.m. Man varken ser eller hör ett skit förrän man fått bort regulatorn från ansiktet.

Har råkat ut för det en gång genom egen förskyllan när jag som ett mongo använde reserven för att bubbla luft för att det var lite långtråkigt att simma runt på 30m. Flödade lite mycket och vips frös förstasteget. Fattade inte alls vad som hände och felsökte andrasteget, trots att jag definitivt hade kunskapen om vad jag borde göra. Men den kunskapen var inte tillgänglig där och då, det var för länge sedan jag gick mina kurser, överraskningsfaktorn var för stor o.s.v. Dock var min parkamrat på alerten och fattade direkt, stängde av den sidan som frusit och jag kunde lugnt andas vidare på den sidan som inte var avstängd. Någon minut senare öppnade vi den igen och då hade det tinat, grejerna är i metall och leder snabbt bort kylan.

Vi dök alltså med redundanta system, så gjorde även minst en av olycksdykarna. Dubbelpaketet på mediabilderna har dubbla förstasteg och isolationskran mellan flaskorna. Man ska kunna förlora ett helt system och ändå kunna avsluta dyket på ett kontrollerat sätt. Med det sagt så bör de haft vettig utrustning, med frysskyddade första och andrasteg. Dessa kan visserligen också frysa men för att göra det under dykning behöver de provoceras. Att det skulle hända båda samtidigt kan vi nog avskriva.
Citera
2023-01-08, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Undra varför parets dotter har ett annat efternamn?

fruktansvärt tragiskt.

Hör inte riktigt hit men det var nog inte hennes biologiska mamma, i hennes tidigare inlägg nämnde hon specifikt att hon förlorat sin pappa. Verkar vara tragiskt i familjen att hon mist sin bror tidigare.

Hursomhelst om olyckan så är det ändå märkligt med två nybörjare på snart 60 år börjar köra vinterdyk. Jag tror inte de hunnit med 50-60 dyk. Jag fick felaktigt intrycket att mannen var erfaren och tjatat på hustrun att hon skulle haka på men det verkar som att båda tid sina cert pp sommaren/hösten. (Kommentar som det länkades till tidigare i tråden verkar ha tagits bort). Jag gick själv advance kursen och rescue på vintern i 10 minusgrader vilket utgjorde en grund för att sen dyka själva med parkamrat på vintern.

Finns säkert fler här som dykt på platsen hundratals gånger och kan den bättre än mig, och det finns kanske fler igångsställen men där jag brukade dyka på platsen var det fin sluttande botten ner till 30 meter. Undrar om de kom ner så djupt....

Med såna nybörjare kan vad som helst gått fel, säkert Regulatorfrysning också (jag har själv aldrig haft det, visste inte att luften som kommer ut är iskall, men vi tränade på det). Luft i benen också möjligt och ka
vara stressande, löses med en kullerbytta men det kan vara svårt ibland. Jag tror inte vi kan utesluta något, inte sjukdom eller hjärtproblem hos mannen heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in